زعفران چیست؟

زعفران یک گیاه چندساله متعلق به خانواده Iris Iridaceae است و گران ترین ادویه در جهان است که به دلیل عطر و رنگ آن برای مردم و میزان کم مصرف آب و کود برای کشاورزان شناخته شده است و برای طعم دادن و رنگ آمیزی و در صنایع دارویی استفاده می شود. رنگ ، طعم و عطر این گیاه عمدتاً به ترتیب مربوط به کروسین ، پیکروکروسین و سافرانال است. زعفران کشمیر به دلیل محتوای بسیار زیاد کروسین و عطر غنی در سراسر جهان مشهور است و نسبت به آن موجود در اسپانیا یا ایران قیمت بالاتری دارد.

پره ها از قسمت خاصی از گل گرفته شده است و یکی از گرانترین ادویه جات در جهان است. علاوه بر استفاده از آن در غذاهای مدیترانه ای ، خاورمیانه ای و آسیای جنوبی ، هزاران سال است که بخشی از استراتژی های درمانی سنتی آیورودا و ایرانی بوده است. اخیرا ، مطالعات انسانی بر روی بررسی ظرفیت آن یا ترکیبات شیمیایی فعال زیستی آن در بهبود شرایط و علائم مربوط به افسردگی ، شرایط عصبی و علائم دیابت و بیماری های قلبی عروقی انجام شده است. این مرور روایی خلاصه ای از مطالعات انسانی را در مورد ارزیابی این و سایر مزایای بالقوه مکمل زعفران برای سلامتی ارائه می دهد و مسائل مربوط به تحقیقات آینده را برجسته می کند.

زعفران برداشت و خشک کردن، آماده سازی زمین، کشت، آبیاری، موارد مصرف

زعفران: خواص دارویی و فواید آن

زعفران یکی از گرانترین گیاهان آشپزی است و کاربردهای متعددی به عنوان نگهدارنده ، رنگ کننده ، مواد غذایی ، دارویی و طب سنتی دارد. این از پرچم های خشک شده گیاه چند ساله گلدار خانواده Iris Iridaceae مشتق شده است که قرن ها تحت شرایط خاص در ایران ، هند و جنوب اروپا کشت شده است. هزینه بالای این ادویه تا حد زیادی ناشی از روش های استثنایی برداشت و کار سخت و دقیق است. این گیاه چندین محصول غنی شده غذاهای محلی مانند paella در اسپانیا ، برنج pulao در هند ، و  khoreshes  (غذاهای خورشتی) در ایران و در طیف متنوعی از دستور العمل های گوشت ، غذاهای دریایی ، برنج و دسر موجود است. به عنوان مثال ، یک طعم دهنده اصلی در بولیبای فرانسوی ، برنج زعفرانی بخار پز ایرانی با ته دیگ (چلو با ته دیگ) کیک بادام ایرانی با گلاب و خمیر سرخ شده هندی با شربت زعفران (جلبی) است. بیش از 100 ترکیب بیولوژیکی فعال در آن شناسایی شده است که از جمله آنها می توان به کروسین ، کروستین ، پیکروکروسین و سافرانال اشاره کرد.

​​​​​​​همه چیز در مورد زعفران

تا به امروز ، انواع خواص بیولوژیکی با این ترکیبات شیمیایی گیاهی مرتبط بوده است ، از جمله آنتی اکسیدان ، ضد التهاب ، و داروهای ضد افسردگی و کاهش چربی خون ، که تا حدی با تعدیل چندین سیگنال دهی درون سلولی و مسیرهای تنظیمی انجام می شود. هر دو پیکروکروسین و کروسین محلول در آب بیشتر از زانگتوفیل زاکسانتین مشتق شده اند. کروستین دیترپنوئید پس از دگلیکوزیلاسیون کروسین ایجاد می شود. حداقل 6 شکل کروسین وجود دارد که استر دیژنتوبیوز کروستین شکل اصلی در اکثر عصاره ها است. سافرانال  یک محصول تخریب پیکروسین است. رنگ قرمز غنی زعفران به استرهای کروستین نسبت داده می شود.

دانستنی ‌های زعفران

مجموع تولید جهانی حدود سیصد تن در سال است. ایران ، هند ، اسپانیا و یونان از مهمترین کشورهای تولیدکننده این گیاه هستند که ایران بیشترین مساحت را در اختیار دارد و حدود هشتاد و هشت درصد از تولید آن جهان را تشکیل می دهد. اگرچه ، هند دومین منطقه بزرگ را اشغال می کند اما تقریباً هفت درصد از کل تولید جهان را تولید می کند. جامو و کشمیر تنها ایالت هند است که در آن تولید می شود. اسپانیا با ششصد  هکتار زمین سومین تولید کننده بزرگ با میانگین بهره وری هشت کیلوگرم در هکتار است که بالاترین میزان در جهان است. کشورهای پیشرو در رشد زعفران مانند ایران ، اسپانیا و یونان با فن آوری های تولید فشرده می توانند به تولید و بهره وری بالاتری نسبت به بهره وری ما دست یابند و با واردات هر ساله در حال افزایش ، صنعت این گیاه ما را تهدید می کند. بنابراین ، نیاز به افزایش تولید با آوردن سطح بیشتر زیر کشت و افزایش دو برابری میانگین   بهره وری با اتخاذ سیستم تولید فشرده ، فرآوری و بازاریابی کارآمد برای رقابت پذیری جهانی و پاداش تولیدکنندگان وجود دارد. کل سطح زیر کشت زعفران در سه هزار هکتار با تولید و بهره وری به ترتیب سه تا چهار کیلوگرم در هکتار است.

تمامی مراحل تولید زعفران را بشناسید

زعفران یک محصول افسانه ای جامو و کشمیر است که در خاکهای با زهکشی خوب تولید می شود و شرایط آب و هوایی ایده آل برای رشد خوب و تولید گل در دسترس است. در ارتفاع هزار و پانصد متر رشد می کند. دوره نوری و دما تأثیر زیادی بر گلدهی آن می گذارد.

معرفی زعفران

زعفران گران ترین گیاه موجود در جهان است. از آنجا که بسیار گران است ، طلای قرمز نیز نامیده می شود. کشت این گیاه بسیار آسان و ساده است. محصول زعفران به سختی زیادی نیاز ندارد. همچنین ، دوره برداشت آن نیز سه تا چهار  ماه است و می تواند تا ارتفاع بیست سانتی متر رشد کند. قیمت آن نیز روز به روز در حال افزایش است که کشاورزان می توانند از این طریق سود خوبی کسب کنند. زعفران وحشی از نظر گیاه شناسی به Crocus cartwrightianus معروف است. زعفران کشت شده تجاری از نظر گیاه شناسی Crocus sativus نامیده می شود.

اثرات زعفران برای انسان

 در 2 دهه گذشته ، افزایش مداوم گزارشات بالینی در مورد بررسی اثرات زعفران ، عصاره های آن و ترکیبات شیمیایی گیاهی به عنوان درمان بالقوه مجموعه ای از مسائل مربوط به سلامتی ، از جمله بیماری های قلبی عروقی ، دیابت ، روانی مشاهده شده است. و اختلالات رفتاری ، شرایط عصبی ، اختلال عملکرد دستگاه تناسلی و بیماریهای چشمی.

موارد مصرف زعفران

زعفران به عنوان طعم دهنده و رنگ کننده در شیر و شیرینی های شیر استفاده می شود.

به عنوان چاشنی در پنیر ، سس مایونز ، گوشت و غیره استفاده می شود.

آنها به عنوان طعم دهنده و چاشنی در غذاهای محلی استفاده می شوند.

در آیورودا ، از آن برای درمان ناباروری ، بزرگ شدن کبد و تب استفاده می شود.

به طور تجاری در عطر و لوازم آرایشی استفاده می شود.

شرایط ایده آل برای کشت

برای تولید زعفران تجاری ، نیاز اساسی خاک حاصلخیز است. آب و هوا دومین عامل بزرگ است. نیاز به یک دوره نوری خوب و یک خاک خشک با رطوبت سبک دارد.

آب و هوا برای کشت

کشت زعفران عمدتا در مناطق غرق شده و خشک با ارتفاع هزار و پانصد تا دوهزار متر از سطح دریا یافت می شود. نیاز به دوره نوری دوازده ساعته دارد که مزایای زیادی را به همراه دارد و همچنین روند گلدهی را کند می کند.

فصل پرورش

در هند ، بنه زعفران در ماههای ژوئن و جولای و در برخی نقاط در ماههای آگوست و سپتامبر کشت می شود.در اکتبر شروع به گلدهی می کند.  در تابستان به گرما و خشکی شدید و در زمستان به سرمای شدید نیاز دارد. حداکثر رشد در زمستان ها اتفاق می افتد.

خاک برای کشت

خاک یکی از نیازهای اساسی در کشت زعفران است. می توان آن را در خاک لومی ، شنی یا آهکی پرورش داد. خاک ماسه ای برای زعفران نیز مناسب است ، اما خاک سنگین و خاکی برای کشاورزی مناسب نیست. زعفران خاک اسیدی را ترجیح می دهد. وقتی پی اچ خاک در حدود پنج تا هشت باشد به خوبی رشد می کند.

نیاز آبی

زعفران به آب کمتری احتیاج دارد. خاک نباید کاملاً خشک شود بلکه کمی مرطوب است. دویست و هشتاد متر مکعب در هکتار آب باید در طول دوره کشت توزیع شود و آبیاری به صورت هفتگی انجام می شود.

آماده سازی زمین برای کشت زعفران

قبل از شخم زدن یا کاشت بذر زعفران ، با شخم زدن کامل زمین ، خاک را شکننده کنید. قبل از شخم زدن نهایی بیست  تن کود گاو و هفتاد کیلوگرم نیتروژن به همراه شصت کیلوگرم دی آمونیوم فسفات و سولفات پتاسیم در هکتار در مزرعه خود بگذارید و آن را به خوبی شخم بزنید. با این کار ، زمین شما بارور و خشن باقی می ماند و محصول زعفران تا حد زیادی خوب خواهد بود.

کاشت گیاه زعفران

گودالهایی به عمق پانزده سانتی متر با فاصله بین بوته ای در حدود ده سانتی متر حفر می شوند.

بنه های مخصوص کشت زعفران مستقیماً در چاله های حفر شده کاشته می شود.

 سپس سطح به طور شل با خاک پوشانده می شود.

بسته بندی فشرده انجام نمی شود ممکن است گردش هوا را محدود کند.

پس از کاشت بنه ها آبیاری لازم نیست ، اما اگر دوره خشکی طولانی مدت یا خشکسالی طولانی مدت با فصل گرم وجود داشته باشد ، آبیاری ممکن است لازم باشد.

آبیاری محصول

اگر چند روز پس از کاشت محصول باران کمی بارید ، نیازی به آبیاری مزرعه نیست. اما اگر بارانی نباشد ، باید 2 تا 3 بار در مدت 15 روز آبیاری کنیم. در حین آبیاری باید در نظر داشت که هیچگونه رسوب آب در مزرعه وجود نداشته باشد و در صورت بروز رسوبات آب ، زهکشی به زودی ترتیب داده شود. اگر مرتب نشود ، محصول تحت تأثیر قرار می گیرد.

برداشت و خشک کردن زعفران

این فرآیند برداشت است که زعفران را به ادویه گران قیمت تبدیل می کند. در عرض سه تا چهار ماه پس از کاشت گلدهی خود را آغاز می کند. اگر در ماه ژوئن کاشته شوند ، در حالت ایده آل گلدهی آنها تا اکتبر شروع می شود.  برداشت گلها باید در اولین ظهور نور در آسمان قبل از طلوع آفتاب انجام شود ، گفته می شود که گلها باید بین طلوع آفتاب تا ساعت 10 صبح کنده شوند. رشته های زعفران  به مدت پنج تا شش روز زیر نور خورشید خشک می شوند و سپس در ظروف محکم بسته می شوند. در مورد خشک کن های خورشیدی ، 7-8 ساعت خشک شدن نیاز دارد.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst