تاریخچه استفاده از کود پسته

تاریخچه کود پسته به دوران های گذشته برمیگردد ولی سوال اصلی اینجاست که کود دهی به درختان و گیاهان، چه تاثیر بد داشته باشد و چه برای رشد گیاه مفید باشداز مهم ترین و بحث برانگیزترین مسائل در رشد و تغذیه درختان دارد و از این رو اهمیت کوددهی به درخت پسته و نوع کود پسته در میان سایر درختان با توجه به ارزش اقتصادی این گیاه، بالا تر است. موارد زیادی در کوددهی به درختان پسته مطرح میشود که مهم ترین آن ها مبارزه با پاتوژن ها، عوامل بیماری زا و آفت های متنوع گیاهی است که سلامت درخت پسته را تهدید می کند. از این رو در ادامه به بررسی مختصر تاریخچه و نحوه کوددهی درختان پسته از دیرباز تا کنون میپردازیم.

تاریخچه کود پسته  از گذشته تا کنون

کود پسته و اهمیت آن از دیرباز میان کشاورزان و تولید کنندگان این محصول مطرح بوده است. بد نیست بدانید که اولین بار استفاده از کودهای پسته جهت تقویت درختان پسته در کالیفرنیا و قبل از دهه 1950 مطرح شد. سوختگی نسبی ساقه های درخت پسته در کایفرنیا و بر اثر Botryosphaeria سبب ایجاد بیماری های گسترده در میان درختان پسته شد و نهایتا منجر به استفاده از راه حل های ترمیمی نظیر کود پسته شد. Botryosphaeria آفتی است که ساقه درختان زیادی را تحت تاثیر قرار می داد و در مدت زمان کوتاهی سبب سوختگی خوشه های محصول هر درخت میشد. رخداد بیماری های مختلف در کالیفرنیا که از آفات مختلفی نظیر Alternaria alternate ایجاد میشود ، اهمیت به کارگیری کود پسته را در این ایالت بالا برده است.

تاریخچه کود پسته

تاریخچه کود پسته

باغداری و محیط زیست

طی دو قرن اخیر متاسفانه انسان قوانین زمین را رعایت نکرده و سبب غلبه انسان بر طبیعت شده که ناشی از تفکر تقلیل گرا بوده است. تفکر تقلیل گرا در بخش های مختلف کشاورزی سبب شد که اکوسیستم های مختلف از یکپارچگی خارج و سبب تکه شدن ان شد با این هدف که به تامین نیاز های خود در مدت زمان کوتاه پاسخ دهد. و عواقب این فعالیت ها ایجاد اثرات منفی عملکرد های انسان در بخش های باغداری و منابع طبیعی است. فناوری های جدید مشکلات ایجاد شده را در برابر اثرات کشاورزی بر محیط زیست را زیاد می کند. در چند سال گذشته حفاظت از محیط زیست و رسیدن به توسعه پایدار از مسائل مهم و اساسی سراسر دنیا است که با ایجاد طرح های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی باید به رفع مشکلات ان در هر کشور به خصوص ایران پرداخت.

علت استفاده از کودپسته در گذشته

مضرات اقتصادی درختان پسته نسبت به سایر درختان بالاتر است. پسته محصولی پرارزش است که مدت زمان زیادی برای رشد و باروری آن صرف میشود و بنابراین عدم استفاده از کودهای پسته زیان های جبران ناپذیری را به همراه داشت. همچنین وقتی که بیماری های مختلفی میان درختان پسته رواج می یافت، این بیماری به صورت همه گیر به سایر درختان سرایت می کرد و بنابراین لزوم استفاده از کود پسته بیشتر مطرح شد.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst