ابزارهای جدید کشاورزی

توسعه ابزارها و فناوری های جدید در بخش کشاورزی برای به وجود آوردن امنیت غذایی، با وارد کردن فناوریهای دیجیتالی تولیدات در این بخش سرعت خواهد گرفت.

پهپاد کشاورزی

استفاده از هوش مصنوعی و اتوماسیون مزرعه

می توان از فناوری های جدید در بخش کشاورزی یا  فناوری هوش مصنوعی در مزارع و پرورش گیاهان استفاده کرد. برای مثال شرکت اسمارت ، تراکتورهایی تولید می کند که بدون نیاز به سرنشین الگوی اجرای عملیات با کیفیت خوبی را روی خاک مزارع انجام شود . و استفاده از نرم افزارهای که امکانات حاضر در مزرعه را بدون نیاز به تغییرات و هزینه اضافی کاربرد بیشتری برای کارهای کشاورزی پیدا کند .

پهبادهای مخصوص مزرعه

در سال های گذشته جمعیت زنبورهای دنیا در حال کم شدن است و علت آن گرمای بی سابقه کره زمین، آلودگی هوا و ایجاد شهرها است. حضور زنبورها برای تولید محصولات به وسیله گرده افشانی امری مهم است و به همین علت سبب شد تا پژوهشگران گرده افشانی مصنوعی گیاهان را در مزارع انجام دهند که در نتیجه استفاده از پهپاد برای گرده افشانی مصنوعی و یا کود دهی است ولی این پهپادها در گذشته برای نقشه برداری از مزارع، بررسی وجود آفات در مزارع استفاده شده اند و روز به روز موارد استفاده از این پهپادها در بخش کشاورزی زیاد می شود.

اخیرا محققان شروع به استفاده از تکنولوژی ویرایش ژنومی برای تولید محصولات کشاورزی کرده اند. این روش که به نام کریسپر شناخته شده است که میتوان محصولاتی با کیفیت بالاتر و با تولید بهتر بدون وجود خطرات موجود در مهندسی ژنتیک سنتی را انجام داد. مثلا دستکاری میکروبهای حاضر در معده با روش کریسپر سبب شده تا گاو ها ، مقدار تولید گوشت و شیر بیشتر و با کیفیتی بهتر داشته باشند این تغییرات در میکروبهای معده گاو برای کاهش میزان تولید متان انجام شده که با موفقیت روبرو شده است . اصلاح ژنوم تجاری گیاهان هم در سه سال گذشته شروع شده و به سرعت ورود نسل جدید از محصولات کشاورزی به بازار را مشاهده خواهیم کرد.

روش های گفته شده مواردی از نوآوری ها و روش های جدید تأثیرگذار در بخش کشاورزی است که در سالهای آینده رو نمایی خواهند کرد. این روش ها بهره مندی و استفاده از زمین و منابع طبیعی را کمتر می کند و سبب می شوند کره زمین با فشار کمتری، شرایط مناسبتر برای زندگی آینده بشر و نیازهای ضروری انسان باشد. وجود ظرفیتهای کشاورزی در ایران، و استعدادهای جوان و حمایت از شرکتهای دانش بنیان موقعیت هایی هستند که میتوان آینده‌ خوبی برای بخش کشاورزی در ایران تصور کرد اما نیاز به مدیریت صحیح منابع، قبول ریسک و اطمینان به جوانان است که با استفاده از روش های به روز جهان تغییرات خوبی در بخش کشاورزی در ایران ایجاد کرد.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst