فواید محصولات تراریخته

گیاهان تراریخته چیست: گیاه تراریخته به گیاهی گفته می‌شود که یک یا چند ژن محدود را از طریق روش های جدید  ژنتیک ملکولی و مهندسی ژنتیک دریافت کرده باشد. هدف از این کار، بهبود مقاومت گیاه نسبت به برخی از آفات یا بیماریهای گیاهی ، افزایش تحمل تنش های غیر زنده نظیر شوری و کم آبی، بهبود کیفیت محصول، افزایش تولید و عملکرد گیاه، افزایش بهره وری در کشاورزی و در نهایت، افزایش سطح سلامت جامعه از طریق کاهش مصرف انواع سموم و کود های شیمیایی است.

فواید و مضرات گیاهان تراریخته

مراحل تولید محصولات تراریخته

  1. یافتن صفات تازه
  2. دستیابی به ژنها
  3. الحاق ژن تازه به ژنوم گیاهی
  4. بررسی ایمنی زیستی و اثبات بی خطر بودن آن برای انسان
  5. زمان آشکار شدن ژنها

پژوهشگران آمریکایی با نقشه برداری از ژنوم گیاهان، روش جدید و دقیقی برای اصلاح ژنتیکی آنها ارائه داده‌اند و عوارض جانبی روش های کنونی را ندارد.

پژوهشگران از ژنومها گیاهانی که مورد اصلاح ژنتیکی قرار گرفته‌اند، با وضوح بالا نقشه برداری کرده‌اند تا نشان دهند که هنگام قرار دادن یک DNA بیگانه، چه اتفاقی در سطح مولکولی میافتد. این روش، یک نقطه آغاز واقعی محسوب می‌شود که نشان میدهد میتوان از آخرین فناوریهای نقشه برداری و ترتیب گذاری برای بررسی تاثیر ژنهای جالب موجود در ژنوم گیاه استفاده کرد.

تعریف گیاهان تراریخته

به راستی گیاهان تراریخته چیست؟ زمانی که برای افزایش میزان سلامت محصولات غذایی، یک ژن جدید را در گیاه قرار دهد، از نوعی باکتری به نام  آگروباکتریوم استفاده میکند. این باکتری که موجب رشد تومور گال در گیاهان می‌شود. قرنها پیش، دانشمندان دریافتند هنگامی که این باکتری، درختی را آلوده میکند، بخشی از DNA خود را به آن انتقال میدهد. در واقع، DNA باکتری، به ژنوم درخت منتقل می‌شود. کار با روشهای توالی DNA از زمانی آغاز شد که DNA آگروباکتریوم برای قرار دادن ژن جدید در گیاه مورد استفاده قرار گرفت.

شرکتهای اصلاح ژن، زمان و تلاش زیادی را برای شناسایی گیاهان تراریخته صرف میکنند و از عهده درک تغییرات ناخواسته نیز برنمیآید  از آنجا که این روش جدید، به تولید  بسیار از ژن مورد نظر در گیاه منجر می‌شود، بررسی نتیجه نهایی با توالی استاندارد DNA میتواند دشوار باشد.

پژوهشگران مواد ژنتیکی به نام  هیستون را مورد بررسی قرار دادند. پروتئین های هیستون، DNA را به صورت واحدهای ساختاری دستبندی میکنند و اصلاح هیستون‌ها، نحوه ارزیابی ژن را برای به کار بردن آن توسط سلول، تغییر میدهد.

پژوهشگران معتقدند ، DNA در حالت ایده‌آل میتواند کپی ژن مورد نظر را بدون هیچگونه عارضه جانبی در ژنوم گیاه قرار دهد.

اما برخی از پژوهشگران معتقدند نوع کشت و تولید این محصولات، استفاده از سمومی مانند سم گلایفوسیت را افزایش میدهد. ورود این سموم به چرخه غذایی انسان میتواند باعث ایجاد بیماری شود، و گیاهان میتوانند با تثبیت مقادیر زیادی از این سموم در خاک محل کشت خود باکتریهای حیاتی تثبیت کننده عناصر خاک را از بین برده و منجر به از بین رفتن حاصلخیزی خاک شوند.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst