معنی زمین آیش و هدف از آیش

آیش بندی زمین یعنی عدم انجام کشت زمین برای یک مقطع زمانی مشخص است. در واقع زمین آیش شده برای استراحت و احیاء خاک بدون کشت رها می شود. و در مدت زمان مشخصی که اصولا 1 تا 5 سال است در مزارع کشت تناوبی صورت نمی گیرد. این عمل یک روش مدیریت پایدار است که کشاورزان از دیرباز در مناطق مختلف مانند آفریقا و آسیا روی زمینهای خود اجرا کرده اند. در گذشته کشاورزان زمین های خود را به دو قسمت تقسیم می کردند و در نیمی از آن به کشت محصولات خود می پرداختند و نیم دیگر را در حالت آیش رها می کردند و به تناوب از مزارع خود استفاده می نمودند.

با پیشرفت و گسترش بخش کشاورزی، زمینهای کشاورزی با ابعاد بیشتر و امکانات و تجهیزات و مواد شیمیایی کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار گرفت. پس ، بیشتر کشاورزان آیش زمین‎ را انجام نمی دهند زیرا کشت نشدن یک زمین کشاورزی سودی برای کشاورزان نداشت .

آیش بندی زمین کشاورزی

آیش بندی یا آیش زمین کشاورزی ارزشمندی است؟

آیش بندی کردن زمینهای کشاورزی و زراعت و باغ‎ ها می تواند بسیار مفید و ارزشمند باشد، وقتی خاک زمین کشاورزی در زمان مشخص خاص زیر کشت نرود و استراحت کند، سبب احیاء مواد مغذی خاک می‌شود که این مواد می توانند از گیاهان یا آبیاری های منظم به خاک راه پیدا کنند. همین طور آیش زمین یا استراحت آن سبب صرفه جویی در هزینه ی کود و آبیاری و در نتیجه کمک به کشاورزان می شود.

همچنین آیش و استراحت زمین و خاک سبب میشود تا میکروالمنتها و ماکروالمنتها از اعماق خاک به‎ سطح رویی آمده و تا در کشت های بعد مورد استفاده‌ ی محصولات زراعی قرار گیرند. از جمله مزایای آیش زمین که عبارتند از:

  1. ظرفیت حفظ رطوبت خاک را بالا برده و آن را بهبود میبخشد.
  2. سبب بالارفتن میزان سطح کربن، نیتروژن و مواد آلی خاک میشود.
  3. میکروارگانیسمهای مفید خاک را افزایش میدهد و فعالیت آن ها را زیاد می کند.

تحقیقات اخیر نشان داده است که آیش و استراحت خاک حتی به مدت زمان کم سبب افزایش باروری خاک و بالارفتن کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی می گردد.

آیش زمین هم برای زمینهای بزرگ، که کاربرد تجاری دارند، و هم باغهای کوچک کاربردی باشد . باید توجه شود که نیازی به مدت زمان طولانی برای آیش و استراحت مثل بازه های یک تا پنج سال نیست بلکه میتوان در زمین زراعی محصولات بهاره و پاییزه را به تناوب کاشت.  مثلا یک سال محصولات بهاره در زمین ها کشت شود و در سال بعد محصولات پاییزه تا زمان کافی برای آیش خاک حاصل شود.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst