علائم کمبود به آهن و نیاز به کود آهن

علایم کمبود به آهن و نیاز به کود آهن مشخص است چناچه گیاهی دارای جذب آهن کافی نباشد ساخت کلروفیل در آن کم شده و رنگ برگ ها به زردی می گراید و حالت رنگ پریده پیدا می کنند. به این شکل که ابتدا رگبرگ های گیاه دچار ضعف شده و تغییر رنگ می دهند و سپس کل برگ و سطح کامل آن زرد می گردد. علایم کمبود آهن و نیاز به کود آهن ابتدا در برگ های جوان گیاه دیده می شود و سپس با کل ساقه را در برمی گیرد و زمانی که شدت پیدا کند کل گیاه را شامل می شود. کمبود آهن در غلات نیز به شکل راه راه شدن گیاه می گردد. کمبود آهن نیز در درختان میوه به شکل زردی برگ در رگبرگ های آن ها نمود پیدا کرده و در صورت شدت یافتن باعث سفیدی برگ می گردد و هم چنین علایم سوختگی در آن دیده می شود و جز پدیده های رایج می باشد که با مصرف کود آهن می توان از تمامی این موارد جلوگیری نمود. البته باید بدانید مصرف چه نوع کود آهن برای هر گیاه و درختی نیاز است و چه مقدار کود آهن و در چه فاصاله های زمانی با توجه به نوع گیاه نیاز است که در مطالب بعدی بیشتر در باره آن ها بحث خواهد شد.

علایم کمبود به آهن و نیاز به کود آهن

علایم کمبود به آهن و نیاز به کود آهن

زمان مناسب رفع نیاز به کود آهن

بهترین زمان مناسب استفاده کود آهن در درختان در فصل بهار می باشد. در این بازه زمانی به دلیل اینکه رشد درختان سریع تر است به علت رشد سریعتر و عدم تکافوی جذب آهن، برگ های درخت و گیاه به زردی گراییده و از حالت سرزندگی و سرسبزی خود کاسته می شودکه با مصرف کود آهن در این فصل برای درختان می توان تا حد زیادی از زرد شدن و رنگ پریدگی آن ها جلوگیری نمود.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که کشاورزی و ایجاد سیستم های تولید انبوه محصولات سبب تغییرات شدید در ساختار فیزیکی و شیمیایی خاک می گردد و روابط بین میکروارگانیسم ها و گیاهان را برهم میزند. فرسایش خاک به دلیل افزایش تولید محصولات یکی از اصلی ترین مشکلات بخش کشاورزی است.

البته باید در نظر داشت تنها عدم وجود آهن باعث رنگ پریدگی گیاه نیست و علل دیگری مانند آفات و بیماری گیاه ؛ عدم نور کافی و کمبود گوگرد و منیزیم نیز باعث رنگ پریدگی گیاه می گردد بنابراین قبل از تزریق کود آهن باید علل دیگر نیز ریشه یابی شده و راه های رفع آن ها را بیابید.
در مطالب بعدی در مورد مصرف کود آهن در کشاورزی بیشتر بحث خواهد شد.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst