پرورش درختان تخم مرغ نیمرو

پرورش درختان تخم مرغ نیمرو

گیاهشناسی و خصوصیات آن :

تخم مرغ درختی چیست؟ تخم مرغ درختی با نام اونسوبا اسپینوزاکه Oncoba spinosa در ایران به آن درخت تخم مرغ نیمرو معروف است و به آن رز وحشی سفید نیز می گویند این درخت که از خانواده بیدهاست و به شکل درختچه یا درختی خاردار در اندازه های کوچک تا متوسط است که خزان می کند و ارتفاع آن به بیش از پنج متر می رسد و دارای برگ های ساده است.

گیاه تخم مرغ نیمرو (به انگلیسی: Fried Egg Tree) یک درختچه یا درخت کوچک از خانوادهٔ بیدیان است که بومی آفریقای جنوبی است. این گیاه با نام‌های دیگری مانند رز وحشی سفید، درخت گل نیمرو و درخت گلوله طلایی نیز شناخته می‌شود. نام این گیاه به دلیل شکل گل‌هایش که شبیه به تخم مرغ نیمرو هستند، به این صورت مشهور شده است.

گل‌های درخت تخم مرغ نیمرو در ماه‌های سپتامبر تا دسامبر ظاهر می‌شوند و به رنگ سفید با مرکز زرد هستند. میوه‌های این درخت نیز شبیه به تخم مرغ هستند، اما پوستی سخت و قهوه‌ای تیره دارند. این میوه‌ها قابلیت خوراکی دارند، اما طعم ترش و تلخی دارند.درخت تخم مرغ نیمرو گیاهی مقاوم است و می‌تواند در آب و هوای گرم و خشک رشد کند. این گیاه نسبت به آفات و بیماری‌ها نیز مقاوم است. برای ریشه زایی و بالا بردن مقاومت گیاه بهتر از کودهای فسفاته به میزان مناسب در زمان خواب زمستانه درخت استفاده شود. پیشنهاد می شود صفحه کود دی آمونیوم فسفات رازی را برای مطالعه فرماید.

درخت تخم مرغ نیمرو FRIED EGG TREE

آیا درخت تخم مرغ وجود دارد

درخت تخم مرغ وجود دارد؟ بله وجود دار، این درخت دارای شکوفه های سفید رنگ که بسیار جذاب است و به دلیل وجود پرچم های زرد رنگ شباهت زیادی به تخم مرغ دارد بنابراین به اسم نیمرو خوانده می شود. این گل های تخم مرغی شکل قبل از به وجود امدن برگ های جدید بر روی شاخه های درخت پدیدار می شد. فصل گلدهی این گیاه در حدود سه ماه طول می کشد گل های این درخت دو جنسی است و کنار برگ ها پدیدار می شوند. این گلها در زمان یا قبل از تشکیل برگ های جدید روی درخت ظاهر می شوند. این درخت حدود سه ماه دارای گل می باشد. و تخمدان گل ها یک حجره ای است. گل های این درخت از ماه سپتامبر تا دسامبر تشکیل می شوند.

این درخت به طور گسترده ای در امتداد ضلع شرقی آفریقا تا آفریقای جنوبی پراکنش دارد، عمدتا در جنگل های خشک یا دشت های آزاد در طیف وسیعی از دره های رودخانه تا تپه های سنگی ددر دریای سرخ تا عربستان رسیده است. میوه این درخت به اندازه شصت میلیمتر قطر دارند و دارای پوسته ای سخت با رنگی قرمز و قهوه ای تیره ترش مزه هستند. این میوه ها در فصل بهار تا تابستان روی درخت پدیدار می شوند.

آیا درخت تخم مرغ وجود دارد

کاربردهای صنعتی این گیاه

پالپ میوه این گیاه مصرف خوراکی دارد ولی هدف اصلی کشت این گیاه نیست و به ندرت برای مصرف خوراکی کشت می شود. در طب سنتی کشور آفریقا، از ریشه های آن برای درمان اسهال خونی و بیماری های مربوط به مثانه استفاده می شود. گفته شده که بذور این گیاه حاوی روغنی است که مناسب جلادهی است، اما استخراج آن بسیار سخت می باشد و در نتیجه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نخواهد بود. این درخت دارای چوب به رنگ قهوه ای روشن است که جلاپذیری زیادی دارد. ولی بخاطر سختی زیاد چوب برش و قطعه کردن آن بسیار کار سختی است و از نظر اقتصادی کاربرد کمتری دارد. در قدیم میوه آن را با بذر داخلش خشک میکردند و به عنوان جغجغه کودکان مورد استفاده بوده است.

با توجه به کاربردهای صنعتی، درخت تخم مرغ نیمرو می‌تواند در موارد زیر استفاده شود:

– استفاده از چوب آن برای ساخت مبلمان
– استفاده از روغن دانه‌های آن برای جلادهی

چگونه درخت تخم مرغ بکاریم

برای کاشت این درخت باید ابتدا بذر این گیاه را داشته باشید و بعد خاک و محیط کشت مناسب می تواند رشد این گیاه را سریعتر کند. بنظر بذر این گیاه در ایران بسیار کمیاب است ولی امکان اینکه این درخت در خاکهای ایران بکاریم فراهم است.

چگونه درخت تخم مرغ بکاریم

خواص دارویی

درخت تخم مرغ نیمرو علاوه بر اینکه گیاهی زیبا و مقاوم است و می‌تواند به عنوان گیاه زینتی در باغچه یا گلدان کاشته شود، دارای خواص دارویی و صنعتی نیز می‌باشد.

از جمله خواص دارویی بوته تخم مرغ نیمرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– درمان اسهال خونی
– درمان بیماری‌های مثانه
– درمان التهاب
– درمان زخم‌ها

درخت تخم مرغ در چین

تصویر گیاه تخم مرغ در کشور چین، پرورش این درخت در سراسر دنیا انجام میشود همچنین در کشورهای شرقی این گیاه پرورش میابد.

تصویر گیاه تخم مرغ در کشور چین

عکس درخت تخمه مرغ

عکس درخت تخمه مرغ

کاشت درخت تخم مرغ شیراز

روش کاشت درخت تخم مرغ و تکثیر این درخت به کمک بذرهای تازه و کود های تازه انجام می شود و کار بسیار آسانی است در مراحل اولیه رشد بسیار کمی دارد ولی پس از گذشت نه تا دوازده ماه رشد آن چند برابر شده و سریعا رشد می کند این درخت در مناطق مرطوب و با بارندگی زیاد رشد خوبی دارد. این گیاه بومی مناطق آفریقایی است ولی شنیده شده درخت تخم مرغ در ایران و در شهر قلات شیراز کاشت شده است کلا این گیاه در خاک های با بافت متوسط و شرایط گرمسیری با بارندگی زیاد و مرطوب رشد پیدا می کند و نیاز به نور گیاه بسیار زیاد است.

کاشت درخت تخم مرغ شیراز قلات

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst