کود آهن در باغبانی و کشاورزی

آهن به عنوان عنصری است که مصرف کمی در گیاه دارد ولی نقش آن بسیار مهم است و جهت رشد و نمو گیاهان نقش اصلی و مهم در اختیار این عنصر کم مصرف گیاهان می باشد. آهن نقش اصلی در فعالیت بخش آنزیمی گیاه را بر عهده دارد. رشد و تشکیل برگ، گل و میوه و عملکرد کیفی ریشه جهت آب رسانی همه و همه با عنصر آهن تنظیم می گردد بنابراین برای رفع نیاز گیاهان در کشاورزی مخصوصا در خاک هایی که از این عنصر تهی هستند باید از کود آهن استفاده کنند. یک خاک کشاورزی طی مدت زیادی که از کاشت و برداشت محصول می گذرد توان زیادی را در عناصر خود از دست می دهد و برای جبران آن نیازمند کود می باشد کود آهن یکی از کود های مناسب جهت بازآوری آهن در خاک می باشد.

کود آهن در کشاورزی

کود آهن در کشاورزی

سوابق زمین کشاورزی

بررسی سوابق کشاورزی در مناطق تعیین شده کمک شایانی در بالا بردن بازده تولیدات کشاورزی دارد که این سوابق حاوی نتایج آزمون خاک، سوابق کاربرد سیستم های آفت کش، آزمایشات کیفیت آب آبیاری و … می باشد.

تمام عوامل ذکر شده در این مقاله برای شناسایی بهتر اراضی کشاورزی است و به کشاورزان پیشنهاد می شود قبل از خرید و کشت محصولات در اراضی موجود به بررسی این عوامل پرداخته تا بازده تولید محصولات را بالا برند و از هدر رفت منابع آبی و خاکی کشور جلوگیری نمایند.

کود آهن کلات در کشاورزی

پهنه گسترده ای از ایران را خاک های آهکی فراگرفته که جهت کشاورزی نیز استفاده می شود آهکی بودن خاک کشاورزی و باغات باعث می گردد گیاهان آهن مورد نیاز خود را نتوانند از خاک جذب کنند و مقدار کمبود آهن در این خاک ها محسوس است. بنابراین برای رفع این کمبود به شکلی از آهن استفاده کرد که با آمیخته شدن با این خاک رسوب آهن را کم کرده و جذب گیاه بیشتر گردد کود آهن کلات یکی از موارد است که در ایران تولید می شود و موارد مهم موثر کود آهن کلات، این است که مانع رسوب کردن آهن در خاک های آهکی شده و شرایط لازم برای جذب آهن را جهت گیاهان را فراهم می آورد و باعث بهبود کیفی و کمی کشاورزیو باغبانی می گردد.

کود آهن کلات باید همراه با سایر کودهای عناصر کم مصرف استفاده شود تا بهره دهی آن بالا رود و نتایج غذایی آن بهتر شود . این کود آهن به دلیل داشتن ماهیت ترکیب آلی دوام زیادی نداشته و زود تجزیه می گردد بنابراین پس از تزریق آن به خاک باید آبیاری صورت گیرد تا جهت جذب ریشه زودتر نتیجه بخش باشد.
در مقالات بعدی در مورد کود آهن سکوسترین و مورد مصرف در کشاورزی بحث خواهد شد….

 

0 دیدگاه در کود آهن در کشاورزی
  1. غلامرضا فلاحت خواه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ در ۱۱:۵۶ ق٫ظ پاسخ

    سلام . می توانید راهنمایی بفرمایید از کجا کود آهن تهیه کنم؟

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst