فروش نهال انگور

انگور یک از محبوبترین درختان قابل کشت در ایران است. نهال انگور را میتوان در اکثر خاک های ایران کاشت و پرورش داد، در پرورش صحیح این درخت فقط کافیست چند مورد رعایت شود تا این درخت برای همیشه برای شما باردهی داشته باشد. استفاده از کود انگور و انتخاب نژاد مناسب برای منطقه خود یکی از مهمترین کارهاست که باید انجام بدهید. در کارگاههای سنتی پرورش دهندگان نهالستان انگور، احتمال آلودگی قارچی بسیار زیاد است، باید در خرید این نهال ها انگور دقت لازم را داشته باشید.

خرید نهال انگور کشت بافت

کشت بافت انگور

کشت بافت نوع کشت تقریبا نوپایی است که قسمتی ازگیاه در آزمایشگاه پرورش پیدا میکند، در روش کشت بافت انگور گیاه به دور از آلودگی های محیط به صورت استریل رشد پیدا می کند، در این نوع کشت گیاه سریعتر به بلوغ میرسد و یا زودتر وارد مرحله باردهی می شود. بهتر است نهال کشت بافت انگور با اصالت تایید شده از جای مطمئن تهیه شود.

خرید نهال انگور اصلاح شده

مطمئن شوید که انگور را از یک نهالستان معتبر خریداری می کنید. گیاهان قوی و یک ساله بهترین هستند. گیاهان 1 ساله کوچکتر، گاهی ضعیف تر، اغلب توسط نهالستان نگهداری می شوند تا یک سال دیگر رشد کنند و سپس به عنوان نهال 2 ساله فروخته می شوند.

نهال انگور فروش اصلاح درخت کشت بافت

روش کاشت نهال انگور

انگور میوه درخت انگور (Vitis vinifera) است. این یک گیاه چوبی است که متعلق به خانواده Vitaceae بومی مناطق معتدل است. اگرچه انگور در بسیاری از نقاط جهان در طبیعت وجود دارد، اما با گذشت قرن ها اهلی شد. استادان تاک به طور خاص به دنبال تولید شراب مرغوب و انگور بودند. این میوه به دلیل خواص دارویی و فواید سلامتی بسیاری که دارد در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفته است.

آموزش درخت انگور

انگور نه تنها برای خوردن، آب گیری و شراب سازی فوق العاده است، بلکه یک گیاه زینتی زیبا نیز هست. انگور باید در اوایل بهار کاشته شود و معمولاً در اواخر تابستان و اوایل پاییز برداشت شود. به یاد داشته باشید که هرس انگور در اواخر زمستان نیز مهم است. تاک های انگور نه تنها میوه های شیرین و همه کاره تولید می کنند، بلکه به یک باغ یا منظره یک عنصر جذاب می بخشند. آنها پرورش دهندگان سرسختی هستند و با هرس مناسب ظرف چند سال به راحتی میوه می دهند و 30 سال یا بیشتر دوام می آورند. برای باغبانان خانگی، سه نوع اصلی انگور وجود دارد که باید در نظر گرفته شود: آمریکایی ، اروپایی و هیبرید فرانسوی-آمریکایی. انگورهای آمریکایی مقاوم ترین به سرما هستند، در حالی که انگورهای اروپایی – معمولاً برای شراب بهتر هستند – در مناطق گرم، خشک و مدیترانه ای خوب عمل می کنند. هیبریدها هم به سرما و هم در برابر بیماری مقاوم هستند، اما به اندازه انگور اروپایی خوش طعم نیستند. نوع دیگری که در ایالات متحده رشد می کند، که بومی جنوب ایالات متحده است. پوست ضخیم انگور Muscadine آن را برای استفاده در مربا، شراب یا سایر محصولات انگور فرآوری شده مناسب می کند.

نگهداری از درخت انگور

 انگور معمولاً یک درخت انگور چوبی است که با استفاده از شاخه ها (شاخه های اصلاح شده) بالا می رود و زمانی که هرس نشده باشد ، اغلب به طول 17 متر (56 فوت) یا بیشتر می رسد. در مناطق خشک ممکن است بوته ای تقریباً راست تشکیل دهد. برگهای خوراکی متناوب، دارای لبه کف دست و همیشه دارای لبه دندانه هستند. گل های کوچک مایل به سبز، به صورت دسته ای، که بعدا رنگ آن از تقریباً سیاه تا سبز، قرمز و کهربایی متغیر است. از نظر گیاه شناسی، میوه یک توت است، کم و بیش کروی، که در داخل پالپ آبدار آن دانه ها قرار دارند.

نگهداری از درخت انگور

تاریخچه کشت درخت انگور

Vitis vinifera، گونه ای که بیشتر در شراب سازی استفاده می شود، هزاران سال با موفقیت در دنیای قدیم کشت می شد. برگ های فسیل شده انگور، تکه های ساقه و دانه های کشف شده از زمان نئوژن و پالئوژن (حدود 2.58 تا 66 میلیون سال) در نیمکره شمالی نشان دهنده وجود طولانی و توزیع گسترده اعضای این جنس است. قدمت کشت انگور به اندازه تمدن است. جزئیات تولید انگور و شراب در هیروکلیف های سلسله های چهارم (2400 قبل از میلاد)، 17 و 18 مصر دیده می شود. طبق کتاب مقدس، نوح یک تاکستان کاشت. در زمان هومر، شراب یک کالای معمولی در میان یونانیان بود. فنیقی ها انگور را در حدود 600 سال قبل از میلاد به فرانسه بردند. رومی ها انگور را در دره راین تا اواخر قرن دوم میلادی کاشتند. پلینی بزرگ 91 نوع انگور را تشریح کرد، 50 نوع شراب را متمایز کرد و روش های کشت و هرس انگور را شرح داد. همزمان با گسترش فرهنگ انگور به سمت غرب، انگور از طریق هند به آسیای شرقی منتقل شد. با استعمار زمین های جدید، انگور را نیز با خود بردند، به طوری که اکنون در تمام قاره ها و جزایری که آب و هوای مساعد دارد، کشت می شود.

کاشت انگور و برداشت انگور

بهتر است کاشت نهال انگور در پاییز انجام نشود. تجربه ثابت کرده است که کاشت انگور را باید در اواخر زمستان یا اوایل اسفند ماه بعد از پایان تاریخ آخرین سرمای سخت انجام شود. انگورها معمولاً به عنوان گیاهان خفته و بدون ریشه خریداری می شوند. بیشتر انواع انگور خود بارور هستند. برای اطمینان، هنگام خرید انگور بپرسید که آیا به بیش از یک گیاه برای گرده افشانی نیاز دارید یا خیر. مکانی با آفتاب کامل انتخاب کنید. اگر نقطه ای با آفتاب کامل ندارید، مطمئن شوید که حداقل آفتاب صبحگاهی در آن قرار دارد. مقدار کمی سایه بعد از ظهر ضرری ندارد. خاک شما باید عمیق، دارای زهکشی خوب و سست باشد. شما همچنین به گردش هوای خوب نیاز دارید. انگور برای رشد رو به بالا باید به نوعی حمایت شوند. این نیز خطر ابتلا به بیماری را کاهش می دهد. کاشت نهال انگور دیم یا کاشت نهال انگور در گلدان قابل انجام است.

انواع درخت انگور در ایران

درخت انگور در ایران به شکل ها و طعم های مختلف وجود دارد که در اکثر نقاط ایران به رنگ های قرمز ، سبز، زرد و سیاه می روید و هرکدام مزه و شکلی متفاوت دارند. انگور به میوه بهشتی شهرت دارد و به آن ملکه میوه ها می گویند و حاوی مقادیر زیادی از ویتامین ث و آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود. انواع ارقام آن در ایران شامل انگور یاقوتی؛ انکور بی دانه، انگور حسینی، انگور شیرازی یا عسگری ، انگور رازقی ، انگور خلیلی و انگور سیاه کشت می شود.

انواع درخت انگور در ایران

انگور شرابی

انگور شرابی یکی از بهترین نوع انگور در کل دنیاست که اصالت این نوع انگور به سردشت آذربایجان غربی برمیگردد. این نوع انگور میوه دهی بالایی دارد و سود خوبی را برای کشاورزان به همراه دارد و بیشتر در تولید نوشیدنی ها و دلستر کاربرد دارد.

نهال انگور یاقوتی

دانه های این نوع انگور شبیه به یاقوت و دانه های ریز چسبیده به هم و متراکم است که طعم بسیار شیرینی دارد و بیشتر در وعده های صبحانه و عصرانه از آن استفاده می شود. این نوع انگور به دلیل زودرس بودن و باردهی بالا طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. انگور یاقوتی رومی یا انواع آن در شهرها اصفهان، تهران، سیستان، زابل، شیراز، ملایر پرورش پیدا میکند.

نهال انگور بلک سیدلس

این انگور به رنگ سیاه است و درخت آن به شکل بوته ای با دانه و بی دانه کشت می شود. برای باردهی و طعم بهتر باید در مناطق معتدل کاشته شود و در برابر سرما بسیار مقاوم است همچنین به آن مویز هم می گویند.

نهال انگور شانی

دارای دانه های درشت و گرد به رنگ بنفش است. آب این نوع انگور طعم بسیار خوبی دارد ولی به دلیل ضخامت پوست میوه و گران بودن آن به فراوانی در بازار پیدا نمی شود. از این نوع انگور بیشتر برای سرکه و ترشی و تهیه آب میوه استفاده می شود.

نهال انگور یاقوتی سیستان

این نوع انگور بسیار زودرس است و در اردیبهشت ماه برداشت شروع می شود. خاستگاه این انگور در ایران و افغانستان است که ارقام متفاوتی از آن گرفته شده مانند یاقوتی سفید قند میش و …

نهال انگورهای کشمشی

این نوع انگور از نوع انگور های بیدانه است که برای تهیه کشمش از آن استفاده می شود. بیشتر برای صادرات کاربرد دارد چون از نظر قیمت بسیار به صرفه است و سود خوبی برای کشاورز به همراه دارد. شامل دو نوع انگور کشمشی قرمز و سبز است که از اواخر شهریور برداشت آن آغاز می شود

نهال انگور فرانسوی

نهال انگور فرانسوی یا معروف به نهال انگور شامپاین دارای خوشه های متراکم و سنگین است. در تابستان تا اوایل مهر ماه محصولات این نوع انگور آماده است. میوه آن به عنوان یکی از منابع تغذیه ای ارزشمند شناخته شده و حاوی املاح و مواد معدنی و آنتی اکسیدان است.

نهال انگور ترکمن 4

این گونه یکی از نژادهای مقاوم می باشد. محصول این گونه دیررس و بسیار بازار پسند و بی دانه است. از این نوع انگور معمولا برای تولید مویز هم استفاده می شود.

آب و هوای مناسب کاشت درخت مو

انگور در آب و هوای با تابستان های طولانی گرم و زمستان های بارانی بهترین رشد را دارد. آب و هوای گرم در طول دوره رشد، انگور را قادر می سازد تا گل دهد، میوه دهد و برسد. اکثر گونه های انگور در مناطق سختی گیاهی به خوبی رشد می کنند و دمای کمتر از منفی 20 درجه فارنهایت را تحمل می کنند.

 هرس انگور

 هرس بسیار مهم است انگور روی شاخه هایی که از ساقه های یک ساله رشد می کنند میوه می دهد. اگر تعداد زیادی عصای قدیمی (به دلیل عدم هرس) دارید، انگور کمتری دریافت خواهید کرد. اگر هر سال انگورهای خود را به طور کامل هرس کنید، رشد جدید زیادی خواهید داشت، اما باز هم تعداد کمی انگور. هرس در اواخر زمستان و زمانی که گیاه خواب است، معمولا در حدود اسفند انجام می شود. اما برای سال اول یا بیشتر، هدف ایجاد یک سیستم ریشه و تنه قوی است. در بهار بکارید و تاک انگور را به سه جوانه هرس کنید. سپس تا اولین زمستان صبر کنید.

بهترین زمان برای کود دهی بوته انگور

 انگور که در بیشتر انواع خاک کاشته می شود، برای رشد بهترین خود به مقداری کود نیاز دارد. با این حال، مواد مغذی بیش از حد خاک باعث می شود تاک ها به سرعت رشد کنند در حالی که تولید و کیفیت میوه کاهش می یابد. انواع مختلفی از مواد مغذی باید برای انگور در طول فصل رشد اعمال شود. اگر آزمایش خاک غنی را نشان داد، ممکن است بخواهید در مورد کاربرد کودها اشتباه کنید. انگورها به طور کلی با بالغ شدن به مواد مغذی بیشتری نیاز دارند.

خاک مناسب کاشت درخت تاک

خاک مناسب کاشت درخت تاک

به طور کلی، بسته به نوع انگور، PH خاک 5.5 تا 7.0 را برای رشد مطلوب مناسب است. برای افزایش pH خاک، اضافه کردن سنگ آهک دولومیتی روشی مناسب است. برای کاهش PH، با افزایش گوگرد میتوان خاک را اصلاح کرد. انگور ریشه عمیقی دارد و به همین دلیل به کود اضافی کمی برای رشد نیاز دارد. مگر اینکه خاک بسیار فقیر باشد. برای همه خاکها، در سال دوم رشد به آرامی کوددهی شروع می شود بیش از 100 گرم کود 10-10-10 را در یک دایره در اطراف گیاه، حدوداً 1 متر از هر درخت انگور قرار گیرد. در سالهای بعدی ، نیم کیلو گرم کود را در حدود دو متر از پایه گیاهانی که به نظر فاقد بنیه هستند، قرار گیرد. کوددهی انگور درست زمانی است که جوانه ها در بهار شروع به ظهور می کنند. کود دهی خیلی دیر در فصل می تواند باعث رشد بیش از حد که ممکن است گیاهان را در برابر آسیب های زمستانی آسیب پذیر کند.

طرز کاشتن درخت انگور اصلاح نژاد شده

فروش نهال انگور اصلاح شده در همین سایت انجام میشود. بعد از کاشت درخت انگور در خانه باغ میزان آبیاری انگور تا حدی به خاک و شرایط رشد بستگی دارد. آب به سرعت از خاک های شنی شسته می شود، در حالی که تمایل دارد در خاک های سنگین و رسی جمع شود. خاک های شنی نیاز به آبیاری مکرر و کم عمق دارند. خاک های سنگین تر از آبیاری نادر و عمیق تر سود می برند، اما بوته انگور اصلاح شده در خاک های رسی به خوبی رشد نمی کند. این خاک ها باید اصلاح شوند تا سبک تر شوند یا جایگزین شوند. انگورها در طول دوره های هوای خشک و بادی به آب بیشتری نیاز دارند، زیرا شرایط باعث از بین رفتن رطوبت درختان انگور می شود. انگورهایی که در یک منطقه حفاظت شده رشد می کنند معمولاً نسبت به انگورهایی که در یک مکان در معرض رشد هستند به آب کمتری نیاز دارند.

فاصله کشت انگور قلمه انگور

عموما فاصله کاشت انگور 2 متر می باشد، البته تا 3 متر ابن مقدار متغیر است. هر چند که برای جابجایی درخت انگور در برخی از گونه ها (گونه های نادر در ایران) این فاصله تا 4/5 متر می رسد.

آبیاری

روش های آبیاری موثر می تواند نیاز به آبیاری را کاهش دهد. به طور کلی استفاده از شلنگ یا سیستم های قطره ای مزایای متعددی نسبت به اسپرینکلرها دارند. شلنگ ها آب را مستقیماً به ریشه انگور می رسانند و رطوبت را حفظ می کنند. شلنگ ها نیز برگ ها را خشک نگه می دارند و خطر ابتلا به بیماری های قارچی را که اغلب انگورها را مبتلا می کنند، کاهش می دهند. آبیاری در اوایل صبح نیز موثرتر از آبیاری در ظهر است زیرا آب کمتری تبخیر می شود. برخی از پرورش دهندگان یک کاسه کوچک یا فرورفتگی در خاک اطراف انگور برای به دام انداختن و حفظ آب ایجاد می کنند.

آفات درخت انگور

درخت انگور جز آن دسته از درختانی است که همیشه تحت حملات انواع آفات قارچی و حشرات قرار دارند، بهتر است با شناخت انواع این آفات و راههای به مبارزه با این بیماری ها را در جهت رشد بهتر درختان خود را بیاموزیم.

انواع آفات درخت انگور

برگ گردان ها

وجود موجودات ریزی روی برگ ها و چوب درخت انگور شبیه به خرچنگ سبب میشود در جمعیت های بالا بلوغ انگور را به تاخیر بیاندازد، انگورها را ضعیف می کند و میوه ها را آلوده می کند. برخی از عوامل کنترل بیولوژیکی طبیعی وجود دارند و به حفظ جمعیت کمک می کنند اگر بیش از 20 پوره در هر برگ یافت می شود، یک اسپری با یک حشره کش مناسب در نظر بگیرید.

فیلوکسرا انگور

گال برگ های یکی از آفات و بیماری های درخت انگور است که این بیماری ناشی از فیلوکسرا انگور نامناسب است و آسیب کمی وارد می کند، با این حال، هجوم به ریشه ها می تواند به سختی کنترل شود و می تواند منجر به زوال انگور شود. هجوم شدید می تواند باعث حذف برگ و کاهش رشد ساقه شود. میزبان شامل انگورهای کشت شده و وحشی است. اشکال بدون بال حشره بسیار کوچک، زرد مایل به قهوه ای، بیضی یا گلابی شکل و شته مانند است. فرم های بالدار که کمتر دیده می شوند نیز شته مانند هستند، با این تفاوت که بال ها به صورت صاف روی پشت قرار می گیرند. نه شکل های بالدار و نه بدون بال، مانند شته ها، ساختارهای لوله مانندی در بالای شکم ندارند. گال ریشه باعث کوتاه قدی و یا مرگ گونه های انگور می شود. برخی از گونه ها به گال ریشه، گال برگ یا هر دو مقاوم هستند.

کرم ریشه انگور

لاروها ریشه های کوچک را می بلعند و سطح ریشه های بزرگ تر را گودال می زنند و باعث وضعیت نامناسب گیاه و کاهش عملکرد می شوند. این یکی از بیماری انگور سیاه است که در انگورها ممکن است در 3 سال یا بیشتر زمانی که آسیب شدید باشد از بین بروند. بزرگسالان علائم تغذیه ای زنجیره ای روی برگ ها ایجاد می کنند و همچنین ممکن است از سطح میوه های انگور سبز تغذیه کنند. میزبان شامل انگورهای وحشی و کشت شده است. کرم ریشه انگور به طور بالقوه مخرب ترین حشره حمله کننده به انگور است. لاروهای این حشره به ریشه های بزرگتر و تاج انگور زیر سطح خاک تونل می کنند. آسیب منجر به کاهش رشد انگور، کوچکتر شدن برگها، کاهش اندازه میوه ها و تعداد خوشه های انگور می شود. از آنجایی که آسیب به زیر زمین محدود می شود، مشکلات اغلب تا زمانی که زوال انگور مشاهده نشود، مورد توجه قرار نمی گیرند. آسیب ناشی از تغذیه لارو می تواند از تنها چند محل تغذیه تا تخریب کامل سیستم ریشه باشد.

پروانه میوه انگور

پروانه توت انگور یکی دیگر از آفات مهم درخت انگور است که یک آفت کلیدی انگور می باشد که لاروهای این حشره می توانند با تغذیه از شکوفه ها و میوه ها آسیب جدی به تاکستان های تجاری وارد کنند. میوه های آلوده ممکن است چروکیده و با ساقه های ظریف ظاهر شوند. آسیب پروانه میوه انگور ممکن است باعث افزایش کپک، پوسیدگی و تعداد مگس های میوه شود. در حالی که لارو پروانه میوه انگور ممکن است فقط به تعدادی از میوه ها در یک خوشه آسیب برساند، حذف میوه ها و ساقه های آسیب دیده از خوشه ها برای پرورش دهندگان غیر عملی است.

کاربردها

کل میوه، پوست، برگ و هسته انگور به عنوان دارو استفاده می شود. انگور حاوی فلاونوئیدها است که می تواند اثرات آنتی اکسیدانی داشته باشد که ممکن است به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کنند و اثرات مفید دیگری نیز داشته باشند. انواع انگور قرمز آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به انواع انگور سفید دارند. از انگور برای گردش خون ضعیف استفاده می کنند که می تواند باعث تورم پاها شود. همچنین برای استرس چشم، بیماری قلبی، کلسترول بالا، فشار خون بالا، چاقی و بسیاری از شرایط دیگر استفاده می شود. اما شواهد علمی خوبی برای حمایت از بیشتر این کاربرد ها وجود ندارد. از دیگر موارد استفاده از انگور برای تهیه شراب است که امروزه مراکز و کارخانجات متعددی اقدام به تولید آب انگور و شراب میکنند همچنین از میوه های آن برای تولید کشمش به عنوان یک ماده بسیار مغذی کاربرد فراوانی دارد.

با برگ انگور چه کنیم

اگر شما یا کسی که می شناسید درخت انگوری دارد که به صورت ارگانیک رشد می کند، می توانید یکی از غذاهای اصلی یونانی، دلمه را درست کنید. دولما که به نام دلماد نیز شناخته می شود، برگ های انگور پر شده است. تنها یکی از بسیاری از کاربردهای برگ انگور است. استفاده های اولیه از برگ انگور به عنوان بسته بندی برای انواع مواد غذایی بود. امروزه گسترش یافته اند و می توان آنها را در سس ها، غذاهای برنج و غلات، ماهی بخار پز و غیره یافت. برگها، زمانی که نسبتاً جوان چیده می شوند، هنگام سفید شدن و آبکشی، لطیف و تند می شوند – و معمولاً برای تهیه ترشی برگ انگور استفاده می شود. آنها به بسیاری از غذاهای بین المللی، حتی لاتین و آسیایی، طعم لطیفی اضافه می کنند.

پرسش و پاسخ:

درخت انگور کی بار میدهد؟

باردهی این درخت از اردیبهشت ماه شروع میشه که ابتدا خوشه های به صورت غوره می باشد.

میزان باردهی درخت انگور چقدر است؟

واقعا به سختی می توان گفت که میزان باردهی این درختان چقدر است حقیقتا این بستگی به سن و گونهای مختلف دارد. ولی هر درخت از 100 تا 200 کیلو باردهی معمول است.

میزان باردهی در هکتار؟

میزان باردهی در هکتار از 40 تا 50 تن باردهی نرمال است ولی اگر یک گونه مناسب و رسیدگی خوب و علمی باشد می تواند تا 120 تن در هکتار بارگیری کرد.

علت رشد نکردن درخت انگور؟

علت های زیادی برای این موضوع وجود دارد ولی نوع خاک، آب، کود، نژاد و در آخر بیماری های مختلف میتواند عوامل اصلی عدم رشد درخت انگور باشد.

دانلود مقاله کشت بافت انگور (رایگان)

کشت بافت انگور+pdf (بزودی)

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst