کشاورزی عمودی در خانه

کشت عمودی چیست: کشاورزی عمودی به عنوان بخشی از کشاورزی شهری به روش کاشت گیاهان در گلخانه آسمان خراش‌ ها یا فضاهایی که به ‌طور عمودی در آنها تعبیه شده گفته  می‌شود. در این روش مدرن کشاورزی از تکنیکی مشابه گلخانه های شیشه ای بهره میبرد که در آنها میتوان با نور طبیعی خورشید میزان نور مصنوعی را افزایش داد. و مصرف میزان کمتری از کود و آب میتوان برداشت بسیار خوبی داشت .

اصطلاح کشاورزی عمودی اولین بار توسط گیلبرت الیس و در سال ۱۹۱۵ در کتاب کشاورزی عمودی نام بیان شد. نوع استفاده او از این عبارت با کاربرد کنونی آن تفاوت داشت. او مطالبی درباره کشاورزی نوشت و علاقه ویژه ای به منشأ خاک و محتوای مغذی داشت و گیاهان را زندگی هایی عمودی میدانست بخصوص اینکه  ریشه های آنها زیر زمین بودند . کاربرد جدید این واژه قدری متفاوت تر و  به آسمان خراشهایی اشاره می کند  که از نور طبیعی خورشید  استفاده میکنند.

کشت عمودی مزرعه آپارتمانی کشاورزی عمودی

مزرعه عمودی در ایران

به راستی کشت عمودی چیست؟ در زندگی شهرنشینی امروزی یکی از نیازهای اساسی بشر دستیابی به منابع کشاورزی و محصولات سالم است. نیاز به تولیدات کشاورزی بسیار حساس و مهم است اما با وجود فضای کم زمین در داخل شهرها و سبک زندگی آپارتمان نشینی عملاً این کار را نمیتوان در درون شهر انجام داد و این تولیدات خارج از شهرها صورت گرفته و بعد به داخل شهر لنتقال داده می شود. اما اکنون در زمینه شهر سازی با مفهوم جدیدی از مزرعه داری مواجه هستیم با نام مزارع عمودی. این مزارع پیشنهادی برای شهرهای پرجمعیت مانند نیویورک و شهر های بزرگ ایران است که دارای فضای کم برای کاشت و برداشت میباشد. فضای اصلی این مزرعه تشکیل شده از کانتینرهایی که پر از مواد غذایی در حال رشد میباشد. ذرت، سبزیجات و گوجه، و حتی عسل، میتواند بخشی از تولیدات این مزرعه های عمودی باشد. هنگامی هم که این سبزیجات یا محصولات میرسد و قابل برداشت است جرثقیل مخصوصی آن کانتینر را جدا میکند ورودی کامیون قرار داده و مرکز خرید ارسال میکند. به این صورت محصولات ارگانیک با قیمتی ارزانتر و با سرعت بیشتری در اختیار کاربران قرار میگیرد و حمل و نقل آسانتر و سریعتری دارد. استفاده از انرژی خورشیدی در پرورش مواد غذایی باعث پایین آمدن هزینه تولید می‌شود. این کار توسط شرکت OVA طراحی شده و حدود 2 میلیون دلار هزینه دارد.

. در این روش از فناوری هایی مشابه فناوری های مورد استفاده در خانه های شیشه ای استفاده می شود و گیاهان علاوه بر نور طبیعی با سیستم های روشنایی با مصرف کم، نیز تقویت می شوند. این روش مزایای زیادی دارد که شامل برداشت محصول در تمام  فصول سال، محافظت محصولات از شرایط بد آب و هوایی، خودکفایی شهرها در تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز خود و کاهش هزینه های حمل و نقل محصولات می شود.

این فناوری در سال 2022 از نظر علمی توسعه خواهد یافت و در سال 2026 نیز مورد توجه خواهد گرفت و از ارزش مالی خوبی  برخوردار خواهد شد.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst