مبارزه با کرونا در کشاورزی

مقابله با کرونا در بخش کشاورزی بسیار اهمیت دارد. در مدت زمان کوتاه ویروس کرونا تمام کشورهای دنیا را دچار بحران کرده است به طوری که سبب تعطیلی شهر ها و قرنطینه، تعطیلی کارخانه ها سرمایه گذاری و زنجیره های عرضه در کل دنیا دیده می شود.

به دلیل مشکلات زیادی که در این چند ماه اخیر ایجاد شده بیشترین خسارت به شاغلان در بخش کشاورزی، خدمات، خرده فروشی، وارد شده است . وجود مشکلات و محدودیت در حرکت کالا می تواند معضلات اقتصادی و اجتماعی مهمی بر معیشت مردم وارد سازد

مقابله با کرونا در بخش کشاورزی

اقدامات لازم جهت کاهش تاثیرات ویروس کرونا بر محصولات کشاورزی

وجود مشکلاتی در زمینه زنجیره تأمین مواد غذایی کشاورزی قابل اهمیت است . عدم مقابله با کرونا در بخش کشاورزی و صنایع غذایی ایران یکی از اثرات پیدایش ویروس کرونا عدم صادرات محصولات کشاورزی و غذایی است. در سال های قبل حدود نود و چهار درصد محصولات کشاورزی و انواع کود به کشورهای همسایه و بخش هایی از روسیه و شرق آسیا صادر شده است. ولی با شیوع این بیماری این میزان به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

بنابراین راهکارهای زیر برای کاهش خسارات و تاثیرات ویروس کرونا بر عملکرد صنایع غذایی و تولیدات کشاورزی پیشنهاد می شود:

راهکارهای برای کاهش خسارات و تاثیرات ویروس کرونا

1- واحدهای تولید محصولات صنایع غذایی و بخش کشاورزی به منظور اقدامات پیشگیرانه برای محافظت از کارکنان خود از اقلام ارائه ماسک صورت و ضدعفونی کننده دستی استفاده از تب سنج به منظور چک کردن درجه حرارت برای نظارت سلامت کارکنان اعمال کنند.

2- تداوم فروش: وجود دسترسی آسان به بخش های تولیدی بخش کشاورزی به بازارهای داخلی و بین المللی.

3- تامین مواد اولیه: دسترسی آسان واحدهای تولید محصولات کشاورزی به بخش های تامین مواد اولیه و توجه به وجود محدودیت های حمل و نقل .

4- رصد کشت: اطمینان پیدا کردن از اینکه کشاورزان با وجود شیوع و گسترش ویروس کرونا جدید ، فصل کاشت و داشت محصولات خود را از دست ندهند، چون از دست دادن فصل کاشت یا تعویق آن بر چرخه اقتصادی و مسائل اجتماعی بسیار اثر خواهد گذاشت.

۵- ثبات قیمت محصولات و مواد اولیه : اصولا واحدهای صنایع تولیدی و غذایی و کشاورزی در ایران جزء شرکت های کوچک محسوب می شوند و بیشترین آسیب دیدگی را متحمل می شوند چون زنجیره های تولید و پخش محصولات کشاورزی به خاطر وجود ممنوعیت های حمل و نقل دچار مشکل می شود که سبب افزایش قیمت محصولات نهایی می شود و سبب از دست دادن بازارهای فروش محصولات می گردد.

6- رعایت موارد بهداشتی در خرید محصولات کشاورزی و استفاده از روشهای جدید آموزشی و استفاده از پتانسیل فضای مجازی

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst