پرورش چای در منزل

کشت چای در گلخانه، چای گیاهی بوته ای و همواره سبز است که گلهای آن زرد-سفید که شش تا هشت گلبرگ را دارا می باشد .برگهای تازه روئیده شامل پنج درصد کافئین است . برگهای جوانتر و سبز روشن است که برای تولید چای کاربرد دارد. پشت این برگهای جوان کرکدار است. برگهای قدیمی تیره رنگ هستند. ترکیبات شیمیایی برگها هنگام رشد و نمو تغییر می کند پس سن برگ ها روی کیفیت چای اثر می گذارد.

چای اصولا در بخش هایی با صد و پنجاه سانتی متر بارندگی در سال و مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد پیدا می کند . کیفیت زیاد چای هنگامی مشخص می شود که گیاه در ارتفاعات زیاد از سطح دریا کشت شود. در این بخش ها رشد به کندی صورت می گیرد و برگها طعم بهتری دارد.

چای یک گیاه اسیدی پسند است و در پی اچ حدود چهار تا پنج رشد خوبی دارد. زیرا چای نیاز زیادی به عناصر آلومینیوم و منیزیم دارد بنابراین در خاکهای اسیدی از رشد خوبی برخوردار است . گیاه چای خاک سبک و مملو از مواد آلی را می پسندد و رطوبت خاک دارای اهمیت بسیار زیادی است و همین طور نفوذپذیری خاک و زهکشی مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است . بافت مناسب خاک برای رشد چای لوم شنی تا لوم است.

کشت چای در گلخانه و در بخش های گرمسیر و مرطوب رشد مناسبی دارد پس در مناطقی که اصولا میزان گرما نزدیک 0 درجه است بارش باران سالیانه در حدود هزار و هشتصد تا دو هزار میلیمتر است رشد بسیار خوبی را دارد. این گیاه مقاوم به سرما است و اگر سرما با برف باشد می تواند تا شش درجه سرما را تحمل کند. به همین دلیل این گیاه در به راحتی گلخانه می توان تکثیر نمود.

طرز کاشت چای ترش در گلدان

طرز کاشت چای ترش در گلدان

پرورش بوته چای ترش و یا انواع چای به کمک بذر، شاخه خواباندن، قلمه زدن است و مناسبترین روش کاشتن دانه است و استفاده روش های دیگر مقرون به صرفه نیست. هنگام تخم گیری درجه حرارت و آب و هوای نواحی مختلف نقش مهمی رادارد . به عنوان مثال در کشور چین از اوایل دی ماه و در آسام آذر ماه و در سیلان فروردین ماه بهترین زمان تخم گیری است . اما در ایران زمان تخم گیری از پایان مهرماه شروع و تا اواسط آذر ماه ادامه دارد.

برای آماده کردن گلدان، ابتدا دو سوم از گلدان مناسب برای کاشت را با خاک باغچه پر کرده سپس تعدادی از بذرها را بکارید و روی آن را در حدود یک سانتیمتر با کود پوسیده بپوشانید. بعد از کاشتن بذرها گلدان را کاملا آبیاری کرده آب اضافی باید از زهکش گلدان ها خارج شود و همواره خاک باید مرطوب باشد . گلدان باید در مکانی با دما و نور مناسب قرار داشته باشد و در زمان جوانه زنی بذر، سطح خاک باید همیشه مرطوب و نه خیس باشد.

1 پاسخ به کشت چای در گلخانه
  1. چای سیاه یکی از بهترین چای ها هستش اگر 3 بار در روز بخورید خیلی از بیماری ها خوب میشه


[بالا]

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst