اصول مصرف کودهای باغی

 کود به هر ماده ای طبیعی یا شیمیایی گفته می شود که حاوی مواد مغذی لازم برای رشد گیاه است. این مواد به صورت کود، کمپوست و اصلاح گرانول یا مایع در دسترس هستند.در اینجا به  اصول استفاده از کود های باغی پرداخته شده است.  اغلب ما آنها را به سیستم ریشه گیاه یا به عنوان محلول پاشی استفاده می کنیم. هنگام خرید کود، نسبت سه عنصر درشت مغذی – نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) را می بینید که به تعداد پررنگ در ظرف قرار دارد. این اعداد به شما ترکیبی از درصد N،P و K در ترکیب کود را می دهند.

اصول استفاده از کود های باغی

تغذیه گیاه

در حقیقت، تغذیه گیاه توسط سیستم پیچیده ای از شیمی، میکروب ها، قارچ ها و ارگانیسم هایی که در خاک کار می کنند و مواد آلی را به عناصر قابل دسترسی پردازش می کنند، تعیین می شود. این یک رابطه همزیستی است که در آن میکروب گیاه و گیاه میکروب را تغذیه می کند.

نقش موجودات زنده در خاک

تمام موجوداتی که در خاک زندگی می کنند مزایایی برای محصول در حال رشد شما دارند. آنها کمک میکنند

  • مواد آلی را به عناصر اساسی آن تجزیه کنید
  • قابلیت دسترسی مواد مغذی به گیاهان را بهبود ببخشید.
  • از حملات حشرات و بیماری ها محافظت کنید.
  • تنش های ناشی از گرما و خشکسالی را تسخیر کنید.

گیاهان برای رشد به چه چیزهایی نیاز دارند؟

از تمام ماده معدنی روی زمین، گیاهان در مجموع فقط به بیست عنصر نیاز دارند. قرار گرفتن در معرض هوا و آب، کربن، هیدروژن و اکسیژن نیاز به برخی مواد را تأمین می کند. گیاهان هفده عنصر باقیمانده را از طریق ریشه می گیرند که این عناصر را از خاک می گیرند استفاده از کود های باغی  برای بهبود رشد گیاه بسیار ضروری است. این هفده عنصر به دو گروه تقسیم می شوند. عناصری که گیاهان در دوزهای بالا به آنها نیاز دارند، مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم، عناصر درشت مغذی محسوب می شوند. آنهایی که در مقادیر کمتری مورد نیاز هستند ریز مغذی محسوب می شوند.

علاوه بر عناصر کلان و ریز مغذی، مواد مغذی مفید دیگری نیز وجود دارد که می تواند رشد را تقویت کرده یا از آن محافظت کند. به عنوان مثال، سیلیکون برای بهبود تحمل در برابر گرما و خشکسالی و همچنین بهبود مقاومت در برابر عفونت های حشرات و قارچ مشخص شده است. علاوه بر این، سیلیکون می تواند به کاهش سمیت ناشی از منگنز، آهن، آلومینیوم و فسفر و همچنین جبران کمبود روی کمک کند. بنابراین گرچه سیلیسیم یک عنصر اساسی محسوب نمی شود، اما به گیاهان یک مزیت می بخشد.

تاثیر پی اچ خاک بر دسترسی مواد مغذی مورد مصرف گیاهان

 پی اچ خاک تأثیر مهمی در میزان دسترسی مواد مغذی دارد. اگر خاک شما خیلی قلیایی یا اسیدی باشد، عناصر می توانند برای گیاهان شما سمی یا غیر قابل دسترس شوند. به عنوان مثال، اگر گیاهی علائم کمبود فسفر را نشان می دهد و خاک آن بیش از حد اسیدی است، مهم نیست که چه مقدار کود فسفر استفاده کنید. گیاهان شما نمی توانند به آنها دسترسی داشته باشند. پی اچ باید برای سبزیجات کمی اسیدی باشد، تا بیشترین میزان دسترسی را برای همه گیاهان فراهم می کند.

برای تنظیم پی اچ خاک، باید طبق آزمایش خاک آن را بدانید. بسته به اینکه می خواهید پی اچ را بالا یا پایین ببرید، می توانید آهک یا گوگرد اضافه کنید. افزایش پی اچ خاک برای بالا بردن میزان اسیدی به قلیایی، افزودن آهک ضروری است. دو نوع آهک برای خاک وجود دارد: آهک کشاورزی ساخته شده از کربنات کلسیم آسیاب شده و آهک دولومیتی ساخته شده از سنگ آهک آسیاب شده که حاوی منیزیم نیز می باشد. اگرچه انواع دیگر آهک تجاری مانند آهک ذوب شده یا آهک سریع نیز وجود دارد، اما خطر سوختگی بالایی دارند و برای گیاهان مناسب نیستند.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst