خطرات پنهان کودهای شیمیایی

از آنجایی که آسیب ناشی از کودهای شیمیایی نظیر کود اوره اغلب طولانی مدت و تجمعی است، ممکن است عاقلانه تر باشد که روش های جایگزین و پایدار برای کوددهی خاک در نظر گرفته شود.

کودهای شیمیایی و مضرات استفاده

کود شیمیایی مفید یا مضر

کودهای شیمیایی برای تولید مقرون به صرفه محصولات تجاری مهم هستند و از دهه 1930 وجود داشته است. با افزایش جمعیت و هزینه های بالای زندگی، برداشت فراوان تضمین می کند که غذای کافی با قیمت های مقرون به صرفه برای همه در دسترس است. با این حال، استفاده از کودهای شیمیایی خطرات پنهان خود را دارد که ممکن است اکثر مردم از آن اطلاعی نداشته باشند. برخی ممکن است تصور مبهمی از آلودگی آب های زیرزمینی و سایر اثرات زیست محیطی داشته باشند، اما نه در عمق. به عنوان مثال، اکثر مردم نمی دانند که مقدار بیش از حد نیتروژن در خاک می تواند ماهی های موجود در آب های مجاور را از بین ببرد. برای درک این اثرات، باید دقیقا بدانیم که کودهای شیمیایی چیست و چگونه عمل می کنند.

چرا از کودهای شیمیایی استفاده کنیم؟

هدف هر کود افزایش مقدار مواد مغذی در خاک است که آن را حاصلخیزتر و دوستدار رشد گیاه می کند.به طور معمول در کودها یک یا چند عنصر پر مصرف مغذی وجود دارد. در کود اوره، نیتروژن، دی آمونیوم فسفات، فسفر و سولفات پتاسیم، پتاسیم یا در کود کامل NPK یعنی سه عنصر اصلی وجود دارد. هر یک از اینها تقریباً تمام چیزی است که یک گیاه برای رشد و رشد سریع نیاز دارد. بسته به منبع، سایر مواد مغذی نیز ممکن است وجود داشته باشند. دو نوع اصلی کود آلی و شیمیایی وجود دارد. همانطور که از نام آن پیداست، کودهای آلی از منابع ارگانیک مانند کود حیوانی و گیاهان به دست می آیند. آنها تمایل به ضربه و از دست دادن دارند، مگر اینکه با دقت پردازش شوند، در این صورت آنها معمولا گران هستند

کودهای شیمیایی از مواد معدنی بدست می آیند که تحت عملیات شیمیایی قرار می گیرند. فرمولاسیون بسته به کاربرد مورد نظر آن دقیق و عمدی است و نسبتاً مقرون به صرفه است. در ارزش اسمی، ممکن است فکر کنید که کودهای شیمیایی به کشاورزان کنترل بیشتری بر تولید محصول خود با قیمت مناسب می دهند. حق با شماست، اما در عین حال اشتباه می کنید. کودهای شیمیایی به کشاورزان این امکان را می دهد که در کوتاه مدت محصولات بیشتری و با کیفیت بالا تولید کنند، اما ممکن است در دراز مدت منجر به محصولات کمتر یا با کیفیت پایین شود. این به دلیل پیچیدگی های سلامت خاک است.

کود اوره چه مضراتی دارد؟

تحقیقات اخیر در مورد تبخیر NH3، تجمع NO-2، و مشکلات سمیت گیاهی که در استفاده از کود اوره با آن مواجه می شوند، بررسی شده اند. این تحقیق نشان داد که اثرات نامطلوب کودهای اوره بر جوانه زنی بذر و رشد گیاهچه در خاک ناشی از NH3 حاصل از هیدرولیز اوره توسط آنزیم( آز ) خاک بوده و با افزودن یک بازدارنده اوره آز به این کودها قابل حذف است. همچنین نشان داده شده است که سوختگی برگ که معمولاً پس از کودپاشی برگی سویا با نیتروژن زیاد مشاهده می شود، به جای تشکیل مقادیر سمی NH3 از طریق هیدرولیز اوره توسط اوره آز برگ، ناشی از تجمع مقادیر سمی ازت در برگ های سویا است. همچنین نشان داد که این سوختگی برگ بر این اساس به جای کاهش با افزودن یک مهارکننده اوره آز به کود اوره اعمال شده افزایش می یابد. موثرترین ترکیب موجود در حال حاضر برای به تاخیر انداختن هیدرولیز کود در خاک، کاهش تبخیر NH3 و تجمع NO-2 در خاک های تیمار شده با اوره و از بین بردن اثرات نامطلوب کود اوره است. در مورد جوانه زنی بذر و رشد گیاهچه در خاک.

مشکلات در استفاده از اوره به عنوان کود نیتروژن

NBPT یک مهارکننده ضعیف اوره از گیاهی یا میکروبی است، اما با تشکیل تری آمید فسفری آنالوگ اکسون خود، که یک مهارکننده قوی فعالیت اوره آز است، به سرعت در خاک تجزیه می شود. این به اندازه فنیل فسفرودی آمیدات برای به تاخیر انداختن هیدرولیز اوره و تبخیر آمونیاک در خاک در شرایط غرقابی موثر نیست، احتمالاً به این دلیل که این شرایط تشکیل آنالوگ اکسون آن را به تاخیر می اندازد. PPD یک مهارکننده قوی فعالیت اوره آز است اما در خاک ها با تشکیل فنل که یک مهارکننده نسبتا ضعیف فعالیت اوره آز است، به سرعت تجزیه می شود. مطالعات اخیر در مورد اثرات آفت کش ها بر تبدیل N در خاک نشان می دهد که قارچ کش ها پتانسیل بیشتری نسبت به علف کش ها یا حشره کش ها برای به تاخیر انداختن هیدرولیز اوره و نیتریفیکاسیون اوره N در خاک دارند.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst