روش تکثیر سانسوریا

تکثیر گل سانسوریا به روش های مختلف انجام می شود، در این مقاله به  پاجوش و تکثیر سانسوریا از راه های مختلف پرداخته شده است:

  1.  تکثیر سانسوریا با پاجوش با ریزوم
  2.  تکثیر یا قلمه زدن سانسوریا با برگ

در تکثیر سانسوریا شمشیری ، پاکوتاه ، لاله ای و … به غیر از سانسوریا مدادی باید به یک روش صورت گیرد.

پاجوش و تکثیر سانسوریا

تکثیر سانسوریا از طریق پاجوش

در این نوع تکثیر بعد از بزرگ شدن گیاه و پاجوش های آن، گل را از محل نگهداری یا گلدان خارج می شود. سپس ریشه پاجوش ها را از گیاه اصلی و مادر جدا می شود باید به این موضوع دقت شود که پاجوش ها خیلی کوچک نباشند. بهتر است اجازه داده شود که پاجوش ها تا حدی به رشد خود ادامه بدهند زیرا با جدا کردن پاجوش کوچک، مراحل رشد بسیار کند خواهد بود از طرفی ممکن است گیاه از بین برود.

قلمه زدن سانسوریا برگ

در این نوع تکثیر ابتدا باید به کمک یک قیچی مناسب، برگ های گیاه را به اندازه های هشت سانتی متری بریده شود. توجه کنید که برگ های کوچک بریده نشود. زیرا تکثیر انجام نمی شود. برای قلمه برگ باید برگ هایی با اندازه سی سانتی متر ارتفاع انتخاب شود.

آموزش تکثیر سانسوریا

با این روش تکثیر می توانید گیاه را به دو طریق ریشه دار کنید:

اولین راه ، کاشت و مراقبت از قلمه ها درون ماسه است. بعضی از پرورش دهندگان ، برای بهتر نتیجه دادن به انتهای برگ ها ، قارچ کش یا پودر ریشه زا می زنند تا قلمه زنی با موفقیت انجام شود. سپس انتهای برگ را با مواد درون ماسه می کارند تا ریشه بدهد.

تکثیر ابلق در آب و نحوه قلمه زدن

راه حل دیگر برای ریشه دار کردن قلمه، قرار دادن آن ها درون آب است. برای بالا بردن مقدار ریشه زایی قلمه در آب، بهتر است از مقداری هورمون ریشه زایی را در آب حل کنید. که سبب بهتر ریشه زدن برگ ها می شود. بعد از ه ریشه دار شدن قلمه ها ، می توانید آن را در گلدانی کاشته تا رشد جوانه آن آغاز شود.

تکثیر سانسوریا از طریق برگ

طریقه قلمه زدن سانسوریای شمشیری ابلق، با روش هایی که در بالا گفته شد متفاوت است. اگر قلمه به درستی انتخاب نشود قسمت های رنگی گیاه از بین می رود و گیاه دیگر ابلق نخواهد بود. برای حفظ شدن رده های طلایی گیاه، حتما پایین قلمه ها را به شکل هشتی باید برش زد و از همان قسمت به درون خاک انتقال پیدا کند. به کمک این روش می توان تا حدودی رده های طلایی حفظ شوند. اما بهترین روش برای سانسوریای ابلق، تکثیر به کمک ریزوم یا همان پاجوش است و گیاه به شکل ابلق باقی می ماند.

خاک مناسب

بهترین خاک برای رشد سانسوریا، خاک سنگین است که مخلوطی از شن، ماسه، رس و مواد آلی است. این گیاه در خاک سنگین رشد بهتری دارد. این گیاه در خاک های سنگین به سرعت رشد می کند و پاجوش بیشتر خواهد داشت.

ترکیب خاک مناسب

بهترین کود برای این گل استفاده از کودهای گیاهان زینتی است و هر دو هفته یکبار برای کوددهی مناسب هستند

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst