استفاه از کود آهن در شرایط کمبود آهن

مصرف کود آهن شرایط کمبود آهن یکی از عناصر غذایی ضروری در تولید محصولات کشاورزی در جهان است و گیاهان برای رشد بهینه و مناسب نیاز به استفاده پیوسته از آن دارند. شواهد زیادی در دست است که کمبود عناصر کم مصرف از جمله آهن در خاک های آهکی مناطق خشک و نیمه خشک، باعث محدود شدن رشد عملکرد و کیفیت گیاه می شود. ph مناسب و دریافت بهینه آهن بین 5.5 تا 6.5 گزارش شده است. بنابراین ph بیشتر از 7می تواند منجر به کمبود آهن شود. سبز زردی ( کلروز) آهن به صورت زرد شدن برگ های جوان ظاهر می شود که ناشی از اختلال در ساخت کلروفیل در کلروپلاست می باشد و در شرایط کمبود آهن در گیاه به وقوع می پیوندد. مصرف کود آهن در شرایط کمبود آهن و به ویژه در این مناطق یکی از نیازهای اولیه برای مغذی گری خاک و گیاه می باشد.

مصرف کود آهن در شرایط کمبود آهن

مصرف کود آهن به عنوان یک ریز مغذی

منابع آلی آهن مانند کلات آهن و کود هیدروپونیک ، منابع معدنی مانند سولفات آهن که به شکل کود سولفات آهن در بازار موجود است برای اصلاح و جبران کمبود آهن به کار برده می شوند. ترکیبات کلاتی آهن به شکل کود آهن بهترین راه حل برای برطرف کردن سبززردی آهن در همه خاک ها ، به ویژه خاک های آهکی و قلیایی بوده و می توانند کمبود شدید آهن را برطرف نمایند. زیرا قابلیت استفاده آهن در این خاک ها کم است. کود آهن به عنوان یک ریز مغذی، یکی از اصلی ترین برطرف کننده مشکلات گیاهی است و باعث بالابردن راندمان تولید کشاورزی می گردد.

فرسایش خاک عاملی بسیار مهم در بقا انسان و رفاه اوست در زمین هایی که خاک دچار فرسایش می شود با گذشت زمان حاصلخیزی خود را از دست داده و از بین می رود. فرسایش خاک سبب از دسترس خارج شدن خاک با کیفیت شده و از طرفی با رسوب گذاری در مخازن و رودخانه ها خسارات زیادی را ایجاد می کند. فرسایش خاک به عنوان یکی از چالش های مهم محیط زیست و کشاورزی است که در سال های گذشته به مقدار زیادی افزایش یافته است.

خاک به دلایل گوناگون مانند شور شدن یا متراکم شدن ، اسیدی شدن و … دچار فرسایش می شود. این دلایل سبب تغیرات در ساختار خاک شده که توانایی خاک در نگهداری گیاهان ضعیف می کند. فرسایش خاک به غیر از اثرات منفی که بر روی محیط می گذارد خسارات اقتصادی زیادی را نیز به دولت ها وارد می کند. مثلا شست و شو خاک سبب انتقال سموم و آفت کش ها به رودخانه ها و منابع آب می شود که برای رفع مشکلات ایجاد شده سالانه هزینه های زیادی را باید صرف کنند.

نتایج حاصل از مطالعات نشان می دهد که کاربرد مواد آهن از منبع کود آهن باعث بهبود در پارامترهای مهم سنجش سلامت یک گیاه از جمله افزایش وزن دانه، غلاف در بوته ها، وزن اندام هوایی و ریشه، مقدار اندازه ریشه و… شده است که در نمونه هایی که با کود آهن مغذی نشده اند (نمونه های شاهد) دچار کمبود شدید و کاهش پارامترهایی که عنوان شد، می گردد.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst