پشت بام سبز چیست

فضاسازی پشت بام منزل، پشت بام گیاهی را می تواند این چنین تعریف کرد که روی آن گیاهان و درختان به بالا حرکت میکنند. تنوع گیاهی در آن میتواند از بام با درختان تا چمن غیر طبیعی و یا باغ باشد که با انواع مختلف گیاهان پوشیده میشود . این کار به گیاهانی نیاز دارد که به درستی انتخاب شوند تا در مقابل در شرایط بی آبی و یا عوامل اقلیمی مختلف و حتی سرمای شدید خشک مقاومت کند. هر چند که استفاده از کود های مختلف در روند رشد گیاهان موثر است ولی نوع گیاهان و درختان و نوع آب و هوا و محیطی اقلیمی منطقه بستگی دارد .

عکس پشت بام سبز

چگونه در پشت بام باغچه بسازیم

  • ایجاد فضای سبز، زیبا و بالا بردن کیفیت زندگی
  • کنترل دمای ساختمان
  • کم شدن تغییرات ، تغییرات آب و هوایی شهری
  • تصفیه هوا و کاهش دی اکسید کربن هوا
  • بهتر شدن منظره اطراف ساختمان
  • افزایش سطح کشاورزی

چگونه در پشت بام سبزی بکاریم

در فضاسازی پشت بام منزل، پشت بام های سبز سبب کاهش آلودگی آب و هوا ، زیبایی منظر شهرها هم فراهم می کند و روشی خوب برای کم شدن سیل‌ است. پشت بام‌ سبز در بیشتر کشورهای دنیا استفاده می شود مثلا در کشور آلمان پانزده درصد از کل بام ها سبز است. در آمریکا پنج میلیون متر مربع در پشت بام سبز طراحی شده است.

پشت بام‌ سبز بوسیله جذب آب حاصل از بارندگی، سبب تأخیر ایجاد رواناب ها ، از وقوع سیل که خسارت مالی و جانی را به دنبال دارد کاهش میدهد.

همان طور که سبب کاهش سیل‌ شهری میشود، پشت بام‌ سبز به کم شدن آلودگی هوا و محیط زیست کمک زیادی کند، مثلا پشت بام‌ سبز معمولا از آلودگی آب جلوگیری میکند، چون این پشت بامها سبب کم شدن مقدار رواناب می شود و به پاک شدن رودخانه ها کمک میکند. همچنین در کم شدن باران های اسیدی که آلودگی محیط زیست را سبب می شود تاثیر گذار باشد. از طرفی دیگر سبب کاهش آلودگی هوا هم خواهد شد.

همینطور بامهای سبز در فصل تابستان از بناها در برابر گرمای زیاد خورشید حفظ و در فصل زمستان مانند عایق عمل کرده و سبب می شود گرما زدایی بنا به حداقل برسد. این بام ها در فصل تابستان تا هشتاد درصد و در فصل زمستان تا پنجاه درصد از بارندگی ها را جذب زمین می کنند.

همچنین سبب زیبایی مناظر شهرها و خانه ها می شوند، و پناهگاهی برای موجودات مختلف باشند مثلا پرندگان می توانند برای لانه سازی از آن استفاده کنند. و بامهای سبز می ‌توانند به مکانی اجتماعی و تفریحی برای ساکنان ساختمان شوند و همین طور برای افزایش کیفیت منابع غذایی شهرنشین ها ، و کشاورزی محصولات شهری برای انسان مورد استفاده قرار گیرد .

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst