معرفی پرتقال زینتی

این گیاه درختچه همیشه سبز از خانواده مرکبات است. ارتفاع این درخت تا پنج متر هم می رسد و میوه های کوچکی دارد از سرعت رشد خوبی برخوردار است و دارای خارهای کوچکی در ساقه هاست در این مقاله به روش تکثیر کامکوات یا پرتقال زینتی پرداخته شده است. از این درختچه ها به منظور طراحی فضای سبز و نگهداری در گلدان استفاده می شود. در فصل بهار شکوفه های معطر و سفید رنگی میدهد که بسته به شرایط آب و هوایی زمان ان متغیر است.

روش تکثیر پرتقال زینتی یا کامکوات

مراقبت و نگهداری پرتقال زینتی

این درخت برای رشد و گلدهی به نور کامل نیاز دارد که در مکان های پوشیده از لامپ رشد گیاه استفاده می کنند. کم بودن میزان نور سبب کاهش گلدهی و رشد و در نتیجه کم شدن میزان میوه ها می شود. دمای محیط برای نگهداری پرتقال زینتی نسبتا گرم و محدوده دمایی حدود بیست و پنج درجه تا سی و پنج درجه نیاز دارد و توانایی تحمل سرما تا منفی ده درجه زیر صفر را دارد و کمتر از این دما سبب از بین رفتن گیاه می شود. به طور کلی این موضوع دارای اهمیت است که درختی که در گلدان کاشته می شود نسبت به شرایط محیطی حساس تر است و نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

علت خشک شدن برگهای درختچه کامکوات

پرتقال زینتی به میزان آب متوسط نیاز دارد و نسبت به خشکی نسبتا مقاوم است ولی بهتر است تنش به گیاه وارد نشود. اگر بیش از اندازه هم به گیاه آب داده شود سبب پوسیدگی ریشه ها و نابودی درخت می شود. این درخت مانند دیگر هم خانواده های خود به زهکشی خاک بسیار حساس بوده و در صورت عدم زه کشی مناسب سبب خفگی خاک می شود. بهترین نوع خاک برای کشت و پرورش پرتقال زینتی خاک باغچه و خاکبرگ با پی اچ قلیایی و مقداری ماسه است.

 بهترین زمان کود دهی گیاه هر بیست روز یکبار از اوایل فصل بهار تا آخر فصل تابستان است البته توجه به شرایط فیزیولوژیکی و سن گیاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برای استفاده از کود مرکبات بهتر است با کارشناسان مجرب مشورت کرد. برای کم کردن دمای اطراف ریشه گیاه می توان از مالچ های گیاهی در اطراف گیاه استفاده کرد به کمک این روش می توان دمای ریشه را نسبت به محیط بیرون خنک نگه داشت و سبب رشد گیاه می شود.

برای کاشت پرتقال در گلدان باید از گلدان های بزرگ استفاده شود تا از پیچش ریشه ها به هم جلوگیری شود. بهترین زمان تعویض گلدان هر دو سال یکبار است البته شرایط رشد گیاه باید لحاظ شود. همچنین برای کاشت در گلدان بهتر است از ارقام پا کوتاه استفاده شود. در فصل زمستان و یا پاییز این درخت را باید در جای خنک و با نور زیاد قرار داد. برای تشکّلی میوه بهتر است از گرده افشانی مصنوعی استفاده شود.

روش های تکثیر درخت پرتقال زینتی

روش تکثیر کامکوات یا پرتقال زینتی : برای تکثیر پرتقال زینتی از قلمه های پانزده سانتی و شاخه هایی که جدیداً در اواخر بهار رشد پیدا کرده اند می توان استفاده کرد. برای ریشه زنی قلمه ها باید از پودر ریشه زنی استفاده شود تا سرعت ان بیشتر شود. بهتر است قلمه ها را به دور از نور مستقیم افتاب و در دمای بیست و پنج درجه نگه داری شود. اگر شرایط نگهداری قلمه ها مناسب باشد قلمه ها بعد از دو ماه ریشه دار می شوند و آماده انتقال به محیط آزاد هستند.

 

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst