اصول کشاورزی پایدار

تعریف کشاورزی پایدار چیست: (ای ام) EM یا Effective Microorganisms ، تولید ویتامین ها ، مواد معدنی ، اسیدهای امینه و طبیعی و آنتی اکسیدان ها در تماس میکروارگانیسم ها با مواد ارگانیک ایجاد می شود.تکنولوژی EM در حدود 30 سال پیش در دانشگاه ریوکیوز در ژاپن کشف و به کمک سازمان EMRO به جهان معرفی گردید. هدف از انجام این تحقیقات پیدا کردن راهی برای کاهش استفاده از کود های شیمیایی است. که امروزه علاوه بر کشاورزه در عرصه های دیگر مانند دامداری ، زیست پالایی ، بهداشت و درمان ، مواد آرایشی ، پاکسازی محیط زیست و بازیافت و … نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

در واقع این روش سازگار با محیط زیست است که در آن نه از دست ورزی ژنتیکی استفاده می شود نه مواد شیمیایی در تولید آن نقش دارد و همچنین نمی توان آن را در گروه های هورمونی و کودهای شیمیایی قرار داد. این روش شامل سه میکروارگانیسم مهم از جمله باکتریهای اسید لاکتیک ، باکتری های فتوسنتز کننده و مخمرها است.

تعریف کشاورزی پایدار چیست

باکتری های اسید لاکتیک :

سبب تخمیر مواد ارگانیک و تولید اسیدهای ارگانیک می شود و همچنین عوامل بیماری زا ( پاتوژن ها ) را از بین می برد. که در تهیه ماست و ترشیجات از آن استفاده می گردد.

باکتری های فتوسنتز کننده:

مهم ترین میکروارگانیسم در فناوری EM هستند و سبب ایجاد تعادل با دیگر میکرو ارگانیسم ها می شوند و امکان همکاری و هم زیستی را فراهم می کنند.

مخمرها:

مواد ارگانیک را تخمیر می کنند و دارای ویتامین ها و اسیدهای آمینه هستند. از آنها برای تهیه نان و ماءالشعیر استفاده می شود.

نقش میکروارگانیسم ها در طبیعت

سوال اینجاست که به راستی تعریف کشاورزی پایدار چیست؟ باید گفت که میکرو ارگانیسم ها در همه جا حضور دارند و اگر به راحتی قابل مشاهده بودند مانند لایه ای سطح کره زمین را می پوشاندند. حتی در آتشفشان ها و لایه های یخ قطبی تا درون اقیانوس ها و کویر روی پوست و مو تمام موجودات زنده حضور دارند و سالیان زیادی است که در صنعت پزشکی و تولید خوراک در عرصه های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند.

EM جز میکرو ارگانیسم های احیا کننده محسوب می شود و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از فاسد شدن مواد جلوگیری می کند و سبب حیات و سلامتی جانداران و محیط زیست می گردد.در واقع این فناوری سبب می شود که بقیه میکرو ارگانیسم ها از میکروارگانیسم های احیا کننده یا  EM پیروی کنند و در راستای سازندگی ، سر سبزی و کیفیت باروری خاک و زیست بوم نقش مهمی را ایفا کنند. تخمیر سبب جلوگیری از فساد در محیط شده و عوامل بیماری زا را کنترل و شرایط محیط های کشت را مناسب تر و محصولات با کیفیت بهتر تولید می گردد.

EM ترکیب ویژه ای است که با استفاده از روش های جدید 120 گونه مختلف از میکروارگانیسم ها را به صورت طبیعی و به دور از تغییرات ژنتیکی به صورت محلول در می اورد. این مواد سبب فعالیت و عملیات آنزیمی و بیو شیمیایی در گیاه شده و فرایند فتو سنتز و سوخت و ساز را بهبود می بخشد. همچنین غلظت بالایی از آنزیم ها، انواع اسیدهای ارگانیک بویژه آمینو اسیدها، ویتامین ها، هورمون های طبیعی، مواد پیش نیاز ساخت پروتئین ها، کربوهیدرات ها، اکسیدهای نوکلوئیک به میزان بسیار بالا بسرعت در دسترس بافت های گیاهی قرار می گیرد و موجب جوانه زنی، ریشه زایی، گلدهی و کیفیت محصولات می شود.

موارد مصرف کشاورزی

این محلول بعنوان یک مکمل غذایی ایده آل و ارگانیک برای بهبود رشد، کیفیت و اندازه محصولات در مصارف انواع مزارع، درختان و محصولات باغی، کشت های گلخانه ای، گل ها و گیاهان آپارتمانی ، باغ سبزیجات، و در کل همه محصولات کشاورزی مصرف می شود و به دلیل دارا بودن مواد بیواکتیو و آزادسازی عناصر ماکرو و میکرو به شکل متعادل تاثیر فوق العاده ای در افزایش برداشت محصول و همچنین طعم و مزه محصولات خواهد داشت و می تواند به هر دو روش محلول پاشی و آبیاری به بهترین شکل در تمام دوره رشد نباتات مورد استفاده قرار گیرد.

1 پاسخ به تعریف کشاورزی پایدار چیست
  1. Awesome post! Keep up the great work! 🙂


[بالا]

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst