کود کلات EDDHA و ساختارایزومر

همان طور که گفته می شود کود آهن دارای ترکیبات مختلفی است و در ایران نیز انواع مختلفی از آن تولید می شود. یکی از نمونه های آن کود آهن با ترکیب EDDHA می باشد که برای خاک های قلیایی دارای تاثیرات مفیدی است. این ترکیب دارای سه ایزومرارتو- ارتو، ارتو- پارا، پارا- پارا می باشد و تنها از این سه ایزومر فقط ایزومر ارتو- ارتو توان جذب آهن توسط گیاه را دارد. تشکیل سه ایزومر در این ترکیب غیر قابل اجتناب است و با توجه به این که مشکل جداسازی این ایزومر ها از یکدیگر و همین طور اندازه حلقه های شش وجهی این کمپلکس ها و همین طور ماهیت عنصر آهن ایجاد شده  ،دو ایزومر گفته شده توان ایجاد کود آهن را ندارند. بنابراین برای اصلاح آن باید محصولی جدید به بازار معرفی شود که این مشکل را رفع نماید. این کود به عنوان کود یاغچه یا کود باغی استفاده می شود

کود آهن EDDHA و تاثیر بر محیط پیرامون

کود آهن EDDHA و تاثیر بر محیط پیرامون

عوامل مؤثر در تشکیل خاک

کیفیت و مقدار خاک تشکیل شده از سنگ های مختلف مانند: سنگ های آذرین، رسوبی و دگرگونی ، آب و هوا و شرایط دیگر بستگی دارد. خاک تشکیل شده از تخریب سیلیکات های حاوی آلومینیوم و همین طور سنگ های فسفاتی برای مصارف صنعتی و کشاورزی دارای ارزش بسیار زیادی است. ولی زمین هایی که از بین رفتن سنگ های که کانی های مقاوم به علت واکنش های شیمیایی به وجود بیایند به علت شنی و ماسه ای بودنشان ارزشی برای مصرف کشاورزی ندارند. خاک به عنوان یک مجموعه فعال است که از تاثیر بین آب و هوا، گیاهان و جانوران روی سنگ کره به وجود میاید. تشکیل خاک دارای سه مرحله است. وجود آب های جاذب و عوامل آب و هوا و اقلیم مانند حرارت و رطوبت در کیفیت خاک ها تاثیر زیادی دارد. مسیر آب های جاری مخصوصا در زمین های شیب دار سبب شستشوی خاک ها شده و با تکرار این عمل میزان مواد معدنی و آلی موجود کاهش می یابد. قدرت تخریبی جو بر روی بعضی از کانی ها تاثیر بیشتری دارد و هرچه رطوبت و حرارت بالاتر باشد شدت تخریب هم بیشتر می شود.

ترکیب کود آهن EDDHSA

ترکیب EDDHMA نمونه اصلاح شده EDDHA شده است که در آن ایزومرهای ارتور – پارا و پارا – پارا تشکیل نمی شود ولی این ترکیب دارای خطرات زیست محیطی می باشد حتی بعد از استفاده باقی مانده آن به عنوان آلاینده و یک مسموم کننده خطرناک در طبیعت اثرگذاری دارد بنابراین استفاده از آن نیز منسوخ شده و باید دنبال ترکیب دیگری باشیم تا بتواند تامین آهن نماید و مشکلات زیست محیطی به همراه نداشته باشد. بنابراین محققان ترکیب جدیدی را برای کلات آهن پیشنهاد دادند به نام EDDHSA.

ترکیب EDDHSA جهت ساخت کود آهن یک ترکیب اصلاح شده است در این ترکیب ایزومر اروتو – اروتو به شکل خالص شده به وجود می آید که به عنوان ترکیب جذب کود آهن موثر عمل می کند و همین طور در این ترکیب به دلیل وجود سولفونیک اسید، مقدار حلالیت و جذب آهن در آب زیاد شده است. باقی مانده این ترکیب در محیط دارای سازگاری با محیط زیست است بنابراین خطرات زیست محیطی از باقی ماندن این نوع کود آهن در محیط وجود ندارد.
منبع : شرکت پالایش کود

0 دیدگاه در کود آهن EDDHA و تاثیر بر محیط پیرامون
  1. هیچ جایی راجع به کود آهن EDDHA توضیح نداده بود. خوشحالم که سایتتونو پیدا کردم.

  2. ممنون .مطالبتون خیلی مفید و جامعند.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst