پیشگیری و کنترل آفات گیاهی

ماهیت و اثرات آفات گیاهی و عوامل بیماری زای گیاهی در رشد تداخل ایجاد می کنند و به گیاهان زیر کشت و رشد طبیعی آسیب می رسانند. تداخل و آسیب منجر به عدم موفقیت گیاهان در رسیدن به پتانسیل ژنتیکی خود می شود. به عنوان یک نتیجه، تخمین زده می شود که آفات و بیماری های قبل و بعد از برداشت حداقل سی ٪ از محصولات کشاورزی جهانی را از بین می برد. در کشورهای کمتر توسعه یافته که اتخاذ و اجرای مدیریت با ورودی بالا کمتر است، و شرایط آب و هوایی مساعدتر است. علاوه بر این، انسانها در تلاش برای کنترل یا کنترل آفات و بیماریها، زمان و هزینه زیادی را صرف تولید و استفاده از سموم دفع آفات جدید می کنند. استفاده نامناسب از این سموم دفع آفات ممکن است اثرات مخربی بر سلامت و بهداشت انسان داشته باشد.

آفات گیاهی، بزرگترین تهدید امنیت غذایی

آسیب شناسی گیاهی

آسیب شناسی گیاهی علمی است که علل بیماری های گیاهی، مکانیزم های بوجود آمدن بیماریها در گیاهان منفرد و جمعیتهای گیاهی و روشها و روشهای کنترل یا کنترل بیماریها را بررسی می کند. گیاهان مانند تمام موجودات زنده برای سلامتی خود به فعالیت میکروبی وابسته هستند، اما در اثر عفونت توسط میکروب های بیماریزا یا در معرض عوامل نامطلوب محیطی بیمار می شوند. گیاهان مکانیسم های دفاعی داخلی دارند که از آنها در برابر بیماری ها محافظت می کند اما به عنوان مثال وقتی این دفاعی توسط عوامل بیماری زای سرکوب شده بیمار می شوند، بیمار می شوند. مطالعه بیماری های گیاهی و چگونگی شیوع آنها، انسان را قادر می سازد تا راه هایی برای جلوگیری از همه گیری بیماری های گیاهی ایجاد کند، در نتیجه به امنیت غذایی و محیط زیست کمک می کند.

ردیف

اصول مبارزه با آفات

۱ مطالعه بیماری های گیاهی و چگونگی شیوع آنها
۲ اﺻﻮل ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ آﻓﺎت ﮔﯿﺎﻫﯽ
۳ استفاده از فناوریهای نوین در مبارزه

آفات و بیماری های گیاهی

برخی از حشرات آفات درختان میوه که آفت جدی گیاهان، به ویژه گیاهان کشاورزی چند ساله هستند. آنها می توانند به درختان  میوه، درختان جنگل یا مزارع، گیاهان گلخانه، گیاهان زینتی چوبی، گیاهان خانگی و گاهی اوقات به نیشکر و حتی چمن در چمن ها آسیب برسانند. آفات معمولاً یا چند فاز هستند. عادات رمزآلود و اندازه کوچک بیشتر حشرات در مقیاس به این معنی است که ممکن است تا زمانی که صدمه قابل توجهی به گیاه نرسد، آنها قابل شناسایی نباشند.

اﺻﻮل ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ آﻓﺎت ﮔﯿﺎﻫﯽ

بسیاری از محصولات توسط چندین عامل بیماری زا و آفات مورد حمله و نابودی قرار می گیرند، میلیون ها دلار برای کنترل بیماری های گیاهی و آفات سرمایه گذاری می شود. زمانی به نظر می رسید که کاربرد سموم شیمیایی باید این مشکل را برطرف کند اما استفاده مداوم و برنامه ریزی نشده آنها باعث آلودگی محیط زیست و خطرات بهداشتی انسان می شود، که ما را مجبور می کند به گزینه های دیگری فکر کنیم.

آفات و بیماری های گیاهی

فناوری نانو و توسعه آن در کشاورزی

فناوری نانو در کشاورزی یک فناوری نوظهور در علوم زیستی و علوم پزشکی است، کاربرد مدرن آن در علوم کشاورزی دلگرم کننده است. استفاده از ذرات نانو فلزات مانند طلا، نقره، مس، سیلیس، روی و غیره استخوان پشتی فناوری نانو است. برای حفاظت از گیاهان، کاربردهای جدید فناوری نانو منجر به تولید به اصطلاح نانوآفت کش می شود. برای کاهش تأثیرات کشاورزی بر محیط زیست و سلامت انسان، کاربرد نانوذرات سمی نوید بزرگی در مدیریت عوامل بیماری زا و آفات می دهد. استفاده از نانوذرات در کنترل برخی بیماریهای گیاهی و آفات بدون ایجاد اثر سو بر محیط و سلامت بسیار موفقیت آمیز است.

مکانیسم کشتن عوامل بیماری زا

مکانیسم کشتن عوامل بیماری زا توسط نانوذرات شامل پیوست بهتر به غشا و نفوذ به سلول میکروبی برای اندازه نانو است، بنابراین تغییرات ساختاری و مورفولوژیکی غشای سلولی رخ می دهد. سپس NP های داخل سلول، توزیع در سیتوپلاسم با گروه عملکردی تیولاسیون آنزیم های تنفسی، با ترکیبات حاوی فسفر برهم کنش می کنند. در نتیجه، مولکول DNA به شکل متراکم کاهش یافته و از همانند سازی DNA میکروب ها جلوگیری می کند. در نهایت منجر به مرگ سلول می شود. درک صحیح از مکانیسم مولکولی عملکرد نانوذرات در برابر عوامل بیماری زا و آفات گیاهی در فرمولاسیون و نحوه تجویز آنها مفید خواهد بود. در این فصل، یک شرح جزئی و جزئی از مکانیسم های مختلف مولکولی چندین نانوذره برای کنترل بیماری گیاهان متمرکز شده است.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst