کود مایع برای گیاهان، هر آن چه که باید بدانید

برای بهبود حاصل خیزی خاک و بالا بردن میزان تولید محصولات کشاورزی استفاده از کود های شیمیایی امری ضروری است، اما علاوه بر آن کود مایع نیز کاربرد فراوانی دارداما کود مایع چیست . از این نوع کودها برای مرکبات و درختان میوه، گل های زینتی و گیاهان آپارتمانی و به طور کل برای باغداری مورد استفاده قرار می گیرند که بهترین روش برای استفاده از ان ها محلول پاشی است.

کود مایع چیست

مواد تشکیل دهنده کود مایع

کود مایع چیست : این نوع کود یک نوع ماده و ترکیب شیمیایی است که از عناصر پر مصرف و کم مصرف که گیاه به آن ها نیاز دارد تشکیل شده است و به شکل کمپلکس قابلیت جذب از طریق ریشه و برگ ها را دارد و به کمک مواد آلی موجود در خاک نیاز گیاه را برطرف می سازد. محلول پاشی این کود ها سبب طراوت و شادابی گیاهان و بالا بردن کمیت و کیفیت محصولات می گردد و منجر به حاصلخیزی خاک می شود.

تاثیر کود آلی مایع بر رشد و جذب عناصر پر مصرف

یکی از بهترین روش های غذا دهی گیاهان استفاده از کودهای مایع است چون کود مایع دسترسی مواد برای گیاه را آسان تر کرده و عناصر غذایی به سهولت به سیستم ریشه ها و برگ ها می رسد. از جمله فواید استفاده از این نوع کودها شامل :

  • این نوع کود هم از طریق ریشه ها و هم از طریق برگ ها قابلیت جذب دارند و برای همه گیاهان زراعی و باغی کاربرد دارند.
  • این کود ها در مقایسه با کودهای جامد و حیوانی و کودهای سبز سرعت جذب بالاتری دارند مخصوصا اگر به صورت محلول پاشی روی سطح برگ ها انجام شود قابلیت جذب مواد بیشتر خواهد بود و سرعت بیشتر و بازدهی بالاتری دارند.
  • نسبت قرار گیری عناصر غذایی به صورت برابر در اختیار گیاه قرار می گیرد و محاسبه دقیق تر و میزان مصرف کود برای هر گیاه امکان پذیر است. پس تغذیه گیاه با اطمینان و نسبت های صحیح اتفاق خواهد افتاد و از سمی شدن گیاه جلوگیری می کند.
  • در هزینه های تولید و زمان صرفه جویی می شود.
  • با استفاده از این نوع کودها میزان آلودگی های محیط زیست مخصوصا آب و خاک در مقایسه با کودهای جامد به شدت کاهش پیدا می کند.
  • میزان مصرف کود های مایع در زمان رشد و خواب گیاه همچنین در شرایط تغییرات آب و هوایی قابل کنترل است
  • کودهای مایع غالبا همراه با مواد آلی هستند که برای رشد گیاه بسیار مفید است.
  • از این نوع کود های می توان در گلخانه ها و مزارع و باغات استفاده کرد و به دلیل پاستوریزه بودن عاری از هر گونه بذر علف هرز و بیماری انگل و لارو حشرات هستند.
  • این کود حاوی عناصر پر مصرف گیاه مانند آهن و روی و منگنز است و بخاطر داشتن مقدار زیادی اسید آمینه سبب بالارفتن عملکرد و افزایش محصولات مخصوصا در تنش های آبی و خشکی و حرارتی است و به راحتی می توان ان را با سموم مخلوط کرد.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst