پلاسمای سرد و کیفیت بهتر محصولات کشاورزی

با در نظر گرفتن رشد جمعیت دنیا و ضرورت تولید غذا وجود راه های جدید برای صنایع غذایی و کشاورزی را دارای اهمیت کرده است. در بیشتر کشور ها و شهر ها برای استفاده از پلاسمای سرد در صنعت غذایی، کشاورزی سرمایه گذاری کرده و از تاثیرات آن بر زندگی امروزه استفاده می کنند. پلاسما با فیریز کردن میکروارگانیسمها، تغییر ویژگی های سطحی مواد و ایجاد تغییرات اساسی باعث شده تا دیگر شرکتهای فعال این بخش به استفاده از پلاسما در صنعت غذا روی بیاورند.

پلاسمای سرد و فناوری نو در کشاورزی

چگونگی تولید پلاسمای سرد

استفاده و ذخیره کردن مواد غذایی سالم بدون وجود میکروارگانیسم ها و حفظ مواد مغذی یکی از اصلی ترین اصول در حفظ سلامتی جامعه است. استفاده از میوه ها و سبزیجات به صورت خام به منظور وجود حداکثری مواد مغذی از یک طرف و استفاده از روش های جدید و پیشرفته برای بیشتر شدن موقعیت اقتصادی مخصوصا در ایران که مشکلات زیادی در تامین منابع آبی دارد مواجه است و اهمیتی بسیاری دارد.

این روش در بیشتر بخش های دانش و فناوری مانند پزشکی ، پلیمر، متالوژی، کشاورزی و صنعت غذایی تولید کود استفاده زیادی دارد و در میان اشکال مختلف پلاسما ها، پلاسمای سرد بخاطر دمای پایین در را به همراه دارد. با وجود مشکلات متعدد در بخش کشاورزی در ایران حفاظت از ارزش های منابع غذایی در هنگام فرآوری و نگهداری از آن همیشه از مهمترین مشکلات دانشمندان در بخش صنعت غذا و کشاورزی است.

وجود فرآیندهای گرمایی که برای تولید محصولات غذایی استفاده می شود علاوه بر غیر فعال کردن بعضی از عامل های بیماری زا و میکروبی، اثرات بدی بر روی رنگ، طعم و ارزش مواد غذایی میگذارد که برای حفاظت از کیفیت بهتر مواد غذایی در مرحله تولید، استفاده از تکنولوژی های غیر حرارتی مانند پلاسمای سرد در تولید و فرآوری مواد غذایی روبه افزایش است.

از دیگر خصوصیات کاربردی پلاسمای سرد در بخش کشاورزی و تولید مواد غذایی می توان به فیریز کردن میکرو ارگانیسم ها و عوامل بیماری زا ، تاثیر گذاری زیاد در مدت طولانی و استفاده آسان و کم شدن زمان تولید ، استفاده نشدن از مواد شیمیایی و وجود توانایی استفاده در فشار اتمسفر یا خلاء از دیگر کاربردهای این تکنولوژی است.

آزمایش های انجام شده بر روی نمونه های گیاهی که با آب پلاسما رشد پیدا کرده اند نشان داد که نیتروژن و اکسیژن تولید شده درآب سبب بالا رفتن سرعت رشد, بهتر شدن کیفیت و بازدهی گیاهان, کم شدن مصرف آب می شود توسعه این فناوری پلاسما در بخش کشاورزی به سرمایه گذاری های لازم از طرف دولت و تلاش بیشتر محققان را می طلبد.

1 پاسخ به پلاسمای سرد و کاربردهای آن در کشاورزی
  1. من دقیقا نفهمیدم این مقاله چی میگه


[بالا]

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst