جلوگیری از تبخیر اب پای درخت

سوپر جاذب یک ماده افزودنی به خاک است که سبب جذب آب و مواد غذایی شده و این مواد را حفظ می کند با افزودن این ماده به خاک سبب رشد مناسب گیاه شده و از هزینه های ابیاری و اتلاف انرژی می کاهد. این مواد مصنوعی هستند و از ساخت پلی مری مواد الی ایجاد می شوند. اصلی ترین ویژگی این مواد جذب آب بالا و حفظ ان است. از لحاظ زیست محیطی این مواد بدون تغییر در خاک باقی مانده و سبب آلودگی اب ، خاک و نابودی میکروارگانیسم ها نمی شوند.

رزین های سوپر جاذب که به سوپر آب هم معروف است. مواد اصلاح کننده ای هستند که جدیداً به بازار عرضه شده و بسیار پرکاربرد هستند. در واقع سوپر اب  پلیمرهای جاذب اب هستند که به دلیل ظرفیت بالای جذب اب مانند یک اب انبار عمل کرده و در مواقع نیاز گیاه اب و مواد غذایی جذب شده را در اختیار گیاه می گذارد. این مواد همچنین اشکال در نفوذ ناپذیری خاک های سنگین و شسته شدن کود در خاک های سبک را حل کرده و از آلودگی اب های زیر زمینی جلوگیری می کنند. سوپر جاذب ها در بخش های مختلف کشاورزی و باغبانی، و حتی  در تثبیت شنهای روان و  فرسایش خاک قابل استفاده هستند.

سوپر جاذب و کاربرد پلیمر در کشاورزی

روش استفاده از سوپر جاذب

قبل از کشت می توان این ماده را با خاک مخلوط کرده و  بعد چاله را آبیاری کنید. اگر گیاه مورد نظر کاشته شده می توان در محدوده ریشه چاله ای حفر کرد و جاذب را به خاک اضافه نمود و بعد ابیاری کرد.

در زمین های زراعی میتوان سوپر جاذب را به صورت نواری در شیارهای ایجاد شده ریخت و سپس با خاک جوشانده شود یا با کود های نظیر سولفات آمونیوم مصرفی مخلوط و با خاک قاطی شود استفاده کرد

مزایا استفاده سوپر جاذب

این مواد با در نظر گرفتن اینکه قدرت جذب بسیار بالایی دارند اب های حاصل از بارندگی و روان اب ها را در خود ذخیره کرده و بیست تا پنجاه درصد از میزان اب مصرفی در هر دوره کشت را کاهش می دهد.

یکی از اصلی ترین مشکلات کشاورزان سنگین بودن و سفت بودن خاک است که باعث کاهش محصول می شود. سوپر جاذب ها به دلیل جذب اب و انبساط و انقباض زیاد سبب نرم شدن خاک و مانع از فشردگی ان می شود.

از دیگر مشکلات موجود در بخش کشاورزی کمبود مواد لازم برای گیاهان است سوپر جاذب ها به دلیل قدرت جذب بالا مواد لازم را در خود ذخیره کرده و سبب غنی شدن خاک می شوند از طرفی به کاهش مصرف کود و بهبود کیفیت خاک کمک می کند.

همچنین این مواد به دلیل جذب اب سبب کاهش میزان تبخیر اب موجود در خاک شده و از ایجاد سل بعد از بارندگی های شدید می کاهد.

1 پاسخ به سوپر جاذب ها و کاربرد پلیمر در کشاورزی
  1. شما مبحث جالبی رو مطرح کردید مطالب و مقالات شما را با دقت دنبال می کنم ممنون


[بالا]

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst