پرورش انبه در سیستان و بلوچستان

پرورش انبه در سیستان و بلوچستان: اردشیر شهرکی گفت: در سیستان و بلوچستان هزارو پانصد هکتار زمین زراعی مخصوص کشت انبه راه اندازی شده است که حدود ۱۰۰۰هکتار آن بارده و ما بقی بارده نمیباشند .مدیر باغبانی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: که برداشت این محصول در جنوب استان در ماه اردیبهشت شروع شد و در ماه خرداد پایان یافت.اردشیر شهرکی گفت که چهارده هزار تن انبه از باغهای جنوب سیستان و بلوچستان برداشت شده و به بازار عرضه شده است.

عکس انبه سیستان و بلوچستان میوه انبه

وی اظهار داشت: نود درصد از این محصول که در استان تولید می شوند به منظور تهیه ترشی ها استفاده میشوند و افزودند که مهم ترین شهرهای تولید عمده انبه در استان سیستان و بلوچستان چابهار، قصرقند، قاسقند و نیکشهر و سرباز هستند .وی ادامه داد : “این محصولی‌ گرمسیری پر از ویتامین ث، ب و آ ، پروتئین ها، مواد معدنی، چربی ها، و اسید های عالی می باشد.”

او همچنین در مورد برداشت چیکو در استان صحبت کرد وگفت: انتظار می رود هزار و سیصدوپنجاه و پنج تن برداشت و به بازار عرضه گردد.اردشیر شهرکی گفت: این محصول گرمسیری به طور عمده در شهرهای قصر قند، کنارک، چابهار و سرباز در دویست و پنجاه هزار هکتار زمین کشت شده است.

او گفت: “درخت این محصول دارای رشد نسبتا کم است، اما طول عمر آن طولانی است و مقاوم در برابر خشکسالی و آب و هوایی بسیار شدید است و تحمل شوری خاک آن شبیه به درختان نخل است.”شهرکی ادامه داد: میوه چیکو در زمان نابالغ بسیار سخت و غیر قابل مصرف است و طعم آن مشابه گلابی است، که در شیرینی، سالاد و دسر استفاده میشود.

اردشیر شهرکی ادامه داد؛ که سیستان و بلوچستان در جواراتی دارای آب و هوای نسبتا گرمسیری، گرم و مرطوب است که از کشورهای گرمسیری کشور متنوع تر است و در تولید برخی میوه ها در ایران غیر قابل مقایسه است.بنا به گفته شهرکی : چیکو یکی از درختان میوه ای استوایی(گرم) است که در مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان به علت آب و هوای گرم و مرطوب که مصرف خوراکی و دارویی نیز دارد، به خوبی رشد می کند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت که میوه چیکو خوراکی است، اما بخش های مختلف آن مانند میوه نارس، پوست، گل ها و دانه، برگها نیز به عنوان مواد دارویی استفاده می گردد. برای پروش انبه به کود های مختلفی مثل کود اسید هیومیک ، کود 202020 نیاز است.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst