تقسیم بندی گل های زینتی

اصول تولید و پرورش و نگهداری گل های زینتی شامل اقداماتی است که در اینجا به آن پرداخته خواهد شد. به طور کلی گل های زینتی را می توان به چند دسته زیر تقسیم بندی کرد:

  • گل های برون خانه ای مثل گلهای علفی زینتی، درختان و درختچه، گیاهان زینتی پوششی، گلهای باغچه ای و گلدانی
  • گل های درون خانه ای مانند گیاهان آپارتمانی گلدانی برگ زینتی، گیاهان آپارتمانی گلدانی گلدار
  • گل های گلخانه ای
  • کاکتوس ها
  • گل های پیازی
  • گل های شاخه بریده

اصول تولید و پرورش و نگهداری گل های زینتی

عوامل تاثیر گذار در رشد و نمو گیاهان زینتی

پرورش و نگهداری گل های زینتی شامل شدت نور مدت و کیفیت نور دریافتی توسط گیاه، درجه حرارت گیاهان، میزان آب مورد استفاده که برای هر گیاه متفاوت است، رطوبت نسبی هوا، خاک مناسب و میزان پی اچ خاک و مواد موجود در خاک، تغذیه گیاهان که حاوی مواد مغذی اصلی و فرعی است. وجود عوامل بیماری زاد و آفت ها و علف های هرز که تاثیر به سزایی در جلوگیری از رشد این گیاهان می شود. کود آهن بیولوژیک جهت استفاده در ترمیم گیاهان یکی از عوامل کلیدی برای بهبود رشد گل های زینتی است. 

گلهای برون خانه ای

 این دسته از گل ها حاوی تنوع بسیاری هستند و در ایران در حدود هشت هزار گونه قابلیت رشد و نمو را دارد و به دلیل شرایط اقلیمی منحصر به فرد و خاک مناسب با اصلاح نژاد و تغییر وضعیت آن ها کشاورزان و باغداران می توانند آن ها را به کشورهای دیگر صادر کنند. پرورش این گیاهان از نظر اقتصادی و ایجاد اشتغال اهمیت زیادی دارد و با برنامه ریزی مدیران می توانند جایگاه ویژه ای را در سطح جهانی ایجاد کنند.

پرسودترین گل برای پرورش

گل های اطلسی، جعفری، مریم گلی، مارگریت، گازانیا، داوودی، کلم های زینتی، انواع رزها و… از جمله گل هایی هستند که فروش بسیار مناسبی دارند و برای سودآوری و در آمد زایی سود خوبی را برای پرورش دهندگان به همراه دارند. اما برای پرورش گل های آپارتمانی باید به شرایط و جو بازار توجه شود. مثلا در هر خانه میزان دریافت نور متفاوت است یا آب و هوا و اقلیم در هر شهر تفاوت دارد که باید در حین پرورش گل های آپارتمانی به آب و هوای شهر خشکی و رطوبت میزان نور دریافتی و به طور کلی عوامل اثر گذار در رشد و نمو گیاهان آپارتمانی توجه شود.

مثلا در شمال ایران به دلیل شرایط اقلیمی مناسب و رطوبت هوا می توان انواع گل های زینتی را پرورش داد اما در شهری مانند تهران تعداد محدود و خاصی از گل ها و گیاهان قابل پرورش هستند و بیشتر گل های آپارتمانی در این شهر قابل کشت است از طرفی در شهرهایی مثل کرج یا تبریز کشت و پرورش کاکتوس بسیار مناسب است.

گل و گیاهان زینتی دارای اهمیت بسیاری در صادرات دارند و اگر برنامه ریزی صحیح و سرمایه گذاری مناسب در کشت و پرورش این گیاهان انجام می توان به درآمد خوبی در حوزه گیاهان زینتی دست پیدا کرد.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst