گیاهان دارویی چیست

بهترین گیاهان دارویی  که علف های دارویی نیز نامیده می شوند، از زمان های پیش از تاریخ در طب سنتی کشف و مورد استفاده قرار گرفته اند. گیاهان صدها ترکیب شیمیایی را برای عملکردها از جمله دفاع در برابر حشرات، قارچ ها، بیماری ها و پستانداران گیاهخوار ترکیب می کنند. مواد شیمیایی متعددی با فعالیت بیولوژیکی بالقوه یا تثبیت شده شناسایی شده اند. با این حال، از آنجا که یک گیاه تنها حاوی مواد شیمیایی متنوعی است، اثرات استفاده از کل گیاه به عنوان دارو قطعی نیست. بعلاوه، محتوای فیتوشیمیایی و اقدامات دارویی، در صورت وجود، در بسیاری از گیاهان که دارای پتانسیل دارویی هستند، با تحقیقات دقیق علمی برای تعیین اثربخشی و ایمنی ارزیابی نشده است.

بهترین گیاهان دارویی و آشنایی با آن ها

تاریخچه استفاده از گیاهان دارویی

اولین سوابق تاریخی گیاهان از تمدن سومر یافت می شود، جایی که صدها گیاه دارویی از جمله تریاک در لوح های سفالی ذکر شده استو جمع آوری گیاهان دارویی از این منطقه شروع شد. پزشک یونانی، که در ارتش روم کار می کرد، بیش از هزار دستور العمل دارو با استفاده از بیش از ششصد گیاه دارویی به ثبت رسانده است. ترکیبات موجود در گیاهان انواع مختلفی دارند، اما بیشتر آنها در چهار کلاس عمده بیوشیمیایی وجود دارند: آلکالوئیدها، گلیکوزیدها، پلی فنول ها و ترپن ها.

داروهای گیاهی چه خواص و فوایدی دارند؟

از بهترین گیاهان دارویی به منظور حفظ سلامتی استفاده می شود تا در یک شرایط خاص یا هر دو، چه در طب مدرن و چه در طب سنتی تجویز شود. سازمان غذا و کشاورزی تخمین زده است که بیش از پنجاه هزار گیاه دارویی در سراسر جهان استفاده می شود. در طب مدرن، حدود یک چهارم داروهای تجویز شده برای بیماران از گیاهان دارویی گرفته می شود .در سایر سیستم های پزشکی، گیاهان دارویی ممکن است اکثر مواردی را که معمولاً درمان های غیر رسمی هستند و از نظر علمی آزمایش نشده اند، تشکیل دهند. سازمان بهداشت جهانی، بدون داده های قابل اعتماد، تخمین می زند که حدود هشتاد درصد از جمعیت جهان از طب سنتی استفاده می کنند. و حدود دو میلیارد نفر تا حد زیادی به گیاهان دارویی اعتماد دارند.. استفاده از مواد گیاهی از جمله محصولات بهداشتی گیاهی یا طبیعی با دارا بودن مزایای بهداشتی در کشورهای پیشرفته در حال افزایش است. علیرغم داشتن تصویر ایمن از داروهای گیاهی، خطرات مسمومیت و سایر اثرات را بر سلامت انسان به همراه دارد. داروهای گیاهی از مدت ها قبل از وجود داروهای مدرن مورد استفاده قرار می گرفتند. گیاهان دارویی ممکن است سه نوع فایده اصلی داشته باشند: فواید سلامتی برای افرادی که آنها را به عنوان دارو مصرف می کنند. منافع مالی برای افرادی که آنها را برای فروش، پردازش و توزیع می کنند ؛ و مزایای کل جامعه، مانند فرصت های شغلی، درآمد مالیات، و یک نیروی کار سالم تر. با این حال، رشد گیاهان یا عصاره هایی که دارای کاربردهای بالقوه دارویی هستند با شواهد ضعیف علمی، اقدامات ضعیف در روند تولید دارو و عدم تأمین مالی کافی، کاهش می یابد.

پرکاربردترین گیاهان دارویی برای سلامت

صفر تا صد پرورش گیاهان دارویی

زراعت گیاهان دارویی نیاز به مدیریت فشرده دارند. گونه های مختلف هر یک به شرایط متمایز کشت خود احتیاج دارند. سازمان بهداشت جهانی استفاده از چرخش را برای به حداقل رساندن مشکلات آفات و بیماری های گیاهی توصیه می کند. کشت ممکن است به صورت سنتی باشد و یا ممکن است از روش های کشاورزی حفاظتی برای حفظ مواد آلی در خاک و صرفه جویی در مصرف آب استفاده شود، به عنوان مثال با سیستم های کشاورزی بدون مزرعه. در بسیاری از گیاهان دارویی و معطر، ویژگی های گیاه با نوع خاک و استراتژی محصول بسیار متفاوت است، بنابراین برای دستیابی به عملکرد مطلوب احتیاط لازم است.

کاشت و برداشت گیاهان دارویی چگونه است؟

گیاهان دارویی غالباً سفت و رشته ای هستند و به منظور آماده سازی آنها به نوعی آماده سازی نیاز دارد. طبق گفته موسسه طب سنتی، روش های معمول تهیه داروهای گیاهی شامل جوشاندن، پودر کردن و استخراج با الکل است که در هر مورد مخلوطی از مواد حاصل می شود. جوشاندن شامل خرد کردن و سپس جوشاندن مواد گیاهی در آب برای تولید عصاره مایع است که می توان به صورت خوراکی مصرف کرد یا به صورت موضعی استفاده کرد. پودر کردن شامل خشک کردن مواد گیاهی و سپس خرد کردن آنها برای تولید پودری است که می تواند به صورت قرص فشرده شود. استخراج الکل شامل خیساندن مواد گیاهی در شراب سرد یا آب مقطر برای تشکیل تنتور است. ضماد های سنتی را با جوشاندن گیاهان دارویی، بسته بندی آنها در پارچه و استفاده از بسته های حاصله به قسمت خارجی بدن آسیب می رساندند.

خواص داروهای گیاهی ( گیاهان دارویی )

بهترین گیاهان دارویی در سراسر جهان بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. در بیشتر کشورهای در حال توسعه، به ویژه در مناطق روستایی، طب سنتی محلی، از بهترین گیاهان دارویی، تنها منبع مراقبت های بهداشتی برای مردم است، در حالی که در کشورهای پیشرفته، داروهای جایگزین از جمله استفاده از مکمل های غذایی. اکثر محصولات ساخته شده از گیاهان دارویی از نظر ایمنی و اثربخشی مورد آزمایش قرار نگرفته اند و محصولاتی که در کشورهای پیشرفته به بازار عرضه می شدند و در کشورهای توسعه نیافته توسط درمانگران سنتی ارائه می شدند از کیفیت نابرابر و گاهی حاوی آلاینده های خطرناک بودند. طب سنتی چینی، در میان سایر مواد و تکنیک ها، از گیاهان متنوعی استفاده می کند. محققان صد و چهار گونه از گیاهان را مورد استفاده برای درمان دیابت در آمریکای مرکزی یافتند که هفت گونه از آنها حداقل در سه مطالعه جداگانه شناسایی شده است داروهای بدست آمده از گیاهان از جمله افیون، کوکائین و شاهدانه هم مصارف پزشکی و هم تفریحی دارند. کشورهای مختلف در مقاطع مختلف از مواد مخدر غیرقانونی استفاده کرده اند، بخشی از این امر بر اساس خطرات موجود در مصرف داروهای روانگردان بوده است.

تاثیر گیاهان دارویی بر سرطان

داروهای گیاهی اغلب به طور سیستماتیک آزمایش نشده اند، اما در طول قرن ها به طور غیررسمی مورد استفاده قرار گرفته اند. بررسی های اخیر نشان می دهد که حدود بیست درصد از شواهد فیتوشیمیایی وجود دارد. نیم درصد آلرژی زا یا سمی بودند. و حدود دوازده درصد اساساً هرگز از نظر علمی مورد مطالعه قرار نگرفته اند. تحقیقات سرطان در انگلیس احتیاط می کند که هیچ مدرک موثقی در مورد اثربخشی داروهای گیاهی برای سرطان وجود ندارد.

آشنایی با منبع گیاهی خوراکی برای مقابله با بیماری‌ها

معرفی بهترین مواد غذایی برای داشتن بدنی سالم

امسال می توانید با کاشت این ده محصول سالم و مغذیکه جزء بهترین گیاهان دارویی هستند را کشت و  از باغ خود بیشترین بهره را ببرید. راه خود را برای سلامتی بهتر پیش ببرید! همیشه محدودیت هایی برای کاشت در باغ وجود دارد. پس چگونه باید تصمیم بگیرید؟ در این مقاله، برخی از بهترین محصولات (و انواع) برای کاشت یک باغ فوق العاده مغذی را بررسی خواهیم کرد. محصولات مغذی دیگری نیز وجود دارد که البته در این لیست وجود ندارد.

خواص سیر و تاثیرات اعجاب انگیز

خواص سیر

مبارز سرطان سیر مهمترین عامل مهار رشد سلولهای سرطانی در بدن انسان است. هیچ سبزی یا گیاه دیگری نزدیک نمی شود. بهترین زمان کاشت سیر در زمستان است و توسعه ریشه کمک می کند تا سیر در هنگام انجماد و ذوب شدن زیر مالچ به طور ایمن نگه داشته شود و از بین رفتن آن جلوگیری کند. در بهار، تغذیه با محلول پاشی به افزایش اندازه سر سیر کمک می کند، به خصوص اگر خاک غنی ترین محل کشت نباشد.

خواص بی نظیر مارچوبه را بشناسید

مارچوبه یک روش عالی برای شروع تغذیه سالم در بهار است. تعداد کمی از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به آن هستند. مارچوبه از آن دسته محصولاتی است که میزان تنفس بالایی دارد، به این معنی که پس از برداشت به سرعت از ذخیره مواد مغذی خود استفاده خواهد کرد. برای صرفه جویی در مواد مغذی موجود در این محصول مغذی، باید مارچوبه خود را به سرعت بخورید. پس از برداشت هرچه زودتر آن را در یخچال قرار دهید مگر اینکه قصد استفاده یک باره از آن را داشته باشید. به عنوان یک گیاه چند ساله، کنترل علف های هرز حیاتی است. اجازه جای گرفتن علفهای هرز در بستر رشد باعث کاهش عملکرد در سال جاری و سالهای آتی خواهد شد. مالچ دهی موثر است و کود کمپوست به دلیل اینکه مارچوبه تقاضای زیادی برای مواد مغذی دارد، بسیار مفید است. آنتوسیانین (آنتی اکسیدانی قوی در غذاهای بنفش / سیاه / قرمز تیره) بیشتر از مارچوبه سبز است، اگرچه فیبر کم تری دارد.

خواص شگفت انگیز توت فرنگی

توت فرنگی دارای بیشترین مقدار اسید الاژیک (یک پلی فنل و آنتی اکسیدان) از هر میوه است. آنها همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین سی و فیبر هستند و همچنین یکی از میوه هایی هستند که بیشترین مقدار اسید فولیک ویتامینبی شش را دارند یک چالش بزرگ در پرورش توت فرنگی مقابله با قارچ ها است که علاقه زیادی به مالچ و رطوبت دارند برای کنترل ان ها از موادی که حاوی فسفات آهن است، یک ماده معدنی خاک که به طور طبیعی وجود دارد و باعث می شود که قارچ ها از آن استفاده کنند و رشد ان ها در محل کشت توت فرنگی کاهش یابد.

گیاهان مغذی با خواص شگفت انگیز

معرفی بهترین مواد غذایی برای داشتن بدنی سالم

از بهترین گیاهان دارویی می توان به فواید تمشک سیاه برای بدناشاره کرد : تمشک سیاه با طعم غنی به سادگی پر از موارد زیر است:

فیبر

ویتامین سی

ویتامین بی

این میوه یکی از گیاهانی با بالاترین میزان اسید فولیک) پلی فنول ها مانند آنتوسیانین ها، ایندول ها و کاروتنوئیدها بسیاری از مواد معدنی هستند. انواع این محصول مغذی سرشار از آنتی اکسیدان و خاصیت ضد سرطانی هستند .

خواص شگفت انگیز جعفری برای سلامتی و تقویت بدن

جعفری گیاهی است با ویتامین و مواد معدنی بسیار سرشار از ویتامین C و A است. پنج برابر اسفناج دارای آهن است و به میزان کمتری دارای کلسیم، منیزیم، منگنز، پتاسیم، ید و سایر مواد معدنی است. برخلاف بسیاری از سبزیجات برگ دار که حاوی ترکیباتی هستند که هنگام مصرف خام مانع جذب ویتامین می شوند (که غالباً “ضد مغذی” نامیده می شوند)، جعفری حاوی چنین ماده ای نیست. جعفری به راحتی از دانه جوانه می زند اما لزوماً سریع نیست. این امر به ویژه در زمین های سرد بیشتر صدق می کند.

با خواص کلم پیچ آشنا شوید

اگرچه کلم پیچ یک محصول مغذی است، اما کلم پیچ قرمز بسیار حاوی مواد مغذی است. کلم پیچ حاوی آنتی اکسیدان هایی برای مقابله با سرطان، کلسیم و فیبر فراوان است. رطوبت و تغذیه کافی وجود دارد و آفات حشرات نیز وجود ندارند.

همه چیز درباره بروکلی

کلم بروکلی مدتهاست که به عنوان یک محصول مغذی شهرت بسیار شایسته ای دارد. کلم بروکلی که یکی از اعضای سلطنتی خانواده چلیپا است، یکی از غنی ترین سبزیجات در مواد ضد سرطانی – کوئرسیتین، لوتئین، بتا کاروتن و ایندول ها است. همچنین دارای یک ویتامین، مواد معدنی و فیبر است. کلم بروکلی آب و هوای خنک را برای رشد بسیار ترجیح می دهد، بنابراین برای یک محصول مطمئن به کاشت های پاییزه شوید.

خواص و مضرات سیب زمینی

سیب زمینی یک محصول مغذی هستند پرورش سیب زمینی نسبتاً ساده استبهترین نوع سیب زمینی نیکولا است. با پوست و گوشت زرد که قند خون را افزایش نمی دهد و گزینه خوبی برای بیماران دیابتی است.

خواص فوق العاده گوجه فرنگی برای بدن

گوجه فرنگی قرمز حاوی آنتی اکسیدان لیکوپن است، گوجه فرنگی بنفش / سیاه / نیلی دارای آنتوسیانین است و گوجه فرنگی زرد رنگ روشن حاوی آنتی اکسیدان کم هستند. هر چه رنگ تیره تر باشد محتوای آن بیشتر است. آنتی اکسیدان ها در پوست بسیاری از میوه ها و سبزیجات متمرکز شده اند، بنابراین هرچه میوه یا سبزیجات کوچکتر باشند، با سطح بیشتری از سطح پوست در هر حجم محصول، مقادیر بیشتری از ترکیبات دفاعی موجود وجود دارد. به یاد داشته باشید که شما به گیاهان خود برای دریافت رشد برگ به میزان کافی نیتروژن نیاز دارید. اما فسفر و کلسیم هر دو مواد مغذی هستند که برای شکوفایی و تنظیم میوه ای که واقعاً می خواهید، کلیدی هستند.

فواید کاهو یک  ماده خواب آور

کاهو را به یک محصول بسیار مغذی است و هرچه رنگ برگ ها تیره تر باشد (سبز تیره اما به ویژه قرمز تیره و قهوه ای)، مواد مغذی و آنتی اکسیدان بیشتری در آنها وجود دارد. کاهو می تواند منبع خوبی از ویتامین A، ویتامین K و پتاسیم باشد

گیاهان دارویی با نام Medicinal Plants در سراسر دنیا با استقبال خوبی برخوردار است و اساس علم پزشکی و داروسازی به حساب می آید.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *