تولید بیوکمپوست از ضایعات برنج

تولید بیوکمپوست یکی از مهمترین راهکارهای بازیافت زباله است، امروزه با پیشرفت صنعت ، مقدار حجم تولیدی زباله ها زیاد شده است. افزایش زباله سبب ایجاد آلودگی های خاک ، آب و هوا، شده و زندگی انسان را به خطر می اندازد. با این اوصاف توجه به بازیافت دارای اهمیت زیادی است. طبق گزارشات اخیر مشخص شده است که از نود درصد زباله های شهری حدود شصت درصد آن ار مواد آلی تشکیل داده است. یکی از راه حل های مهم در کنترل و مدیریت پسماند ایجاد واحدهای بیوگاز و تولید برق است.

بیوکمپوست فرآیندی است که طی ان ماده آلی حاصل از تخمیر پسماند مواد آلی که شامل مواد مهم برای رشد گیاه است و سبب بهبود خاک می شود. در تولید تبدیل مواد الی به مواد مغذی گیاه ، میکرو ارگانیسم ها مانند باکتری ها و قارچ ها نقش بسیار مهمی دارند. میکروارگانیسم ها برای تامین غذای خود پسماندهای آلی را تجزیه می کنند و سبب تولید بیوکمپوست می شود . از طرفی چون این فرایند منجر به تولید گرما می شود می توان از این انرژی ایجاد شده استفاده نمود. تولید بیوکمپوست و بیوگاز از شالیزارهای برنج یکی از بهترین گزینه های بازیافتی است.

تولید بیوکمپوست و بیوگاز از شالیزارهای برنج

تولید بیوگاز از فضولات برنج

در کشور آلمان هر ساله بیشتر از چهار هزار مگاوات برق در ساعت از بیومس تولید می‌شود. حال اگر این تکنولوژی در ایران به کمک پسماندهای تولیدی در بخش کشاورزی استفاده شود می توان نهصد مگاوات در ساعت برق تولید کرد . همچنین به دلیل گسترش صنعت دامپروری در کشور می توان به کمک فضولات دامی این مقدار را به بیشتر از دوهزار مگاوات در ساعت رساند.

با ساخت کارخانجات تولید گاز بیومس در محل مزارع کشت نیشکر هم تولید برق از حرارت ایجاد شده برای تولید انرژی استفاده کرد هم از کود مایع ایجاد شده می توان برای کاشت محصولات زراعی بهره برد. یکی دیگر از این دستاوردها تولید اسیدهای آلی از ترکیبات به وجود آمده از پسماندهای نیشکر است و این مواد با افزایش غنای خاک تأثیر به سزایی در افزایش رشد گیاهان مختلف دارند. در ایران به دلیل کاشت نیشکر به صورت انبوه با مقدار زیادی از پسماندهای آن روبه رو هستیم که بسیار با ارزش بوده و در تامین انرژی کشور بسیار دارای اهمیت است .

از دیگر پسماندهای بخش کشاورزی در ایران که سهم زیادی را به خود اختصاص می دهد کاه و کلش برنج در شالیزارها است که هر ساله مقدار زیادی از ان در مزارع سوزانده شده و سبب آلودگی هوا ، آب ، خاک می گردد. اما به کمک این تکنولوژی می توان از آلودگی زیست محیطی جلوگیری کرد و به کمک پسماند مزارع برنج به مواد با ارزش به معیشت کشاورزان کمک نمود.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst