پرورش گیاهان گوشتخوار

گیاهان گوشتخوار گیاهانی هستند که مقداری یا بیشتر مواد مغذی خود را از به دام انداختن و مصرف حیوانات یا تک یاخته ها، به طور معمول حشرات و بندپایان دیگر بدست می آورند. با این حال، پرورش گیاهان گوشتخوار و رشد آن ها  از طریق فتوسنتز انجام می شود. آن ها  برای رشد در مکان هایی که خاک نازک است و یا از نظر مواد مغذی ضعیف استو نیاز به کود دارد ، به ویژه ازت، مانند حباب های اسیدی، سازگار شده اند. گیاهان گوشتخوار را می توان در همه قاره ها به جز قطب جنوب و همچنین بسیاری از جزایر اقیانوس آرام مشاهده کرد.

معرفی گیاهان گوشت خوار

تکامل گیاهان گوشتخوار

این گیاهان  عجیب ترین سازگاری را با محیط های کم مواد مغذی دارند. این گیاهان با به دام انداختن و هضم بی مهرگان مختلف و حتی گاهی قورباغه ها و پستانداران کوچک، برخی مواد مغذی را بدست می آورند. از آنجا که حشرات یکی از رایج ترین وسایل طعمه برای بیشتر گیاهان گوشتخوار است، گاهی اوقات آنها را گیاهان حشره خوار نیز می نامند. جای تعجب نیست که رایج ترین زیستگاه این گیاهان در باتلاق ها و پنجه ها باشد، جایی که غلظت مواد مغذی کم است اما به طور فصلی آب و آفتاب زیاد است. بیشتر گیاهان از طریق ریشه نیتروژن را از خاک جذب می کنند. اما گیاهان گوشتخوار از طریق برگ هایشان که به صورت تله اصلاح شده اند، نیتروژن را از طعمه حیوانی خود جذب می کنند.

گیاهان گوشت خوار چگونه عمل می کنند؟

تله های بوته های گیاهان پارچ برگ هایی هستند که دارای مواد لغزنده ای پر از آنزیم های گوارشی جمع شده اند. تله های چسبنده برگهایی هستند که در غدد ساقه ای پوشانده شده اند و از آن ها مواد چسبنده بیرون می آیند. تله های ضربه ای یا مگس شکن برگ های لولایی هستند که با لمس موهای محرک بسته می شوند. تله های ساکشن، منحصر به وریدهای مثانه، برگهایی بسیار اصلاح شده به شکل مثانه با درب لولایی است که با موهای ماشه ای پوشانده شده است. تله های گلدان خرچنگ دار گیاهان چوب پنبه، کانال های لوله ای پیچ خورده ای هستند که با موها و غدد پوشانده شده اند.

پرورش گیاهان گوشت خوار در ایران

این گیاهان جذاب هستند زیرا، حتی وقتی حشرات را به دام نمی اندازند، اشکال غیر معمول آنها جذاب است. با این حال، شما نباید گیاهان را در طبیعت جمع کنید زیرا بیشتر آنها نسبتاً نادر هستند. تخریب زیستگاه و جمع آوری بیش از حد، دو مورد از بزرگترین تهدیدهای حفاظتی برای گیاهان گوشتخوار است. اگر شما علاقه مند به پرورش آن ها  در خانه یا کلاس خود هستید، گیاهان را از یک پرورش دهنده معتبر خریداری کنید که از کشت بافت یا روش های رویشی برای رشد گیاه استفاده می کند یا آنها را از بذر شروع می کند.

ارقام گیاهان گوشتخوار

کشف داستان تکامل و بوم شناسی این گیاهان  قرن ها زیست شناسان را به خود مشغول کرده است. آزمایشات گسترده چارلز داروین این عادت گوشتخوار را برای چندین جنس تایید کرد. گوشت خواری حداقل در نه خانواده گیاهی و ششصد گونه ثبت شده است. اکنون می دانیم که این عادت گوشتخوار به طور مستقل در بسیاری از دودمان گیاه تکامل یافته است. تله های گرفتار به طور مستقل در چهار گروه گیاهی و تله های چسبنده حداقل در سه گونه تکامل یافتند. اینها نمونه هایی از تکامل همگرا است. در مقابل، دام و گلدان خرچنگ دریایی فقط یکبار در میان گیاهان گوشتخوار تکامل یافته اند.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst