اهمیت سم پاشی بیولوژیک

اهمیت مبارزه بیولوژیک و اثرات سموم کشاورزی و پساب آن از میزان آلودگی هوا بیشتر است و صورت عدم رسیدگی خطرناک تر خواهد شد. سموم کشاورزی به دلیل پایداری در خاک چرخه طولانی تری نسبت به آلاینده های جوی دارند!!! با توجه به مخالفت های گسترده و جهانی  در خصوص استفاده از سموم کشاورزی و آفت کش ها، اما بهترین و تاثیرگذارترین راه برای کنترل آفات و تولید محصولات بیشتر، استفاده از سموم کشاورزی در مبارزه بیولوژیک در سراسر جهان امری غیر قابل انکار است. سموم را اغلب برای محصولات صیفی جات و سبزیجات ، انواع گل ها مخصوصا نهال گل محمدی ، انواع درختان میوه استفاده می شود . علی رغم پیشرفت های چشم گیری که در زمینه تولید سموم ارگانیک و غیر شیمیایی طی دهه های اخیر صورت گرفته ولی برای جای گزینی این سموم در مقیاس وسیع و جهانی زمان زیادی لازم است . بنابراین افزایش آگاهی افراد در بخش کشاورزی و دامپروری در میزان مورد استفاده و خطرات و اثرات این سموم می تواند از مشکلات احتمالی به صورت چشم گیری بکاهد.

اثرات سموم کشاورزی بیشتر است یا آلودگی هوا

اثرات سموم کشاورزی بیشتر است یا آلودگی هوا ؟

در ایران نیز با توجه به افزایش جمعیت و کاهش منابع در بخش کشاورزی و افزایش مصرف تولیدات کشاورزی مبارزه اصولی بر ضد عامل بیماری زا و علف های هرز و آفات مضر و حفظ محیط زیست و ایمنی و بهداشت افراد بیشتر از قبل اهمیت پیدا کرده و امری ضروری محسوب می شود.

به دلیل اینکه حشره کش ها بر سیستم عصبی آفات اثر می گذارد می تواند اثرات مشابهی بر روی سلامت انسان گذاشته و میزان این اثرات به میزان مورد استفاده از سموم رابطه مستقیم دارد. طبق گزارشات آماری از سراسر جهان میزان مسمومیت به بیش از 500 هزار نفر در سال و حدود 20 هزار نفر در سال مرگ و میر گزارش شده است. که این میزان در کشورهای در حال توسعه 13 برابر بیشتر از کشورهای پیشرفته است.

طی مطالعات انجام شده در ایران میزان عرضه سم های کشاورزی طی یک بازه زمانی 10 ساله  از 8/15 هزار تن به 2/27 هزار تن در سال رسیده که افزایش ورود سموم کشاورزی به محیط زیست کشور را نشان می دهد. اهمیت مبارزه بیولوژیک بسیار زیاد است. مصرف زیاد از حد استاندارد از سم ها و کود های کشاورزی ، منجر به تولید پساب آلوده و از تبعات آن آلودگی منابع خاکی خواهد بود که بیماری های عصبی ، سرطان و بیماری های پوستی و تنفسی از اثرات طولانی مدت بر سلامت انسان است این سموم به دلیل پیچیده بودن در ساختار مولکولی به راحتی تجزیه نمی شوند و برای مدت زمان زیادی در خاک باقی می مانند.

با این حال مدت هاست که مسئولان آلودگی هوا را اصلی ترین خطر سلامت شهروندان اعلام می کنند ولی آلودگی خاک و اثرات آن کمتر از آلودگی هوا نیست و در مقیاس بسیار وسیع تری بر سلامت انسان اثر می گذارد و همچنین سبب کاهش محصولات و رشد گیاهان و در نهایت منجر به فرسایش خاک می شود.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst