کمبود آهن و دسته بندی نیاز گیاهان به کود آهن

نیاز گیاهان به کود آهن در اکثر گیاهانی که فتوسنتز میکنند کاملا محصوص است، عنصر آهن در بدنه اصلی کلروفیل و ساختار آن وجود ندارد ولی در سنتز آن نقش اصلی ایفا می کند و همین طور نقش اساسی در ساختار و عملکرد کروپلاست دارد که در رشد حیاتی و فرآیند های توسعه گیاه مثل : سنتزکلروفیل و انتقال الکترون در میتوکندری و چرخه فتو سنتز دخیل است. عناصر آهن در ساختار لگ همو گلوبین، سیتو کروم اسیداز و سیتو کروم وجود دارد. عنصر آهن به شکل کانی های گوناگون همچون هماتیت، مگنتیت و … در طبیعت وجود دارد و همیشه به عنوان یکی از عناصر اصلی در خاک وجود دارد. آهن به شکل های Fe+3,Fe+2 و همین طور کلات آهن جذب گیاهان می شود. مقدار غلظت مناسب آهن در گیاهان بالای 4.5 درصد می باشد و پایین تر از این مقدار نشان دهنده کمبود آهن است و باید به گیاه جهت تیمار کلات آهن تزریق گردد.

نیاز گیاهان به کود آهن

نیاز گیاهان به کود آهن

گیاهان نسبت به کمبود آهن در خاک حساسیت دارند و هرگونه گیاهی به شکلی حساسیت خود را بروز می دهد. گیاهان را بر حسب مقدار درجه تاثیر گذاری از کمبود آهن می توان به دو دسته گیاهان مقاوم به کمبود آهن و گیاهان حساس به کمبود آهن تقسیم بندی می کنند گیاهانی که دارای مقاومت به کمبود آهن هستند با عملکرد خود یعنی با دفع کردن H+ خاک محیط پیرامون ریشه را اسیدی می کنند و همین عمل باعث حلالیت و جذب آهن می گردد. اما دسته دوم نیازمند استفاده از کود آهن می باشند تا کمبود عنصر آهن را در بدنه خود رفع نمایند.

کاشت گیاه و استفاده از کود آهن

کیفیت خاک بر اساس چند عامل تعیین می شود که بر حاصل خیزی خاک اثر می گذارد. خاک خوب حتی بدون نیاز به مواد مغذی و کودهای شیمیایی و کود آهن رشد محصولات زراعی را بالا می برد . نشانه های زیر عدم سلامتی خاک و کیفیت پایین آن را نشان می دهد:

  • زهکشی ضعیف خاک
  • عمق نامناسب خاک
  • جمعیت زیاد حشرات درنده
  • غلظت بالای سموم و مواد شیمیایی
  • ضخامت خاک
  • ازدیاد و یا ناکافی بودن مواد مغذی
  • پژمردگی گیاهان و سموم زراعی
  • ازدیاد علوفه هرز
  • عدم وجود میکروارگانیسم های مثبت و موجودات مفید مانند باکتری های خاص کرم های خاکی و زنبورها

مصرف کود آهن به شکل های گوناگون

مصرف کود آهن هم به شکل مایع و هم صورت پودری موجود است و می توان کود آهن را به شکل محلول پاشی بر روی گیاهان و اسپری کردن و همین طور تزریق بر روی تنه درختان انجام داد و جهت مصرف کود آهن در خاک بهترین نمونه استفاده از کود آهن کلاته شده است که این نوع کود ها دارای یک ساختار کلات کننده آهن دارند که مقدار آهن را در خود نگه می دارد.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst