آتریپلکس گیاهی برای شوره زار

آتریپلکس گیاهی برای شوره زار: طبق گزارش خبری مهر به گفته صادق ابروش در روز بازدید مسئولان بیابان گروه منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و اساتید دانشگاه منابع طبیعی کرج از کوه نمک قم در بیانیه ای گفت: در استان قم به ویژه در منطقه نمکی کوه توجه ویژه ای به شرایط دام و شرایط آب و هوایی داشته ایم.اباذری معاون دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور به کاشت گیاه Atriplex با نام اسفناج وحشی ایرانی در منطقه کوه نمکی اشاره کرد و گفت: استفاده از اسفناج وحشی در این منطقه ثابت میکند که مسئولان و کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم به خوبی آگاه هستند از شرایط خاص و وضعیت دریاچه نمک ویک عمل علمی و ستودنی را دنبال کرده اند.

گیاه Atriplex در قم

آبروش اضافه کرد: کوه نمک به دلیل نزدیک بودن به قم از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است ، به همین دلیل تاکنون 4 هزار هکتار نهال در این منطقه کاشته شده است و امسال نیز صدوپنجاه هزار Atriplex در مساحتی بیش از هفتصدوپنجاه هکتار با اعتبار بیش از ۳میلیارد تومان کاشته خواهد شد.
وی گفت در هر هکتار از سطح زیر کشت کوه نمک در نزدیکی دویست عدد Atriplex کاشته شده است و اظهار داشت: این گیاه در دو سال اول هفت بار آبیاری می شود و می تواند منطقه را بدون آب بعداز دو سال حفظ کند. این گیاه به کمترین کود برای رشد نیاز دارد. آنها به همراه دو استاد دانشگاه منابع طبیعی کرج از پروژه های کویری بازدید کرده و Atriplex یا اسفناج وحشی را در منطقه کوه نمکی کاشتند و نظرات خود را در مورد عملکرد در این منطقه ارائه دادند. کاشت اسفناج وحشی در کوه نمکی قم یک عمل علمی و ستودنی است

آبروش گیاه Atriplex را به عنوان خوراک مناسب حیوانات دامی توصیف کرد و افزود: همچنین از این گیاه برای محافظت از خاک و جلوگیری از انتشار آتش استفاده می شود بنابراین از این گیاه در مناطقی مانند کوه نمک استفاده می شود که ریزگرد ها را تولید می کنند و احتمال بروز آتش سوزی در آن وجود دارد به صورت انبوه و گسترده استفاده میشود.
صادق آبروش گفت: در سال ۹۷ بیش از یازده هزار هکتار از کاشت در مناطق بحرانی استان قم از جمله حسین آباد میش مست ، و کوه نمک با استفاده از گیاهانی همچون تاغ و آتریپلکس و قره باغ صورت گرفت. وی گفت جلوگیری از چرای دام باعث کاهش عمر گیاه Atriplex می شود و این گیاه باید سالانه توسط دام ها مورد استفاده قرار گیرد ، به همین دلیل اداره منابع طبیعی و مدیریت آبخیزداری قم به مدت دو ماه چرا را در این مناطق آزاد می کند. این نیز نشانه نظم و انضباط علمی و درک مسئولان است.

1 پاسخ به آتریپلکس گیاهی برای شوره زار
  1. سلام اطلاعات آتریپلکس خیلی به دردم خورد مرسی از سایت خوب شما


[بالا]

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst