با اسراف مواد غذایی مقابله کنید

تقریباً یک سوم مواد غذایی تولید شده در سراسر جهان هدر می رود و صرفه جویی مواد غذایی امری ضروری است. این رقم معادل یک میلیارد تن است. این پسماندها یک مسئله جهانی است که تأثیر منفی بر سیستم های مدیریت پسماند، ناامنی غذایی، تنوع زیستی و آلودگی دارد. زباله های غذایی سومین منبع بزرگ انتشار گازهای گلخانه ای در جهان است. فقط در اتحادیه اروپا سالانه هشتاد و هشت میلیون تن زباله مواد غذایی تولید می شود.

هزینه های مرتبط با این حدود صد و چهل و سه میلیارد یورو تخمین زده می شود. کمیسیون اروپا متعهد است که اهداف توسعه پایدار خود را تأمین کند و سرانه ضایعات غذا را در سطح خرده فروشی و مصرف کننده به نصف برساند. در قلب معامله سبز اروپا استراتژی مزرعه وجود دارد. این استراتژی به دنبال این است که سیستم های غذایی عادلانه تر، سالم تر و سازگار با محیط زیست باشند. به همین دلیل کمیسیون اهداف الزام آور قانونی را برای کاهش ضایعات مواد غذایی در سراسر اتحادیه اروپا تا پایان سال دو هزار و بیست و سه پیشنهاد کرده است.

صرفه جویی مواد غذایی برای نجات کره زمین

جدول کشورهای اسراف کننده مواد غذایی

رتبه

کشور

میزان اتلاف

۱ چین ۹۱/۶۴۶/۲۱۳
۲ هند ۶۸/۷۶۰/۱۶۳
۳ آمریکا ۱۹/۳۵۹/۹۵۱
۴ ژاپن ۸/۱۵۹/۸۹۱
۵ آلمان ۶/۲۶۳/۷۷۵
۶ فرانسه ۵/۵۲۲/۳۵۸
۷ انگلیس ۵/۱۹۹/۸۲۵
۸ روسیه ۴/۸۶۸/۵۶۴
۹ اسپانیا ۳/۶۱۳/۹۵۴

 

اتلاف مواد غذایی بزرگترین تهدید امنیت غذایی در دنیا

ضایعات مواد غذایی مناطق مختلفی را تحت تأثیر قرار می دهد، بنابراین روش های زیادی برای مبارزه با آنها وجود دارد. تبدیل سود سوپر مارکت های Surplus در برلین یکی از روش های موثر برای کاهش اتلاف مواد غذایی و سود همزمان را یافته اند. تمام محصولات آنها مورد بازرسی قرار می گیرد تا اطمینان حاصل شود که قبل از فروش در مغازه ها یا به صورت آنلاین، از نظر غذایی ایمن هستند.

همچنین این غذا را به موسسات خیریه مانند مراکز پناهندگان و آشپزخانه هایی که به غذای ارزان نیاز دارند، می فرو شد. غذای فروخته شده در surplus می تواند تا هفتاد درصد ارزان تر از سوپرمارکت های معمولی باشد. سوزان در، مدیر خدمات Sirplus، به ما می گوید که در سال دوهزار و بیست آنها توانستند “سه میلیون محصول را پس انداز کنند. او می گوید اطمینان از دور ریختن این غذا، به معنای این است که آنها “تلاش خود را برای پایداری و مبارزه با انتشار گازهای گلخانه ای” انجام می دهند.

پخت و پز خلاقانه با غذای اضافی

 هانا و ترزا برای یک سازمان غیر انتفاعی آلمانی که برای مصرف پایدارتر مواد غذایی فعالیت می کند، کار می کنند. آنها مرتباً غذای اضافی را که نزدیک به انقضا است یا از نظر بصری برای پروژه های آموزشی جذاب نیستند، نجات می دهندو در صرفه جویی مواد غذایی تلاش می کنند. آنها در مقر خود در برلین به مردم می آموزند که چگونه غذاهای خوب و سالم را با استفاده از غذایی که بازیابی می کنند بپزند.

نشان دادن چگونگی تهیه این مواد کم ارزش در غذاهای خوشمزه نیز راهی برای کاهش ضایعات غذا است. هانا به ما می گوید که “سالانه هجده میلیون تن غذا در سراسر آلمان دور ریخته می شود. به همین دلیل انجمن او برای غذاهایی که قرار است دور ریخته شود برای استفاده مجدد، برای بازگشت به چرخه غذا و برای مردم برای درک این که چه چیزی در مورد آن است، چه تأثیراتی بر آب و هوا دارد فعالیت می کند. کلاسهای آشپزی آنلاین هانا برای پیروان انجمن همچنین بخشی از چالش # سلامت سیاره است، یک ابتکار بین المللی که می خواهد آگاهی را در مورد بهترین رژیم غذایی برای مردم و کره زمین افزایش دهد.

ابتکارات تقسیم غذا برای جلوگیری از اتلاف منابع غذایی

جلب مشارکت افراد در پس انداز غذا در قلب ابتکار Foodharing.de قرار دارد، یک بستر آنلاین فعال در آلمان و اتریش. این امر هماهنگی برای برداشتن غذای اضافی است که هنوز خوراکی هستند اما در غیر این صورت از بین مردم، خرده فروشان و تولیدکنندگان دور می ریزد. سپس توسط داوطلبان بصورت رایگان به مراکز توزیع عمومی برده می شود.

مدیر ارتباطات این پلتفرم می گوید که “این یک حرکت کاملاً آزاد است، هر کسی می تواند در آن شرکت کند، هر کسی می تواند درگیر شود”. برای این سیستم عامل، مهم است که این یک “حرکت مشارکتی” باشد. آنها در حال حاضر بیش از ده هزار عضو فعال در برلین دارند. روشهایی برای کاهش ضایعات غذایی وجود دارد که به نوبه خود باعث کاهش انتشار CO2 و محافظت از کره زمین می شود. تهیه غذایی که در غیر این صورت در یک غذای خوشمزه ریخته می شود، یکی از ساده ترین راه حل هاست. این کار به کمی تلاش، کمی تخیل نیاز دارد .

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst