جنگل های مانگرو در جهان

اکوسیستم جنگل های دریایی حدود 80 گونه مختلف از درختان حرا وجود دارد. همه این درختان در مناطقی با خاک کم اکسیژن رشد می کنند، جایی که آبهایی با سرعت کم حرکت می کنند تا رسوبات خوب جمع شوند. جنگل های حرا فقط در عرض های جغرافیایی گرمسیری و نیمه گرمسیری نزدیک خط استوا رشد می کنند زیرا آنها نمی توانند در برابر درجه حرارت یخ زدگی مقاومت کنند. در مکانهایی که آب شیرین با آب دریا مخلوط می شود و از رسوبات انباشته شده گل تشکیل می شود، رشد می کنند.

اکوسیستم جنگل های دریایی و جنگل های حرا

تالابهای حرا به طور معمول بر اساس عوامل ژئوفیزیکی، ژئومورفولوژیکی و بیولوژیکی به شش نوع طبقه بندی می شوند.

۱- رودخانه   ۲- جزر و مد  ۳- موج مسلط   ۴- رودخانه مرکب و موج مسلط   ۵- حرا دره سنگ بستر غرق شده   ۶- حرا حاصل از کربنات

انواع جنگل های حرا

پنج نوع اول تالاب های حرا را می توان در سواحل تحت سلطه رسوبات خاکی مشاهده کرد (رسوبات دریایی کم عمق متشکل از مواد مشتق شده از سطح زمین) در حالی که آخرین مورد را می توان در جزایر اقیانوسی، صخره های مرجانی حاصل از کربنات مشاهده کرد.

مانگرو یا حرا یک گیاه استثنایی

حرا در مالدیو حاصل از تنظیم کربنات است. در ناحیه حاشیه برخی از جزایر، جایی که انرژی موج و سرعت باد کمتر و آب شور است موجود در اثر مخلوط شدن آب دریا با حاشیه آب شیرین، در بین دو جزیره، جایی که آب کم عمق است و رسوبات تجمع یافته وجود دارد و در امتداد مرزهای تالاب متصل به دریا، در امتداد مرزهای تالاب که ارتباط خود را با دریا قطع کرده است اما به طور دوره ای آب دریا را از طریق جزر و مد و دریافت می کند در فرو رفتگی های کم عمق دیده می شود. این مناطق به طور معمول مقدار محدودی رسوب زمینی دریافت می کنند اما غنی از رسوب آهکی یا گل آهک (مارن) هستند.

انواع جنگل های حرا و مانگرو

درخت شگفت انگیز حرا

گیاهان حرا به طور کلی به دو گروه تقسیم می شوند، یعنی: 1) گونه های حرا واقعی یا انحصاری و 2) گونه های حرا همراه. گونه های حرا واقعی فقط در محیط حرا رشد می کنند و به جامعه گیاهان خشکی گسترش نمی یابند و از نظر ریخت شناسی، فیزیولوژیکی و تولید مثل با شرایط شور، غرقاب و بی هوازی سازگار هستند. تعداد کل 69 گونه در 27 جنس، متعلق به 20 خانواده، از گونه های حرا واقعی محسوب می شوند در مالدیو، تعداد کل 13 گونه حرا واقعی وجود دارد.

برخی از گیاهان که در محیط زمینی و هالوفیت خالص رشد می کنند (گیاهانی که فقط در محیط شور رشد می کنند) نیز در داخل یا در منطقه پیرامونی تالابهای حرا یافت می شوند. این گونه ها به عنوان همراهان حرا در نظر گرفته می شوند.

مانگروهای سحر آمیز

بافت زیرزمینی هر گیاهی برای تنفس به اکسیژن نیاز دارد و نقش اساسی را برای محیط زیست ایفا می کنند  و در محیط حرا اکسیژن موجود در خاک بسیار محدود یا صفر است. این امر نیاز به سیستم ریشه حرا دارد تا اکسیژن را از جو بدست آورد. برای این منظور، گونه های حرا ریشه های فراتر از زمین به نام ریشه های تنفسی یا پنوماتوفور دارند. در بعضی از گونه ها، این ریشه ها به اندازه مداد هستند در حالی که در برخی دیگر از گونه ها مانند زانو هستند. این ریشه ها منافذ بی شماری دارند که از طریق آنها اکسیژن وارد بافتهای زیرزمینی می شود. در بعضی از گیاهان ریشه های تکیه گاه به عنوان ریشه های تنفسی عمل می کنند و همچنین از درخت پشتیبانی مکانیکی می کنند.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst