کشاورزی: علت آلودگی آب

با فصل کشاورزی و خطر آلودگی آب های زیرزمینی و خطرات محیط زیست  افزایش می یابد. کشاورزی که هفتاد درصد برداشت آب در سراسر جهان را تشکیل می دهد، نقش عمده ای در آلودگی آب دارد. مزارع مقادیر زیادی مواد شیمیایی زراعی، مواد آلی، مانده مواد مخدر، رسوبات و زهکشی شور را در خاک ذخیره می کنند. بر اساس نشریه جدیدی که امروز منتشر شد، تشخیص، پیش بینی و نظارت از الزامات اساسی برای مدیریت روش های کشاورزی است که این اثرات مضر را بر منابع آب کاهش می دهد. خلاصه اجرایی آلودگی آب حاصل از کشاورزی: ​​یک بررسی جهانی، پیش درآمد ارائه گزارش کامل در سال آینده، تأکید می کند که آلودگی آب یک نگرانی جهانی است که به رشد اقتصادی و سلامت میلیاردها نفر آسیب می رساند. بر اساس این گزارش از سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل و برنامه آب، زمین و اکوسیستم به رهبری موسسه بین المللی مدیریت آب تقاضای مواد غذایی با ردپای محیطی بالا، مانند گوشت از مزارع صنعتی، به تشدید ناپایدار کشاورزی و تخریب کیفیت آب کمک می کند.

این رشد در تولید محصولات به طور عمده از طریق استفاده فشرده از نهاده ها مانند سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی حاصل شده است. امروز ارزش بازار جهانی سموم دفع آفات بیش از سی و پنج میلیارد دلار در سال است. برخی از کشورها مانند آرژانتین، مالزی، آفریقای جنوبی و پاکستان رشد دو رقمی در شدت استفاده از سموم دفع آفات را تجربه کرده اند.

فصل کشاورزی و خطر آلودگی آب های زیرزمینی

 

تاثیر فعالیت های کشاورزی بر آلودگی آب

در بیشتر کشورهای با درآمد بالا و بسیاری از اقتصادهای در حال ظهور، با شروع فصل کشاورزی و خطر آلودگی آب،  آلودگی کشاورزی از آلودگی شهرک ها و صنایع به عنوان عامل اصلی تخریب آبهای داخلی و ساحلی پیشی گرفته است. مساحت مجهز به آبیاری در دهه های اخیر بیش از دو برابر شده است و از صد و سی و نه میلیون هکتار در سال 1961 به سیصد و بیست میلیون هکتار در سال 2012 رسیده است و آلودگی های کشاورزی را به منابع آب انتقال می دهد. اکنون تولید دام هفتاد درصد از کل زمین های کشاورزی و سی درصد از سطح زمین را تشکیل می دهد. علاوه بر این، از سال 1980 به خصوص در آسیا، آبزی پروری بیش از بیست برابر رشد کرده است. فضولات ماهی و خوراک های خورده نشده از آبزی پروری کیفیت آب را کاهش می دهد. افزایش تولید همراه با استفاده بیشتر از آنتی بیوتیک ها، قارچ کش ها و عوامل ضد رسوب است که ممکن است به آلودگی اکوسیستم های پایین دست کمک کند.

بررسی آلودگی ناشی از مصرف سموم و کودهای شیمیایی

نیترات حاصل از کشاورزی در حال حاضر رایج ترین آلاینده شیمیایی در سفره های زیرزمینی آبهای جهان است. اکوسیستم های آبی تحت تأثیر آلودگی های کشاورزی قرار دارند. به عنوان مثال، اوتروفیکاسیون ناشی از تجمع مواد مغذی در دریاچه ها و آبهای ساحلی بر تنوع زیستی و شیلات تأثیر می گذارد. در همین حال، حدود یک چهارم غذای تولید شده در زنجیره تأمین غذا از بین می رود، که بیست و چهار درصد از منابع آب شیرین مورد استفاده در تولید محصولات غذایی، بیست و سه درصد از کل سطح زمین های زراعی جهانی و بیست و سه درصد از کل کود جهانی را تشکیل می دهد. در نتیجه همه موارد فوق، سی و هشت درصد از اجسام آب در اتحادیه اروپا تحت فشار آلودگی کشاورزی قرار دارند. در ایالات متحده، کشاورزی منبع اصلی آلودگی رودخانه ها و رودخانه ها، دومین منبع اصلی در تالاب ها و سومین منبع اصلی دریاچه ها است. در چین، کشاورزی مسئول سهم زیادی از آلودگی آبهای سطحی است و تقریباً به طور انحصاری مسئول آلودگی آبهای زیرزمینی توسط نیتروژن است. این آلودگی خطرات اثبات شده ای برای اکوسیستم های آبی، سلامت انسان و فعالیت های تولیدی به همراه دارد. به عنوان مثال، مقادیر بالای نیترات در آب می تواند باعث یک بیماری بالقوه کشنده در نوزادان سندرم کودک آبی شود.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst