کشت گلخانه یی در شرایط سخت کم آبی

کشت گلخانه یی در شرایط سخت کم آبی: طبق خبرگزاری فارس، معاون وزیر کشاورزی امروز اعلام کرد که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است که پنج هزارو هشتصد  هکتار کشت گلخانه ای در کشور با پنج میلیارد تومان جبران خواهد شد.وی افزود که به علت اهمیت محصولات گلخانه ای در کشور، قبل از راه اندازی سه هزارو ششصد  هکتار بود که وزیر جهاد کشاورزی آن را به پنج هزارو هشتصد هکتارافزایش داد. طهماسبی گفت ساختن سایبان از دستاورد های دیگر برای جلوگیری از مصرف آب بیشتر در کشاورزی و باغ است و احداث سایبان  در باغ ها تا سی درصد جلوگیری از آب بیشتر میکند و وزارت جهاد کشاورزی امکانات ویژه ای برای کسانی که این سایبان ها را نصب میکنند در نظر گرفته است.

کشت گلخانه گیاهان گلخانه یی کشت هیدروپونیک

محمدعلی طهماسبی ادامه داد؛ که گلخانه ها در کاهش مصرف تا نود درصد موثر هستند و گفتند که وزارت جهاد کشاورزی به گلخانه ها جهت مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و تامین نیاز دارد و نیازهای این بخش باید مورد توجه قرار گیرد.محمد علی طهماسبی گفت: “ساخت آب انبار ها، نحوه کود دهی ، ساخت قنات و همچنین باغ های زیر زمینی ، تکنولوژی گذشتگان ما در این سرزمین کهن است که جهان را شگفت زده کرد.
محمدعلی طهماسبی گفت که هزینه سایبان برای باغ ها از صدو پنجاه تا سیصد میلیون هکتار قابل تغییر است و افزود؛ که امکانات ویژه برای راه اندازی این سایبان ها فراهم شده که شامل هشتاد درصد هزینه ها میشود . یکی از کشت هایی که بسیار مقرون از نظر میزان مصرف آب کشت هیدروپونیک است که معروف به کشت بدون خاک و از طریق آبدهی سیستماتیک انجام می شود حتی کود هیدروپونیک از طریق این سیستم آبیاری در دسترس گیاه قرار میگیرد.

او افزود: “امروزه، میلیاردها متر مکعب آب به سفره های زیرزمینی نفوذ کرده است که مانع از خشکسالی و افزایش بهره وری آب در کشور شده است.”درمورد دردسترس نبود انواع بذر صیفی و سبزی محمد علی طهماسبی گفت: “مسائل مربوط به مبادله ارز موجب ایجاد مشکلات برای تولیدکنندگان و کشاورزان شده است که با مشکلات متعددی مواجه شده اند.

روش جدید آبیاری در زمینهای سبزی و صیفی اردستان

علی اکبر صالحی گفت که هفتاد درصد از مزارع اردستان   روش جدید آبیاری را اجرا کرده اند که باعث افزایش صد درصدی بهره وری انتقال آب به مزارع می شود.
علی اکبر صالح گفت که برداشت صیفی از یک هزار هکتار زمین در اردستان آغاز شده است.
او گفت: که بیش از هشتاد درصد  صیفی اردستان به استان های دیگر فرستاده می شود.
علی اکبر صالح ادامه داد:«  اردستان یکی از مهم ترین تأمین کنندگان شهر اصفهان است و گفت: “محصول اصلی این شهر در روستای قلعه و روستای با درجه هوای گرم کشت شده است.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst