بهبود زردی گیاه با مصرف کود آهن

تشخیص ظاهری کمبود آهن آسان است، هر یک از گیاهان با توجه به علائم خاص که روی اندام های خود ایجاد می کنند نسبت به کمبود عناصر مختلف واکنش نشان می دهند یکی از بخش های آناتومی گیاهی، برگ ها می باشد که زودتر نسبت به کمبود عناصر به خصوص کمبود آهن واکنش نشان می دهد. علائمی که در گیاهان بروز می کند می تواند به عنوان محرکی جهت تشخیص استفاده شود ولی نمی توان به عنوان یک معیار دقیق از آن ها جهت کمبود عناصر استفاده کرد.

به طور مثال کمبود عناصر کم مصرف (عناصری مانند آهن، روی، منگنز، بر، مولیبدن، مس، کلر می باشد که به مقدار کم مورد نیاز گیاه می باشند را عناصر کم مصرف یا ریز مغذی گفته می شود) و علایم آن در گیاهان تقریبا به یک شکل است در برخی موارد نیز کمبود یک عنصر در گیاه نهفته می باشد و علامت ظاهری از آن دیده نمی شود ولی عملکرد نهایی گیاه را تحت تاثیر قرار می دهد. برگ ها به عنوان کارخانه تولید کننده ماده غذایی جهت میوه می باشند و در صورت سالم نبودن عملکرد و کیفیت میوه هم کاهش پیدا می یابد. لذا با بروز علایم بیماری در گیاه به خصوص برگ ها باید به رفع خسارت و هم چنین درمان پرداخت. به طور مثال یکی از علایم اولیه و ظاهری در برگ ها، رنگ پریدگی است که جز علائم اصلی کمبود آهن می باشد که با مصرف کود آهن بهارو قبل از آن استفاده از کود گاوی در زمستان جهت درمان آن می توان اقدام کرد.

کلروز برگ و ترمیم با تزریق کود آهن

کودهی آهن به زمین های دیم

برای کشت دیم و کاشت گیاهانی مانند گندم ، نخود و … به اراضی با شیب کمتر از هشت درصد نیاز است زیرا در اراضی با شیب بیشتر از هشت درصد به دلیل بارش و ایجاد رواناب فرسایش خاک رخ می دهد و در کاشت دیم اگر در جهت شیب زمین شخم زده شود فرسایش خاک را دو برابر می کند. پس توجه به میزان شیب زمین و رواناب های حاصل از بارندگی و کنترل ان در اراضی دارای اهمیت است. در اراضی با شیب زیاد می تواند به ذخیره سازی منابع آبی و رساندن آن به پای درختان کمک زیادی در رفع مشکلات منابع آبی می کند.

درمان کلروز برگ ها درختان با کود آهن

تشخیص ظاهری کمبود آهن برای برگ هایی که با کمبود آهن مواجه شده اند دچار کلروز شدید می شوند به این شکل که پایه برگ ها به رنگ زرد تبدیل شده و رگبرگ ها همچنان سبز هستند از اصلی ترین علایم کمبود شدید آهن کلروز بین رگبرگی از سمت خارج به داخل است و روی برگ های جوان تر زودتر بروز می کند و در آخر تمام سطح برگ دچار این وضعیت شده و نهایت به سفید شدن سطح برگ می انجامد. در بعضی مواقع ممکن است علائم کمبود آهن  با علائم کمبود نیترات اشتباه گرفته شود که جبران این کمبود باید از طریق سولفات آمونیوم یا اوره برطرف شود.

مصرف کود آهن می تواند از علایم پیش آمده بر روی برگ ها جلوگیری کند. البته ترمیم با کود آهن تا زمانی که سفید شدن کامل برگ انجام نشده است کاربردی است و بعد از سفید شدن و پژمردگی تزریق کود آهن بر روی گیاه عملکرد آنچنانی نخواهد داشت. زمانی که کود آهن جهت گیاه تزریق می شود اولین بخشی که تاثیر می پذیرد برگ ها بوده و ابتدا رنگ سبز روشن بدست خواهند آورد. این حالت ترمیم توسط کود آهن جز قابل تشخیص ترین بخش های گیاه می باشد.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst