تصفیه آب با استفاده از فناوری نانو

تکنولوژی نانو بهترین ابداعات بشر طی چند سال گذشته است . فناوری نانو در تصفیه آب را میتوان یک از موارد استفاده از تکنولوژی نانو نامید. انسان با ارائه راه حل های مختلف برای همه مشکلات زندگی، چالش های بزرگ را حل می کند. طبق گزارشات سازمان ملل حدود هشتصد میلیون نفر در جهان از نبود آب سالم رنج می برند و این رقم هر ساله افزایش می یابد. ولی مقدار تولید آب کافی نخواهد بود و تامین نیاز بشر با مشکل روبرو خواهد شد. همینطور واقعیتی که حدود هفتاد درصد از آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و آبیاری ضعیف و عدم وجود مدیریت مناسب حجم زیادی از منابع آبی را نابود می سازد در بخش صنایع هم هدر رفت آب بسیار زیاد است.

کاربرد فناوری نانو در بخش تصفیه آب سبب بالا بردن راندمان و کاهش مصرف انرژی و کاهش تجهیزات مختلف ، کاهش تولید پساب در صنعت آب و فاضلاب می شود. با توسعه بخش نانو، روش های مختلف تصفیه آب مانند نمک زدایی، ضد عفونی کردن کاهش می یابد. بخش کشاورزی اولویت توسعه فناوری نانو باید باشد، و محصولاتی باید تولید شود که منجر به کاهش میزان ضایعات تولیدی گردد. مثلا تولید کود، آفت کش، قطعات مورد نیاز ، بذر که با تکنولوژی نانو سبب بالا بردن کیفیت و حجم تولید می‌شود .

فناوری نانو در تصفیه آب

کاربرد نانو ذرات نقره در تصفیه آب

این فناوری سبب بالا بردن کیفیت تولید و بالا بردن مقدار تولید محصولات با حداقل ضایعات تولیدی خواهد شد. مهمترین مبحث در بخش کشاورزی قسمتی از فعالیتهای مربوط به صنعت آب است. فناوری نانو در تصفیه آبیا تولید نانو واتر مهمترین و ضروری ترین اقدامات دانشمندان و محققان در بخش فناوری نانو است که تاثیر آن بر بخش کشاورزی ، شیلات و حتی صنایع خواهد بود. آب نانو یا نانو واتر که دارای حباب ها زیاد هوا و مقدار اکسیژن آب را افزایش می دهد ، این آب تولیدی سبب افزایش تولید انواع ماهی ها ، میگو می گردد و از طرف دیگر سبب توسعه در بخش کشاورزی و شیلات می شود. البته نانو ذرات نقره در تصفیه آب و از بین بردن باکتری ها نقش اساسی ایفا می کنند که خود کاربردها مختلفی در این بخش دارد که حتما در مقالات بعدی در مورد آن توضیحاتی ارئه خواهد شد.

خوشبختانه در ایران هم طی سال های گذشته اقداماتی جهت تولید واتر نانو با کیفیت بالا اتفاق افتاده که الان استفاده آن در بخش شیلات و کشاورزی در مرحله تست و آزمون است تا میزان افزایش بهره وری آن مشخص شود .

البته باید در نظر گرفت که استفاده از فناوری‌ نانو در بخش کشاورزی فقط به نانو آب ختم نمی شود. نانو ذرات فلزی هم در بخش کشاورزی کاربردهای زیادی دارند. ابن مواد اگر به طور مستقیم روی برگ ها ریخته شود جذب این مواد را توسط گیاه بالا می رود و مقدار ماده‌ شیمیایی کاهش پیدا می کند و مقدار آلودگی به کمترین میزان خود می رسد. از طرفی میزان مصرف آب را هم کاهش می دهد.

پس می توان گفت که فناوری ‌نانو یکی از ابزارهای نجات بشر در آینده خواهد بود که سبب تغییر در بخش کشاورزی خواهد شد.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst