رشد ۱۰۰۰ درصدی کشت کلزا

رشد کشت کلزا و کشت دانه های روغنی در چهار سال گذشته حدود چهل و شش هزار تن بود که در سال گذشته هفت برابر از سیصدوچهل هزار تن افزایش یافته است و امسال ما پیش بینی می کنیم که از چهارصدوچهل هزار تن عبور کند و به ده برابر رشد دست یابد.علیرضا مهاجر گفت: “ما امیدوار بودیم که امسال بتوانیم مرز پانصد هزار تن تولید روغن دانه را بشکنیم اما امسال با توجه به آسیب های سیل انتظار می رود که بیش از چهارصدوچهل هزار تن دانه تولید شود.”

کلزا رو غن کلزا گیاه کلزا رشد کلزا عکس کلزا

سیل دلیل از بین رفتن مزارع کلزا

مهاجر اظهار داشت که در سال جاری دویست و ده هزار هکتار به دلیل سیل در استان مازندران، لرستان، خوزستان و گلستان غرق شده است. علیرضا مهاجر افزود: اکثر آسیب های کلزا به مزارع گلستان گزارش شد، که حدود پانزده هزار هکتار کل مزارع تخریب شد و حدود چهل هزار تا پنجاه هزار هکتار به علت تلفات، محصولات کاهش یافت اما با وجود این مشکلات بارش باران در سایر مناطق کشور جبران خسارت نمود.

وزارت کشاورزی جهاد کشاورزی به منظور کاهش وابستگی کشور به دانه های روغنی طرح توسعه ده ساله را تدوین کرده است که هفتاد درصد از تقاضا را برای کشور فراهم می کند. علیرضا مهاجر ادامه داد: این کار علاوه بر تامین روغن و خوراک دام و طیور در داخل کشور، در پایداری تولید گندم و بی نیاز بودن به کشور های دیگر مؤثر است.

مهاجر گفت: “تولید کلزا در چهارسال گذشته حدود چهل و شش هزار تن بوده که در سال نود و هفت رشد داشته است که هفت برابر از سیصدوچهل هزار تن گذشته است و امسال انتظار می رود که به چهارصدوچهل هزار تن برسیم و ده برابر رشد داشته باشیم.مشاور وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: “با توجه به تحریم ها، ما می خواهیم زمان و فراهم کردن شرایط برای وابستگی کشور را کاهش دهیم”. مهاجر گفت: “این برنامه از سال نود و نه- نود و هشت آغاز شده و آماده سازی برای ورودی ها و امکانات، از جمله بذر از داخل و خارج از کشور خواهد بود.

مشاوروزیر جهاد کشاورزی با امیدواری گفت: طبق اجرای این پروژه تولید دانه های روغنی تا پایان سال نود ونه ، هفتصد هزار تن افزایش میابد. مهاجر گفت که علاقه کشاورزان یکی از عوامل موثر در اجرای این پروژه بوده و می گوید: “خرید و پرداخت به موقع قیمت های دانه های روغنی، کود کامل یکی از اقدامات حمایت دولت برای تشویق کشاورزان به کشت دانه های روغنی بوده است.” مشاور وزیر جهاد گفت: تا الان، دویست و چهل هزار تن دانه های روغنی از کشاورزان خریداری شده و بیش از هشتادو پنج درصد از قیمت آنها پرداخت شده است.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst