آیا به فواید بی کربنات سدیم در کمپوست فکر کرده اید؟

بی کربنات سدیم که فرمول مولکولی آن NaHCO3 است، یک نمک معدنی، پودر کریستالی سفید، بی بو، قلیایی و به راحتی در آب محلول است. در هوای مرطوب یا هوای گرم به آرامی تجزیه می شود و دی اکسید کربن تولید می کند که با حرارت دادن به 270 درجه سانتیگراد کاملاً تجزیه می شود. هنگام مواجهه با اسید، به شدت تجزیه می شود و دی اکسید کربن تولید می کند

بی کربنات سدیم

کاربرد بی کربنات سدیم

صنعت داروسازی

 بی کربنات سدیم می تواند به طور مستقیم به عنوان ماده اولیه در صنعت داروسازی برای درمان اسیدیته بیش از حد مورد استفاده قرار گیرد.

 صنایع غذایی

در فرآوری مواد غذایی پرمصرف ترین عامل حجیم کننده برای تولید بیسکویت، نان و … می باشد و مولد دی اکسید کربن در نوشابه های سودا می باشد. می توان آن را با آلوم ترکیب کرد تا بیکینگ پودر قلیایی ایجاد کند، یا می توان آن را با خاکستر سودا ترکیب کرد تا سودای مدنی ایجاد کند. همچنین می توان از آن به عنوان نگهدارنده کره استفاده کرد. تجهیزات آتش نشانی مورد استفاده در تولید کپسول آتش نشانی اسید-باز و کپسول آتش نشانی. سایر صنایع در صنعت لاستیک می توان از آن در تولید لاستیک و اسفنج استفاده کرد. در صنعت متالورژی، می توان از آن به عنوان یک شار برای ریخته گری شمش فولاد استفاده کرد. در صنعت ماشین آلات، می توان از آن به عنوان کمک قالب گیری برای قالب های شن و ماسه فولاد ریخته گری (فنداسیون) استفاده کرد. در صنعت چاپ و رنگرزی می توان از آن به عنوان تثبیت کننده برای رنگرزی و چاپ استفاده کرد. عامل، عامل بافر اسید-باز، عامل رنگرزی و تکمیل کننده پارچه؛ افزودن جوش شیرین به رنگرزی می تواند از تولید گل های رنگی نخ جلوگیری کند. به عنوان ماده خام برای آنتی اسید در صنعت داروسازی استفاده می شود. همچنین به عنوان یک شوینده برای پشم و در کشاورزی خیساندن بذر و غیره استفاده می شود.

فواید بی کربنات سدیم برای گیاهان

باید در استفاده از کود بی کربنات سدیم دقت کرد، باید دقت کرد که برگ های گیاهان آپارتمانی را با دقت تمیز کرد و بی کربنات سدیم باعث می شود به شما کمک کند تا این کار را با موفقیت انجام دهید همچنین باعث تشویق گیاهان آپارتمانی به رشد سریع می شود، می توانید با اضافه کردن یک قاشق غذاخوری کود حاوی بی کربنات سدیم به آن با حل کردن آن در آبی که برای آبیاری گل های خانه استفاده می شود و همچنین برای از بین بردن حشرات و کرم ها موثر است. از طریق کودهای حاوی بی کربنات سدیم به دلیل اینکه برای از بین بردن کرم ها و حشرات مضر عمل می کند در گیاهان زندگی می کند و هنگام رشد گوجه فرنگی مفید است زیرا سطح اسیدیته موجود را کاهش می دهد و در نتیجه طعم بسیار لذیذی به گوجه فرنگی می دهد. کودهای بی کربنات سدیم خاصیتی دارند که توانایی زیادی در تجزیه و از بین بردن علف های هرز گیاهان در طی چند روز دارند.

تاثیر مصرف بی کربنات سدیم

کربن آلی خاک به افزایش حاصلخیزی خاک و خدمات اکوسیستمی از جمله تولید غذا کمک می کند – به طوری که حفظ و احیای آن یک جنبه ضروری توسعه پایدار است. حتی با وجود تغییرات آب و هوایی و تأثیرات منفی آن بر کشاورزی، کشاورزان تا سال 2050 باید 60 درصد غذای بیشتری تولید کنند زیرا جمعیت به 9 میلیارد افزایش می یابد. برای رفع این نیازها، خاک باید تا حد امکان پربار باشد. خاک هایی با محتوای کربن بالاتر احتمالاً بهره وری بیشتری دارند و بهتر می توانند آب را فیلتر و تصفیه کنند. آب ذخیره شده در خاک منبع 90 درصد تولیدات کشاورزی جهان است و حدود 65 درصد از آب شیرین را تشکیل می دهد.

استفاده از بی کربنات سدیم

بی کربنات سدیم NaHCO3 به خودی خود تأثیر کمی بر بیماری های قارچی دارد. با این حال، مخلوط کردن آن با روغن باغبانی در برابر لکه های سیاه روی گل رز (Rose spp.) که بسته به تنوع در مناطق سختی گیاهان وزارت کشاورزی ایالات متحده مقاوم هستند، به اثبات رسیده است. حتی با روغن باغبانی، جوش شیرین لکه سیاه را به جای از بین بردن آن کاهش می دهد. اطلاعات در مورد استفاده از جوش شیرین برای درمان سایر بیماری های قارچی مانند سفیدک پودری بی نتیجه است. برای استفاده از جوش شیرین به عنوان قارچ کش، 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین و 2 1/2 قاشق غذاخوری روغن باغبانی را در 1 گالن آب مخلوط کنید و روی برگ های گیاه اسپری کنید.

تاثیر سدیم بر گیاهان

 استفاده مکرر از بی کربنات سدیم در باغ می تواند منجر به تجمع سمی سدیم در خاک شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، خاک به عنوان “سدیک” یا “متأثر از نمک” نامیده می شود. از نظر شیمیایی، نمک ها ترکیبات کریستالی یونی هستند و جوش شیرین یک مثال است. با این حال، همه ترکیبات نمکی حاوی سدیم نیستند، بنابراین خاک ها می توانند بدون اینکه سدیم باشند تحت تأثیر نمک قرار بگیرند. سطوح بالای نمک و/یا سدیم از جذب آب توسط ریشه گیاه جلوگیری می کند که منجر به واکنش خشکی می شود. دانه های جوانه زده و گیاهان جوان به ویژه آسیب پذیر هستند و بسیاری از آنها می توانند توسط سطوح بالای سدیم و نمک کشته شوند. در گیاهان بالغ، سدیم و نمک مانع رشد ریشه، کاهش گلدهی و کاهش عملکرد سبزیجات باغی می شود.

خاک سدیک

شناخت خاک سدیک آزمایش خاک توسط یک آزمایشگاه معتبر آزمایش خاک برای تعیین میزان دقیق سدیم در خاک مورد نیاز است. با این حال، نشانه های بصری برای تشخیص زمانی که خاک دارای سدیم و/یا نمک زیاد است وجود دارد. خاکهای سدیک دارای بقایای پودری سیاه رنگ در سطح هستند و زهکشی ضعیفی دارند. در خاک هایی که نمک و سدیم تجمع یافته اند، خاک خاکستری به نظر می رسد و گیاهان حتی اگر آبیاری شوند، علائم خشکسالی را نشان می دهند. اگر سطح خاک یک پوسته سفید داشته باشد و نوک برگ های گیاه سوخته به نظر برسد، مشکل نمک است نه سدیم.

کاهش سطح سدیم

 اگر سطح سدیم و نمک خیلی بالا نباشد، آبیاری اضافی ممکن است برای رفع مشکل کافی باشد. آبیاری سنگین سدیم انباشته شده در خاک را عمیق تر می کند، بنابراین ریشه های گیاه دیگر نمی توانند به آن دسترسی پیدا کنند. برای کاهش تجمع به نصف، 6 اینچ آب بمالید. با این حال، از آنجایی که سطوح بالای سدیم زهکشی را کاهش می دهد، که ممکن است برای از بین بردن تجمع زیادی از سدیم کافی نباشد. این خاک ها باید با یک منبع کلسیم مانند گچ درمان شوند. میزان کاربرد بر اساس نتایج آزمایش خاک است. به عنوان مثال، اگر آزمایش خاک سطح سدیم قابل تعویض خاک را 460 پوند در هکتار نشان می دهد، 8 پوند گچ در هر 1000 فوت مربع اعمال کنید.

چگونه از جوش شیرین به عنوان قارچ کش ارگانیک برای باغ خود استفاده کنید

استفاده از جوش شیرین به عنوان قارچ کش جدید نیست و مدت هاست که باغداران برای محافظت از گیاهان خود از آن استفاده می کنند. این قارچ که با نام علمی بی کربنات سدیم شناخته می شود، یک قارچ کش موثر و بی خطر برای درمان انواع بیماری های قارچی مانند سفیدک پودری بوده است. همچنین در از بین بردن اثرات بیماری های قارچی روی گیاهان سبزی رایج موثر است

هنگامی که جوش شیرین روی گیاهان اسپری می شود، تعادل یونی سلول های قارچی را به هم می زند که باعث فروپاشی آنها می شود. همچنین هاگ های قارچ از بین می روند زیرا جوش شیرین بقایای قلیایی در سطح گیاهان به جا می گذارد.

علاوه بر این که به عنوان یک قارچ کش عمل می کند، چندین مزیت دیگر در باغ دارد. اینها شامل اما نه محدود به: تازه و تمیز نگه داشتن برگ و گل گیاه. متعادل نگه داشتن سطح PH خاک شیرین کردن طعم گوجه فرنگی. دفع حشرات مانند مورچه ها و کرم ها.

مزایا بی کربنات سدیم

 ارگانیک و سازگار با محیط زیست است. نسبت به قارچ کش های تجاری ارزان تر است و کار را کاملاً انجام می دهد. از رشد کپک روی گیاهان جلوگیری می کند. برای استفاده در برابر برخی از قارچ ها در EPA ثبت شده است.

معایب بی کربنات سدیم

سدیم در ترکیبات ساخت بسیاری از مواد صنعتی از جمله دی آمونیوم فسفات موجود است. اولین ترکیب جوش شیرین، سدیم، می تواند ریشه، برگ و سایر قسمت های گیاه را در برخی موارد بسوزاند استفاده مداوم از جوش شیرین روی گیاهان می تواند باعث تجمع بی کربنات در خاک شود. بنابراین روی عناصر غذایی خاک تأثیر می گذارد که منجر به کندی رشد گیاه می شود.

جوش شیرین نیز نوعی نمک است و مصرف زیاد آن از دو جهت به گیاهان آسیب می رساند: در مرحله اول، سلول های بافت گیاهان را مسدود می کند و در نتیجه، گیاهان ممکن است نتوانند مقدار آب مورد نیاز خود را دریافت کنند. ثانیاً نمک بیش از حد می تواند در گیاه جمع شود و باعث سمیت یونی شود که در نهایت به گیاه آسیب می رساند.

با این حال، به طور کلی، و زمانی که در حد اعتدال استفاده شود، جوش شیرین هیچ مشکل عمده ای ایجاد نمی کند و بنابراین به طور کلی برای استفاده به عنوان قارچ کش روی گیاهان بی خطر است. به عنوان یک اسپری، می تواند نتایج شگفت انگیزی را در برابر قارچ ها و حشرات گیاهخوار به دست آورد. همچنین ارگانیک بوده و هیچ گونه آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند. بنابراین، اگر نمی خواهید مواد شیمیایی مانند آب معلق را در آنجا بپاشید، یک راه حل مفید برای گیاهان در باغ شما است.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst