نقش جلبک دریائی در کشاورزی

جلبک ها و موادی که از ان ها بدست می اید بهترین و با ارزش ترین مواد بیولوژیکی هستند و کاربرد جلبکها در کشاورزی پایدار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. خاصیت این گیاهان از گذشته تا به امروز مورد توجه بسیاری از دانشمندان بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. کاربرد جلبکها برای اولین بار در سال هزار و نهصد و چهل و نه میلادی از عصاره جلبک ها در صنعت کشاورزی استفاده شد و همچنین در گذشته در مناطق ساحلی برای افزایش میزان حاصلخیزی خاک از این گیاهان استفاده می کردند.

کاربرد جلبکها در کشاورزی پایدار

مهمترین مزایا و کاربردهای کود جلبک دریایی

جلبک های موثر و زیادی شناخته شده است که در صنعت کشاورزی و زیست فناوری کارایی موثری داشته است. مثلا عصاره جلبک Ascophyllum Nodosum به منظور رشد و گلدهی و میوه دهی گیاهان استفاده می شود که به دلیل مقادیر بالای هورمون های رشد است. کودهای مایع کلپک که ارزش غذایی بسیار زیادی برای گیاهان دارند کلپک مایع سبب تقویت ریشه های اصلی و رشد ریشه های جانبی در خاک می شود که در نهایت سبب افزایش حجم کل ریشه ها و حفظ رطوبت و بالارفتن جذب مواد غذایی مخصوصا برای گیاهانی که در مناطق خشکی و سرما رشد می کنند می شود. همچنین سبب بالا بردن تقسیم سلولی و مقدار کلروفیل در گیاه شده که گیاهان را سالم تر نشان می دهد. از طرفی به دلیل رشد ریشه ها در خاک از فرسایش های ابی و بادی جلوگیری کرده و از ساختمان خاک حفاظت کرده و سبب افزایش جذب روان آب ها در بارندگی می شود. از دیگر عصاره جلبک های پرکاربرد می توان به Ecklonia maxima  اشاره کرد که سبب افزایش جوانه زنی و بزرگ شدن دانه های گرده در گیاهان می شود و به بهبود کیفیت میوه ها و قدرت میوه دهی کمک می کند.

افزایش سیستم دفاعی گیاهان

عصاره جلبک Laminaria digitate حاوی موادی مانند اکسی توسین و ژیبرلین، سایتوکنین و گلوتامیک است و اگر گیاهان را با مواد حاصل از این جلبک ها تغذیه شود سبب بالا رفتن میزان فتوسنتز و افزایش مقدار تولید قند و آمینواسید می شود. ماده لامینارین یک ماده طبیعی است که در جلبک های قهوه ای وجود دارد و که به عنوان یک ماده محرک برای افزایش سیستم دفاعی گیاهان در برابر بیماری ها استفاده می شود طی تحقیقات انجام شده روی انگور، این ماده سبب بالارفتن یون کلسیم درون سلولی می شود.

اثر غلظت، زمان و نحوه ی مصرف عصاره ی جلبک دریایی بر گیاه

طی سال های گذشته از عناصر جلبک ها در باغبانی و کشاورزی استفاده های گوناگونی شده است مثلا در تحقیقاتی در گلخانه کلم مشخص شد نرخ فتوسنتز، سطح برگ، وزن خشک گیاه، میزان سدیم و فسفر برگی در کلم هایی که با جلبک ها تغذیه می شود به مقدار قابل توجهی افزایش یافته است.

بررسی کامل خواص کود عصاره جلبک دریایی

در سال های گذشته و طی انقلاب سبز راندمان تولید محصولات کشاورزی بسیار کاهش یافت به همین دلیل محققان به دنبال راه حل هایی برای بالا بردن نرخ تولیدات محصولات کشاورزی بودند کاربرد جلبکها و استفاده از عصاره جلبک در این بخش نشان داد که گیاهانی که از این مواد تغذیه می کنند به میزان قابل توجهی در جذب عناصر میکرو و ماکرو موفق تر هستند. استفاده از جلبک ها به عنوان یک منبع کاملا ارگانیک توجه بسیاری از کشاورزان را به خود جلب کرده است و می تواند آینده درخشانی برای کشاورزی پایدار و حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی های حاصل از استفاده از کودهای شیمیایی به همراه داشته باشد.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst