هیومین و هیومیک اسید عناصر تشکیل دهنده

هیومیک اسید شامل طیف گسترده ای ترکیبات است و هریک از این اجزا برای عملکرد بهتر کود هیومیک اسید ضروری هستند. همان طور که در معرفی مواد هیومیک خواندید، این مواد به واسطه واکنش های انجام شده روی پلی ساکارید؛ اسیدهای چرب؛ پلی پپتید؛ لیگنین؛ استرها؛ فنول ، استر، چربی های سنگین، زنجیره های آلفاتیک و…به وجود می آیند. مواد هیومیک به صورت کلی به سه دسته هیومیک اسید، فولویک اسید و هیومین تقسیم میشوند. در ادامه با خواص و ساختار هیومین و هیومیک اسید آشنا خواهید شد.

مصرف اسید هیومیک در خاک به تکرار در طول دوره رشد و به ویژه در ابتدای فصل رشد بسیار مفید می باشد. مصرف اسید هیومیک در انتهای دوره رشد ممکن است بر رشد گیاه اثری نداشته باشد اما می تواند به بهبود کیفیت محصول، همچون افزایش درصد پروتئین کمک کند. حلالیت این کودها بسیار بالا بوده و میتوان آن ها را در سیستم های آبیاری تحت فشار به راحتی مصرف نمود. نکنه قابل توجه این است که به دلیل درشت بودن ملکول اسید هیومیک، جذب آن از طریق برگ بسیار دشوار بوده و لذا مصرف آن به صورت محلول پاشی توصیه نمی شود. از طرف دیگر، این کودها علاوه بر محرک رشد بودن، دارای اثرات مثبت زیادی بر خاک هستند که در صورت محلول پاشی بر روی گیاه خاک از اثرات مثبت آن محروم خواهد ماند.

آشنایی با ساختار هیومین و هیومیک اسید

آشنایی با ساختار هیومین و هیومیک اسید

معرفی ساختار هیومین و هیومیک اسید

هیومین

هیومین از اجزای حاصل از فروپاشی مواد هیومیک و تقریبا مشابه با هیومیک اسید است. هیومین تعاملی با سایر مواد در PH بالاتر ندارد و به عبارتی قدرت حلالیت خود را در محیط بازی از دست می دهد. از نظر ظاهری هیومین یک ماکروارگانیسم محسوب میشود که با چشم مسلح نیز قابل مشاهده می باشد. هیومین و هیومیک اسید هر دو خواص زیادی دارند .و هر دو در دسته کود زیستی و آلی قرار می گیرند، هیومین از نظر وزن مولکولی از کربوهیدارت ها بسیار سنگین تر می باشد. مقاومت در برابر تجزیه و شکست و به عبارتی فرسودگی برای خاک از مهم ترین ویژگی های کود های هیومین می باشد.

هیومیک اسید

هیومیک اسید و ساختار آن شامل مخلوطی از زنجیره های آلیفاتیک ضعیف (زنجیره های کربن) و زنجیره های معطر ( حاوی حلقه کربن) و اسیدهای آلی هستند که در شرایط قلیایی در آب محلول هستند و هیومیک اسید از این نظر کاملا در مقابل هیومین قرار میگیرد.  با توجه به این نکته می توانید علت خصلت بافری هیومیک اسید که مخلوطی از مواد مختلف می باشد را درک کنید.
هیومیک اسید به راحتی عناصر مختلف معدنی و کمیاب را تشکیل می دهد و با یکدیگر آن ها را پیوند می دهد. در برخی از بررسی های انجام شده مشاهده شده است که هیومیک اسید توانسته است بیش از 60 عنصر مختلف را در کنار هم قرار دهد . به این ترتیب قدرت جادویی هیومیک اسید در اصلاح خاک مشخص میشود.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst