فروش گلاب دو آتشه عمده

از قدیم الایام ایرانیان در صنعت گلاب گیری تبهر داشتند و ایران به عنوان خاستگاه اصلی گل محمدی به حساب می آمده است. بیشترین کارگاه ها و کارخانجات گلابگیری در فیروزآباد و میمند استان فارس متمرکز بودند تا اینکه با حمله مغول به ایران سبب نابودی و رکود این صنعت شد. در قرن هفده میلادی این صنعت از طریق اعراب به اروپا منتقل شد و اسپانیا اولین کشور اروپایی تولید گلاب شد. اما به دلیل شرایط جوی و اقلیم متفاوت ایران عطر و گلاب ایران از مرغوبیت و محبوبیت زیادی در سراسر دنیا برخوردار است. به دلیل تولید گلاب به روش سنتی و استفاده کمتر از مواد شیمیایی و مواد افزودنی عرقیجات ایران نه تنها در داخل کشور بلکه در کشورهای حوزه خلیج فارس و دیگر کشورها از استقبال خوبی برخوردار است.

آب مقطر بدست آمده از تقطیر بوسیله دیگ های پر از گل محمدی را گلاب یا به زبان انگلیسی Rose water می گویند. در ایران گلهای تازه گل محمدی را با آب مقطر می جوشانند و بعد از تبدیل فراینده بخار به مایع گلاب را بدست می آورند در حالی که در کشورهای دیگر اسانس بدست آمده از گل محمدی را با آب مقطر مخلوط می کنند. به همین دلیل کیفیت گلاب ایران بالاتر از گلاب های تولیدی در کشورهای دیگر است. زمانی که گلاب از ترکیب اسانس گل محمدی و آب مقطر ایجاد شود میزان ژرانیول حل شده در آب زیاد است ولی استرها در صافی باقی می ماند. پس یکی از راه های تمایز این مایع با کیفیت وجود هیدروکربن های پانزده تا بیست و دو اتم کربن در گلاب است که در هنگام ساخت گلاب به روش مصنوعی در صافی از بین می روند.

فروش گلاب کاشان 100% سنتی جهت سفارش (فقط عمده) این محصول با شماره زیر تماس حاصل فرمایید :

09130025744

مهندس لسان

تولیدکننده گلاب در کاشان گلاب دو آتشه و گلاب درجه یک

                                               تولیدکننده گلاب در کاشان

گلاب کاشان چیست؟

یکی از مهمترین مشتقات گل محمدی گلاب است که به دلیل خواص درمانی آن در بین مردم محبوبیت دارد. این مایع طبع معتدل و میانه دارد و در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد. خواص دارویی نوشیدن آب و گلاب شامل تقویت قلب و عروق و اعصاب، کبد و برای تقویت معده بسیار کارآمد است همچنین برای زیبایی و حذف سلول های مرده پوست سبب تحریک سلول های پوستی شده و سبب شادابی پوست می شود.

تولید گلاب از گل محمدی

کشت و پرورش گل محمدی در ایران حدود هفت هزار سال انجام می شود و آیین گلابگیری به هزار سال پیش بر میگردد که در طول زمان تغییراتی داشته است. گلاب نیاسر و قمصر با کیفیت ترین و بهترین گلاب دنیا معرفی شده است. علاوه بر مصارف دارویی و محبوبیت در بین مردم دنیا از نظر مذهبی نیز دارای ارج است و در هر سال روز نهم ذی الحجه خانه خدا را با آن شست و شو داده و معطر می سازند همچنین غبار روبی حرم مطهر امام رضا(ع) و حتی عتبات عالیات از دیگر کاربردهای آن است. مراسم گلابگیری در اردیبهشت هر سال با بدست آمدن گل محمدی آغاز میشود. با مرور تاریخ و کتیبه و نسخه های موجود ایرانیان نخستین افرادی هستند که دستگاه تقطیر مایعات و اسانس گیری را اختراع کردند. در اسناد تاریخی ذکر شده در قرن های گذشته از تقطیر ابی گلبرگ های گل محمدی ، بین گلاب و فشار خون رابطه مستقیم است این مایع برای تسکین دردهای معده و تقویت دستگاه گوارش استفاده می شده است.

خط تولید گلاب گیری با کیفیت

در زمان های گذشته در شهر کاشان با آغاز فصل گلاب گیری و بدست آمدن گل های محمدی با ساز و دهل به استقبال این مراسم میرفتند و آداب و رسوم خاصی را آغاز می کردند. هنوز هم در برخی نقاط شهرستان کاشان این مراسم سنتی انجام می شود.

آیین غلت زدن در گلها از دیگر مراسم باستانی کاشان است که با بدست آمدن گل های محمدی انجام می شود. این آیین برای نوزادان جدید متولد شده است که اولین بهار زندگی را می گذرانند و توسط بزرگ های فامیل مانند مادربزرگ انجام می شود. برای انجام این مراسم کودک را با دعا در گلها پرپر شده گل محمدی خوابیده می شود و با شعرخوانی نوزاد را در گل محمدی تبرک میدهند. این مراسم همچنان در کاشان و توابع و شهرستان دامغان واقع در سمنان انجام می شود. روش گلاب گیری دو آتیشه ، گلاب ممتاز و یا درجه یک آنقدر پیچیده نیست با یک خط تولید کوچک می توان یک گلابگیری با کیفیت بالا راه اندازی کرد.

مراحل تولید گلاب

در قدیم فقط با یک روش مراحل گلابگیری انجام میشده است ولی امروزه با مکانیزه شدن کارگاه ها، گلابگیری به دو روش سنتی و صنعتی انجام می گیرد. در روش گلابگیری سنتی، ابزار و ادوات خاصی استفاده می شود که قدمت دیرینه دارد. اکثرا وسایل تقطیر در کاشان سنتی هستند و تغییراتی کوچکی در جنس ابزار ایجاد شده است که شامل:

  1. دیگ مسی با حجم صد و بیست تا صد و پنجاه لیتر آب
  2. تغار مسی برای سرپوش دیگ
  3. پارچ دسته دار مسی که سی تا چهل لیتر ظرفیت دارد و در آب سرد قرار می گیرد.
  4. نی کوچک تو خالی که رابط بین دیگ و پارچ است
  5. حوض آب سرد و آتش یا شعله گاز در زیر دیگ

گل محمدی به مقدار سی کیلوگرم را درون دیگ مسی قرار داده و در حدود هشتاد لیتر آب به آن اضافه می کنند (رعایت نسبت یک به سه) و به کمک تغار دیگ را می بندند و روی حرارت قرار می دهند. درب دیگ باید کاملا بسته شود و برای جلوگیری از هدر رفت بخار و کنترل فشار درون دیگ به کمک مواد پوشاننده مثل مخلوط ارد نان و تفاله گل درب را می پوشانند. فرآیند گلابگیری در حدود چهار ساعت زمان می برد. زمانی که محتویات دیگ جوشید، بخار حاصل از آن را به کمک لوله ها به پارچ مسی که در آب سرد قرار گرفته است منتقل می کنند و عملیات تقطیر و تبدیل گاز به مایع صورت گرفته و گلاب تهیه می شود. در هر منطقه کاشان آیین گلابگیری کاملا متفاوت است گلابگیری به روش های مختلف صورت می گیرد. در بعضی مناطق شیب لوله ها را تغییر می دهند و اعتقاد دارند در روند تقطیر و کیفیت گلاب تاثیر گذار است یا در بعضی مناطق پارچ مسی را در استخر یا جوی آب سرد قرار می دهند و اسانس گل بیشتری از آن متصاعد شود. بر روی محتوای پارچ های مسی یک لایه نازک از روغن نقش بسته است که باید با سرنگ آن را جدا کرد که این ماده برای تهیه عطر گل محمدی استفاده می شود.

گلاب درجه یک یا گلاب سنگین

گلاب سنگین یا درجه یک : این محصول در هر صد میلی لیتر آب سی و پنج میلی گرم گل وجود دارد و کمترین میزان آن بیست و پنج میلی گرم می باشد. در واقع گلاب سنگین از سی کیلوگرم گل بدست میاید که به آن گلاب پنج منی نیز می گویند.

گلاب درجه دو یا گلاب سبک

گلاب درجه دو یا گلاب سبک: این نوع محصول در هر صد میلی لیتر پانزده میلی گرم گل می باشد که به آن گلاب دو منی هم می گویند.

گلاب دو آتیشه چیست

گلاب دو آتیشه: پس از عملیات تقطیر و بدست آمدن گلاب، آن را با دوباره با گلبرگ های تازه بجوشانند و گلاب حاصله از عملیات تقطیر دوباره را گلاب دو آتیشه می گویند و از راه های شناخت آن مزه تلخ و طعم قوی و بوی تند آن است. به غیر از موارد ذکر شده براساس میزان کیفیت گلاب موارد خاص وجود دارد که به میزان خیلی اندک تهیه می شود.

گلاب سه آتشه چیست

اگر عملیات گلابگیری را برای بار سوم تکرار کنند، یعنی گلاب دو آتشه درا با گل تازه بجوشانند، گلاب سه آتشه به دست میاید. این دو نوع گلاب به میزان اندکی تولید می شوند که از نظر کیفیت و مقدار اسانس بی نظیرند.

گلاب پس آب

اگر بعد از عملیات تقطیر به پسماندهای دیگ آب اضافه کنند و تفاله های گل دوباره تقطیر شود، گلاب حاصله از کیفیت بسیار کمی برخودار است که به این گلاب، پس آب می گویند.

گلاب زیر عطری

در این روش بیشتر تولید عطر گل محمدی لحاظ شده و گلاب با پارچ های مخصوص گرفته می شود که به آن گلاب زیر قطر یا زیر عطری می گویند.

خواص گل گلاب

به دلیل خصوصیات دارویی و درمانی گلاب و بسیاری از مزیت های این عصاره به آن معجزه طبیعت می گویند. طبق دیدگاه مذهبی گفته می شود که پیغمبر اسلام از عطر گل سرخ ایرانی مصرف کرده اند و به دلیل این موضوع به آن گل محمدی می گویند. طبیعت این مایع میانه و گرم است و آرام بخش بسیار قوی است و در گذشته آن را لازمه روزه های سخت و پر تنش و استرس می دانستند به همین دلیل است که در مراسم تدفین و مراسم عزاداری و سوگواری اموات از این مایع استفاده فراوان می شود زیرا سبب آرامش خانواده متوفی می گردد به دلیل استرس و کم خوابی و شرایط ایجاد شده اصولا مزاج فرد مصیبت رو به حرارت زیاد است و مایع بدست آمده از تقطیر گل محمدی سبب ایجاد تعادل و خنکی در بدن افراد می شود. بوی آن برای قلب و مغز مفید، آرام دهنده و تسکین دهنده است به همین دلیل در مکان های مذهبی از این عطر جهت خوشبو شدن فضا استفاده می کنند و بازدید کنندگان آرامش را از مکان های مقدس احساس می نمایند.

خواص گلاب برای انسان فواید گلاب

فواید خوردن گلاب قبل از خواب

* گلاب به خاطر تقویت سیستم اعصاب در درمان سردردها کاربرد زیادی دارد.

* به دلیل وجود ویتامین سی فراوان در گلمحمدی و گلاب برای تقویت لثه بسیار مفید است و حتی میتوان برای درمان آفت های دهان کاربرد دارد.

* برای تقویت معده و روده بسیار مفید است و در رفع نفخ یا ریفلاکس تاثیر گذار است.

*برای پاکسازی و شادابی پوست نقش به سزایی دارد.

* نرم کننده مجاری هوایی و گلو و حلق است. مخصوصا و برای تقویت حنجره کاربرد فراوان دارد و به افرادی که با حنجره خود زیاد کار میکنند مانند سخنرانان، خوانندگان و معلمان و. .. بهترین دارو تقویت کننده حنجره خواهد بود.

* به دلیل اینکه طبیعت این ماده رو به خنکی است برای کاهش دردهای مثانه و مجاری اداری موثر است و در مواردی که سوزش مجاری ادرار به علت عفونت نباشد بلکه به دلیل مزاج گرم و افزایش صفرا در خون اتفاق بیافتد این مایع داروی بسیار موثری است.

* شست و شوی بدن و حمام گلاب برای افرادی که دمای بدن به دلیل استرس و عصبانیت و مصرف گرمی جات زیاد است راه حل بسیار مناسبی برای کاهش دمای بدن می باشد.

* استفاده از گلاب خنک یا یخ زده برای افراد تب دار توصیه شده است و بدن فرد بیمار را با آن شست و شو نمایند مخصوصا در قسمت کبد بدن به کمک پارچه ای شکم را با گلاب ماساژ داده تا دمای بدن فرد بیمار کاهش یابد.

خواص گلاب برای پوست

از خواص گلاب برای پوست می توان به استفاده از ماسک گلاب برای پوست حساس و خشک بسیار اشاره کرد. حتی میتوان جایگزین شیر پاک کن برای تمیز کردن مکاپ پوست صورت به بانوان پیشنهاد می شود. برای تهیه ماسک، دستمالی نخی تمیز را به آن آغشته و روی پوست صورت به مدت 18 دقیقه قرار داده تا از خواص درمانی آن لذت ببرید. این مایع سبب تحریک پوست و جوان سازی آن می شود و آکنه و جوش های چرکی و سر سیاه را از بین می برد. این معجزه طبیعت به خاطر خاصیت ضد عفونی کننده و هیدراته برای پوست و مو مفید است. هیچ گزارش رسمی مبنی بر استفاده مداوم از گلاب برای صورت و مضرات استفاده از گلاب برای پوست وجود ندارد.

باز کننده قاعدگی و دردهای ناشی از آن

مصرف گلاب از طریق دمنوش یا ترکیب در چای سبب کم شدن دردهای قاعدگی مانند گرفتگی های عضلات، نفخ و درد کمک می کند هیچ عوارض چای گلاب ندارد این چای برای تنظیم دوره قاعدگی ، آرامش اعصاب و روان بسیار مفید است. طی مطالعات انجام شده مشخص شد که دخترانی که یک هفته قبل از پریود خود گلاب مصرف کنند علائم قاعدگی کم تری را تجربه خواهند کرد این از خواص گلاب برای رحم است که استفاده از آن به همراه عسل و دارچین برای بانوانی که دردهای شدید قاعدگی و همچنین مصرف گلاب در بارداری توصیه می شود.

خاصیت ضد ویروسی گلاب

آیا گلاب ضد ویروس است ؟ طی تحقیقات به عمل آمده تا امروز هنوز هیچ راه درمانی برای مقابله با ویروس کرونا در هیچ جای دنیا منتشر نشده است و تنها راه مقابله با آن رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و همچنین بالابردن مقاومت بدن است. همان طور که گفته شد به دلیل حضور ویتامین سی و ای و آ و آنتی اکسیدان های مفید و ضروری در گل محمدی نوشیدن آب با گلاب می تواند مقاومت بدن را در برابر بیماری ها بیشتر کند.

چه کسانی باید در مصرف گلاب احتیاط کنند؟

1-افرادی که مبتلا اسهال شدید یا خونی مصرف زیاد گلاب توصیه نمی شود.

2- در زخم معده و یا مری

3- نفخ زیاد
4- در مبتلایان به بواسیر یا هموروئید

مضرات گلاب برای مردان

شاید سوالاتی در ذهن مصرف کنندگان به دلیل استفاده از گلاب صنعتی ایجاد شود، سوالاتی نظیر مضرات گلاب برای چشم چیست ؟ مضرات گلاب برای کودکان ؟ عوارض گلاب برای پوست صورت ؟ آیا گل محمدی برای فشار خون خوب است ؟

استفاده از گلاب های صنعتی که در فروشگاه عرضه می شود دارای مواد افزودنی و غیر طبیعی و نگهدارنده ها هستند تا با قیمت بسیار پایین به دست مشتری برسند. طبق مطالعات اخیر مشکلات گوارشی طی مصرف گلاب صنعتی مشاهده شده است. ولی مصرف گلاب طبیعی مشکلی ایجاد نمی کند و فواید زیادی دارد. برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف گلاب تا دو لیوان در روز بی خطر است.

تولید گلاب در خانه

در فصل بهار که گل های محمدی شروع به گلدهی می کنند می توانید با گلبرگ های جدید گلاب تهیه کنید برای این کار گلبرگ ها را شسته و با آب مقطر روی حرارت بگذارید تا بجوشد و حجم آب نصف شود و گلبرگ ها سفید شوند سپس عصاره حاصل شده را صاف کرده و بگذارید خنک شود.

گلاب اصل از کجا بخریم ؟ راه تشخیص گلاب تقلبی؟

۱-گلاب را از فروشگاههای تایید شده تهیه فرماید

۲- ظاهر شفاف و بدون رسوب

۳- عطر و بوی گلاب

گلاب اصیل نیاسر و قمصر بوی ملایم گل سرخ میدهد. عطر زیاد نشانه گلاب با کیفیت بالا و درجه یک بودن گلاب نیست و ممکن است از اسانس های مصنوعی برای تهیه آن استفاده شده باشد.

۴ – بررسی طعم گلاب

طعم و مزه گلاب اصل گس است هر چند که یک مقداری مزه تلخی در آن مشخص است البته شدید نیست.

5- گلاب خوب ماندگاری زیادی دارد و با گذشت زمان نیز همان بوی ملایم را دارد ولی گلاب تقلبی بعد از مدتی عطر خود را از دست داده و مانند آب می شود.

فرق گل سرخ با گل محمدی

گل محمدی در گذشته به نام گل سرخ ایرانی معروف بوده است گل محمدی نوعی گل رز است این گونه از رز تحمل زیادی در برابر کم آبی دارد و حتی در ابر شهرهای به عمل میاید. گل سرخ به شکل بوته ای خزان دار و چندساله از جنس رزا و خانواده رزاسه می باشد که گل های زیبای آن به رنگ های صورتی و قرمز دیده می شود و از گلبرگ های آن گلاب تهیه می گردد. تیره ی گل های سرخ از پانصد هزار سال قبل در روی زمین روئیده اند. حدود دویست و پنجاه گونه گل سرخ در دنیا وجود دارد که سه گونه آن برای گلابگیری مناسب هستند و مهم ترین آن ها گل محمدی است. گل محمدی بومی قاره آسیا می باشد ولی بعضی از گونه های آن در امریکا و اروپا و حتی افریقا رشد می یابد. این گیاه بومی رشته کوه های ایران مرکزی و البرز است. طبق اسناد تاریخی گل محمدی در قرن 13 بوسیله فرماندهی به اسم رابرت دیبری، از کشور سوریه به قاره اروپا منتقل شد. گل رز در بیشتر مناطق دنیا به عنوان پادشاه گل ها شناخته می شود. این گیاه به شکل درختچه ای و بوته ای است که رشد خوبی دارد و به دو و بیست سانتی متر هم می رسد. تنه این گیاه سرشار از خارهای تیز و محکم و بسیار ریز است که از شاخه های آن محافظت می کند.

گیاهشناسی گل محمدی

گل محمدی یک گیاه دورگه از گونه های رزا گالیکا (Rosa gallica) و رزا کانینا(Rosa canina) دارای برگ های مرکب از سه تا نه برگچه ولی بیشتر سه تا پنج برگچه دندانه دار و تیز تشکیل شده است. گل های این گونه گلبرگ هایی از طیف صورتی تا سفید دارند. این گل درختچه ای استوانه ای شکل و دارای برگ های مرکب است رگبرگ ها در پشت برگ مشخص و برگچه های چرمی شکل و بیضی مانند نوک تیز روی برگ ها صاف و سبز رنگ و پشت آنها حالت خزی و نمدی با کرک های غده ای پوشیده شده است. تنها قسمت قابل مصرف این گل گلبرگ های آن است .

گل های گل محمدی با سی و دو گلبرگ یکسان در ابتدای روز شکوفا می شوند. پرچ های این گل به رنگ زرد و حدود صد عدد از آن در هر گل وجود دارد، کاسبرگ ها پنج عدد هستند و میوه گیاه بعد از ریزش گلبرگ ها به حالت گرد و گوشتی به صورت برجسته و کوزه ای مانند در زیر گلبرگ ها جای دارد. زمان گلدهی گل محمدی از ابتدای اردیبهشت هر سال شروع و تا اوایل تیرماه ادامه دارد و در هر منطقه در حدود بیست تا سی روز گلدهی خواهد داشت. ماندگاری گل ها در حدود یک روز است و بعد از این مدت رنگ گلبرگ ها تغییر کرده و پرپر می شود. مناطق کشت گل محمدی بیشتر در مناطق کوهپایه ای و اقلیم خشک و نیمه خشک و تابستان های معتدل و زمستان های سرد می باشد.

کاسبرگ گل محمدی

گل محمدی در چهارده استان ایران کشت و پرورش می یابد که بخش اعظم آن در استان اصفهان و شهرستان کاشان، شیراز و کرمان است. در فصل بهار و آغاز گلدهی گل محمدی عطری بسیار خوشبو در مزارع کاشت این گیاه می پیچد و در این مدت کارگاه های سنتی و کارخانجات تهیه عرقیجات به کمک وسایل تقطیر شروع به اسانس گیری این گیاه کرده و گلاب را تهیه می کنند.

این گل با شرایط محیطی بسیار سازگار بوده و یکی از اصلی ترین ویژگی های آن سازگاری و زیست در شرایط خشکی و مناطق گرمسیری است. این گل در اکثر نقاط کشور کشت می شود و با سالی دوبار ابیاری به چرخه زیستی خود ادامه می دهد حتی در مناطق سردسیر و در کوهستان ها نیز به سهولت می توان آن را کشت نمود ولی از نظر اقتصادی به صرفه نخواهد بود چون میزان گل دهی و بارور شدن آن کم است. همچنین نسبت به شرایط نامساعد محیطی نیز مقاومت دارد و در مقابل دما، شوری و کم ابی به رشد خود ادامه می دهد.

روش کاشت و تکثیر گل محمدی

آب گل محمدی

یکی از مهم ترین عوامل در چرخه اقتصادی کاشت گل محمدی به حساب میاید. گل محمدی به کم ابی مقاوم است و طبق تحقیقات ابیاری در زمان گل دهی نقش بسیار مهمی در افزایش برداشت گل و بالا بردن کیفیت آن دارد و در طول فصل رشد هر پانزده روز یکبار نیاز به ابیاری است. میزان بارندگی و ابیاری گیاه به دلیل کاهش استرس برای گیاه سبب افزایش اسانس آن نیز می گردد.

خاک مناسب گل محمدی

کاشت گل محمدی در خاک هایی با بافت متوسط و کاشت در مناطق کوه پایه ای و سنگلاخی کاشتی موفق محسوب می شود. در این مناطق به دلیل کاهش میزان زراعت افزایش کیفیت خاک و در نتیجه افزایش کیفیت محصول را به همراه دارد.

دمای گل محمدی

میزان دمای لازم برای گلدهی پانزده تا بیست درجه سانتی گراد است بادهی گرم و خشک و درجه حرارت بالا در به هم زدن زمان گل دهی و کاهش اسانس گل ها تاثیر مستقیمی دارد. همچنین کاهش دما در زمان گل دهی باعث از بین رفتن غنچه ها و مانع گلدهی می شود. در دمای بالای بیست درجه میزان سنتز و اسانس افزایش می یابد. افتاب طولانی گلدهی را تحریک کرده و اسانس را کاهش می دهد از طرفی میزان رطوبت لازم برای تشکیل اسانس نباید از هفتاد درصد کاهش یابد.

کود مناسب

این گیاه نیازمند یک برنامه غذایی منظم و دقیق است. کاهش میزان پتاسیم و فسفر و سدیم سبب اختلال در رشد و نمو جوانه ها و گلدهی خواهد شد. در هر هکتار گل محمدی نیاز به شصت کیلو گرم کود ازت و سی و پنج کیلوگرم فسفر نیاز است که باید به خاک اضافه شود.

نور مورد نیاز گل محمدی

وجود سایه سبب کاهش میزان گلدهی می شود ولی در مناطقی که نور خورشید زیاد و به صورت مستقیم می تابد برای جلوگیری از ریزش گل ها و کاهش اسانس وجود سایه بان امری ضروری است. اسانس گل رز بسیار پرکاربرد و معروف است در فرآورده های آرایشی و عطر سازی و ساخت انواع پمادها و دارو ها به عنوان یک ماده خوشبو کننده استفاده می شود. اسانس گل محمدی از گرانترین اسانس های دنیا است و هر لیتر عطر خالص گل محمدی بیست و سه هزار دلار قیمت دارد. بیشترین مقدار این اسانس برای تهیه گلاب و به عنوان یک ماده تقویت کننده قلب و تهیه انواع شربت ها استفاده می شود. این گیاه از قدیم در کشور ایران پرورش و کشت می شده است ولی به دلیل تجارت این گیاه از راه دمشق به اروپا میرسید به آن رز دمشقی می گفتند. ایران، هند، عربستان و ترکیه در روغن گیری و عطر گیری از گل محمدی در حال فعالیت هستند. در برخی از کشورها گونه های گل محمدی ایرانی را در کشور خود اصلاح و با نام خود ثبت کرده اند از جمله افغانستان و بلغارستان. هر ساله گلاب و اسانس به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی مانند انگلستان و فرانسه صادر می شود.

خواص گلاب برای اعصاب

خواص گلاب برای اعصاب و آرامش آن برای پزشکان طب سنتی ثابت شده است . پرورش گل محمدی مربوط به زمان هخامنشیان و به استان فارس بر می گردد در دوران صفویه به مناطق کوهستانی کاشان برده شد و طی سال های اخیر نیز در منطقه لاله زار کرمان در کوه شاه پرورش داده می شود. روی سفال هایی که از تپه های هشت هزار ساله ی سیلک واقع در شهرستان کاشان نقش و نگار گل محمدی و آیین گلابگیری وجود دارد. علم تقطیر و گلابگیری یکی از بهترین روش های ثبت شده در جهان است که به آیین کهن عید گلابگیری بر می گردد که در شهر کاشان (لتان) گفته می شود. علامه فیض کاشانی و همچنین شاردن سیاح معروف فرانسوی در عصر شاه عباس در خاطرات و سفرنامه های خود به وجود گل در قمصر اشاره کرده اند.

شاردن سیاح شهیر فرانسوی در دوران در خاطراتش هنگام عبور از کاشان این گونه آغاز می کند: ابتدا خرداد ماه بود و گلها هنوز شکوفا نشده بودند… که به گل های محمدی ناحیه که در اوایل خرداد ماه میشکفند اشاره دارد. در ادامه خاطراتش به معرفی عرقیجات به عنوان یک رقم شگفت انگیز در صادرات می گوید و به شهد گیری و خواص آن می پردازد.

شاردن در قسمتی از سفرنامه خود می گوید : «از این شربت مطبوع به سرتاسر شرق آسیا ارسال می شود و کشتی هایی که پر از آن می باشد به صوب هندوستان اعزام می شود.»

شرکتهای تولید کننده گلاب

معمولا در هر شهری که پرورش گل محمدی در آن انجام می شود تولید گلاب توسط شرکت ها و یا کارگاههای تولیدی انجام رونق فراوانی دارد. بزرگترین مزرعه پرورش گل محمدی دنیا در روستاهای نوایگان و لایزنگان در شهرستان داراب با مساحت کشت پنج هزار هکتار است که در آنجا گل محمدی به روش دیم کشت می شود. بهترین و با کیفیت ترین نوع گل محمدی در دشت های شهرستان کاشان در توابع برزک، نیاسر و قمصر، پرورش می یابد.

در ایران سیزده نوع گل محمدی کشت می شود که فقط یک مرتبه چیده می شود ولی به خاطر چهار فصل بودن مناطق مختلف ایران زمینه کشت و پرورش این گل در بیشتر مناطق ایجاد شده است. از نظر علمی عطر و اسانس این گیاهان قابل اصلاح است ولی برای حفظ گونه های در حال انقراض گل محمدی در ایران باید کشت بافت انجام گیرد. این گل در شرایط مختلف اقلیمی رشد می یابد ولی محیط مناسب آن شرایط ییلاقی و نیمه خشک است که برای بالابردن کیفیت اسانس و بوی آن ضروری است. بهترین رشد این گیاه در دمای پانزده تا بیست و یک درجه است ولی اگر اختلاف دمای روز و شب یک منطقه بین پنج تا ده درجه باشد گل ها بسیار خوشبو تر می شوند.

ترکیبات شیمیایی گل محمدی

مواد اصلی تشکیل دهنده گل محمدی عبارتند از:

سیترولین استات: عامل عطر و رایحه ی مطبوع گل سرخ

سیترال: خاصیت ضد میکروبی

اوژنول: آنتی اکسیدان قوی که با استرس اکسیداتیو مبارزه می نماید

گرانیول: خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی

متیل اوژنول: ضدعفونی کننده طبیعی و بی حس کننده

نرول: با ترکیبات آنتی بیوتیک طبیعی

خواص گلاب در مردان و زنان

خواص گلاب برای مردان و زنان بسیار مفید است این گل سرشار از ویتامین های آ، ای، سی و آنتی اکسیدان های مفید دارد که سبب افزایش سیستم ایمنی بدنی در برابر بیماری ها می شود. همچنین دارای مقادیر زیادی منیزیم، منگنز، سلنیوم و پتاسیم است که برای رفع بیماری های مختلف در طب سنتی ایران کاربرد دارد.

  • از بین بردن سرفه های شدید و درمان دردهای شکمی و مشکلات گوارشی، کم شدن میزان خونریزی در دوران قاعدگی و برطرف کردن التهاب و حساسیت در بدن.
  • این گل مملو از ویتامین ها و آنتی اکسیدان های مفید مخصوصا ویتامین سی است و برای درمان مشکلات پوستی مانند آکنه و لکه های پوستی کاربرد دارد.
  • علاوه بر ویتامین سی موادی مانند کوئرستین و اسید الاژیک وجود دارد که برای محافظت از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و پوکی استخوان می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
  • برای درمان عفونت های مجاری ادراری، رفع التهاب و عفونت مثانه دمنوش گل محمدی بسیار مفید است.
  • دم کرده ی گل محمدی برای نابود کردن باکتری های خطرناک در روده بسیار مفید است و بیماری هایی مثل اسهال خونی و التهاب دستگاه گوارش برای بیماران بسیار پرکاربرد است.
  • پاکسازی کبد و کیسه صفرا و کاهش علائم مربوط به یائسگی از دیگر خواص گل محمدی محسوب می شود.
  • گل محمدی خواص آرامش دهنده دارد و سبب کاهش استرس های روحی می شود. استفاده از دمنوش گل محمدی قبل از خواب سبب تنظیم هورمون های بدن شده و خواب آرام را برای فرد ایجاد می کند.

ضرر گلاب و حساسیت احتمالی

این گل حاوی میزان زیادی ویتامین ث است و استفاده آن برای افرادی که به سنگ کلیه دچار هستند باید در مصرف آن احتیاط کنند. از طرفی به دلیل قدرت جذب کنندگی بالای اهن توسط ویتامین سی افراد مبتلا به تالاسمی از خوردن گلاب و مشتقات گل محمدی پرهیز کنند. این گل ممکن است در برخی افراد ایجاد حساسیت و آلرژی کند و سبب سوزش معده سردرد و یبوست شود.

محصولات گل محمدی

با آغاز فصل بهار و رشد بوته های گل محمدی زمان برداشت گل های آن نیز فراهم می شود و با گل های جمع آوری شده محصولات خوش عطر و ناب تهیه می شود.
در ادامه به معرفی محصولات گل محمدی پرداخته می شود:

برگ گل محمدی و تهیه مربا

محصولات زیادی از گل محمدی بدست میاید از مهمترین آن می توان به گلاب و اسانس و گلبرگ های خشک شده گل محمدی اشاره کرد، که از در صنایع دارو سازی، عطر سازی و بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی استفاده می شود. خواص دارویی آن برای در درمان دردهای روماتیسمی، قلبی، تقویت اعصاب و معده است و در تهیه شربت مربا و شیرینی سازی و بستنی نیز از آن استفاده می شود. یکی از خوشمزه ترین و خوشبوترین مرباها، مربای گل محمدی است. برای تهیه این مربا باید گلبرگ های تازه گل محمدی یا گلبرگ های خشک شده را در ظرفی جوشانده سپس آن را با شهد مربا دم کرد تا تلخی گلبرگ ها از بین برود. هنگام جوشیدن گلبرگ ها رنگ سرخ آن ها از بین می رود که می توان برای خوش رنگ شدن مربا از رنگ های خوراکی و برای طعم بهتر از هل استفاده نمود.

عنبر گل

این ماده یکی از فراورده های گل محمدی است مایع مشکی رنگی است که در پایان فراینده تقطیر در دیگ یا تاقار باقی مانده و برای رفع دردهای عضلانی از آن استفاده می شود. در هندوستان موم گل محمدی، روغن گل از این ماده تهیه می شود.

خواص گلاب برای لاغری و دمنوش گل محمدی

دمنوش گلبرگ های خشک شده گل محمدی سبب تقویت اعصاب و بیماری دهان و گلو می شود. این دمنوش از نظر پزشکی بسیار مفید است و بر سلامت پوست و مشکلات قلبی و عروقی و اعصاب تاثیر بسزایی دارد. این دمنوش به عنوان محبوبترین در بین مصرف کنندگان محبوبیت دارد، همچنین مصرف آن به صورت مکرر سبب لاغری می شود.

شربت گل محمدی

شربت گل محمدی به عنوان معطرترین شربت ها است که برای این کار گلبرگ های گل محمدی را درون آب جوش ریخته و به مدت سه تا چهار ساعت به حال خود رها کنید تا طعم گل با آب مخلوط شود و سپس با شکر مخلوط کنید. در فصل تابستان سبب رفع عطش می شود و خواص درمانی که قبلا ذکر شد را با خود به همراه دارد.

خواص گلاب برای یبوست و روغن گل محمدی

همان طور که گفته شد روغن گل از عنبر گل بدست میاید. ماساژ عضلات بدن با روغن گل محمدی سبب رفع خستگی و باز شدن عضلات می شود. استفاده این روغن جهت درمان سر درد و تقویت موی سر، آدابی پوست، بهبود زخم و. .. استفاده می شود. روش دیگر تهیه روغن گل محمدی ترکیب با روغن کنجد است، گلبرگ های گل محمدی را با روغن کنجد مخلوط کرده و زیر نور خورشید به مدت هفت روز قرار می دهند تا روغن کنجد و عصاره گل محمدی با هم ترکیب شود و سپس آن را صاف کرده و به فروش می رسانند. روغن گل محمدی یک ملین می باشد که برای درمان یبوست استفاده می شود.

کشورهای تولید کننده گلاب

ایران بزرگترین تولیدکننده گلاب در جهان است و دومین تولید کننده گل محمدی در جهان می باشد. هر چند که کشورهایی نظیر هند ، ترکیه، افغانستان، چین، پاکستان و در برخی از کشورهای اروپایی این گل کشت شده و اسانس اون تولید می شود.

سود تولید گلاب

با رعایت موارد علمی و محاسبات طبق طرح توجیهی که در زیر برای دانلود دوستان گذاشته شده است، سود حاصل از تولید گلاب و عرقیات گیاهی سود معقولی است.

هر چند که در برخی مناطق ایران نظیر کاشان و نیاسر و قمصر اقدام به احداث گلستان بوسیله کاشت نهال گل محمدی می کنند که این موضوع بسیار به کاهش هزینه های تولید گلاب کمک می کند .

قیمت گلاب دو آتیشه کاشان

برای دریافت قیمت گلاب درجه یک و دو آتیشه ، قیمت گلاب یک لیتری 100% گلاب سنتی جهت سفارش (فقط عمده) این محصول با شماره زیر تماس حاصل فرمایید :

09130025744

مهندس لسان

 

طرح توجیهی گلاب گیری

دانلود رایگان طرح توجیهی عرقیات گیاهی و گلابگیری


خرید گلاب اصل کاشان

مقدار مصرف گلاب در روز | صادرات گلاب به عراق | نحوه مصرف گلاب صادراتی ایران | نحوه شستشوی صورت با گلاب | ایا گلاب پوست را تیره میکند | ریختن گلاب در چشم نی نی سایت | بازار فروش گلاب سه آتیشه | صادرات به کویت | فروش گلاب و عرقیات گیاهی | اسپری برای مو | کیفیت گلاب ربیع | نحوه مصرف عرق گلاب دو آتشه زهرا | مضرات گلاب برای پوست | فروش عمده گلاب | گلاب و رحم | بهترین زمان مصرف گلاب | مرکز فروش عرقیات گیاهی در تهران | خرید و فروش گلاب و عرقیات | فروش گلاب دو آتیشه | خرید گلاب کاشان | طریقه مصرف برای لاغری | گلاب صادراتی ربیع | قیمت گلاب سنگین | گلاب دره | صادرات به ترکیه | راههای درمان فشار خون بالا | خرید گلاب ربیع | قیمت گلاب کاشان | صادرات به اروپا | نحوه مصرف گلاب برای معده | صادراتی ربیع | قیمت گلاب خانگی | بهترین مارک گلاب چیست؟ | صادرات گلاب ایران | گلاب باریج اسانس | قیمت گلاب اصل

8 دیدگاه در گلاب دو آتشه فروش عمده تولید خرید درجه یک
  1. ممون از مقاله خوبتون

  2. حقیقتا نمیدونم کیفیت گلابهای شما چطور است.
    ولی یک سوال دارم آیا این درسته که میگند بعضی تولیدکنندها برای سود بیشتر آب در گلاب ترکیب میکنند؟

    • خیر اگر آب در گلاب ریخته شود گلاب در مدت زمان کمی خراب خواهد شد. ولی میتوانند میزان گل محمدی را در دیگ کمتر بریزند که کیفیت پایین خواهد آمد. البته ما نحوه تشخیص گلاب اصل از تقلبی را توضیح داده ایم

  3. من قاسم لو هستم از سنندج . اگر منو به خاطر داشته باشید یکبار حضوری به کارگاهتون اومدم ، مشتری هام واقعا از گلابها راضی بودند. این ماه اگر فرصتی بود مجددا مزاحم خواهم شد.

  4. اطلاعات سایت شما برام واقعا کامل و مفید بود. ممنون

  5. قیمتهای شما نسبت به سایرین یک مقداری بیشتر است. ولی گلاب های شما حقیقتا کیفیت خوبی دارند. خرید قبلی ام از یک کارگاه تولیدی دیگر بود راضی نبودم انگار آب قاطیش کرده بودند. ولی گلاب شما بوی گلاب های قدیم رو میده.

    • از نظر بنده کارگاههای دیگر آب به گلابها اضافه نمی کنند ، فقط میزان گل در دیگ را کمتر میریزند.
      قیمتهای ما نرمال و حتی نسبت به کیفیتی که ارائه میدهیم کمتر از سایرین می باشد.


[بالا]

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst