فواید چشمگیر زرشک برای سلامتی

فواید زرشک چیست؟

فواید زشک بسیار شگفت انگیز است، گیاه Berberis vulgaris که معمولاً به نام زرشک و جز یکی از گیاهان دارویی دسته بندی میشود، این گیاه درختچه ای است که توت های ترش و قرمز را رشد می دهد. در حالی که این گیاه بومی بخشهایی از اروپا، آفریقا و آسیا است، ولی اکنون می توان آن را در سراسر جهان یافت. توت آن قرن هاست که در طب سنتی برای درمان مشکلات گوارشی، عفونت ها و بیماری های پوستی استفاده می شود. آنها حاوی چندین ترکیب مفید هستند، به ویژه بربرین، که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و ممکن است به مدیریت شرایطی مانند دیابت، مبارزه با عفونت های دندانی و درمان آکنه کمک کند.

فواید زرشک درمان اسهال خواص زرشک دارویی

خواص زرشک کوهی

مواد مغذی بالای زرشک کوهی

 زرشک کوهی بسیار مغذی است. آنها سرشار از کربوهیدرات، فیبر و چندین ویتامین و مواد معدنی هستند. به طور خاص، توت ها منبع عالی ویتامین C  هستند، یک آنتی اکسیدان که ممکن است به محافظت در برابر آسیب سلولی کمک کند، که می تواند منجر به بیماری قلبی و سرطان شود. علاوه بر این، زرشک حاوی روی، منگنز و مس است که همگی مواد معدنی کمیاب هستند که نقش مهمی در ایمنی و پیشگیری از بیماری دارند. رنگ قرمز روشن توت ها از آنتوسیانین ها ناشی می شود، رنگدانه های گیاهی که ممکن است سلامت مغز و قلب شما را از جمله فواید دیگر تقویت کنند.

حاوی ترکیبات گیاهی مفید

زرشک سرشار از بربرین است، یک ترکیب گیاهی منحصر به فرد که ممکن است با چندین فواید سلامتی مرتبط باشد. بربرین عضوی از خانواده آلکالوئیدها است، گروهی از ترکیبات که به دلیل اثرات درمانی شناخته شده است.  مطالعات نشان داده اند که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و با آسیب سلولی ناشی از مولکول های واکنشی به نام رادیکال های آزاد مبارزه می کند. همچنین، بربرین ممکن است به کاهش سطح قند و کلسترول خون، کند کردن پیشرفت سلول های سرطانی خاص، مبارزه با عفونتها و اثرات ضد التهابی کمک کند.

خواص درمانی زرشک

فواید زرشک برای درمان دیابت

 زرشک و به ویژه محتوای بربرین آن ممکن است در مدیریت دیابت، یک بیماری مزمن که با سطح قند خون بالا مشخص می شود، نقش داشته باشد. به طور خاص، بربرین نشان داده شده است که واکنش سلول های شما به هورمون انسولین را که میزان قند خون را تنظیم می کند، بهبود می بخشد. به نوبه خود، این ممکن است به کاهش سطح قند خون شما کمک کند.

کمک به درمان اسهال

 قرن هاست که از زرشک برای درمان اسهال استفاده می شود. این احتمالاً به دلیل غلظت بالای بربرین در آنها است که با مهار گیرنده های خاص به کند کردن عبور مدفوع از روده کمک می کند و در نتیجه از اسهال جلوگیری می کند. در واقع، یکی از قدیمی ترین مطالعات انسانی بر روی بربرین نشان داد که اسهال ناشی از عفونت های برخی باکتری ها از جمله E. Coli را درمان می کند.

پیشگیری در برابر سندرم متابولیک

 خوردن زرشک ممکن است به پیشگیری از سندرم متابولیک کمک کند، که مجموعه ای از عوامل خطر است که خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت را افزایش می دهد. به طور خاص، زرشک ممکن است در برابر چاقی و قند خون بالا، کلسترول، تری گلیسیرید و سطح فشار خون – که همه عوامل خطر برای این سندرم هستند – محافظت کند.

برای سلامت دندان مفید است

 مطالعات لوله آزمایش نشان داده است که عصاره زرشک می تواند با التهاب مبارزه کند. این احتمالاً به این دلیل است که بربرین به عنوان یک عامل ضد التهابی قوی عمل می کند.

 

منبع:

Health Benefits of Barberries

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst