تاثیر دی اکسید کربن بر گیاهان

دی اکسید کربن اتمسفر بر عملکرد گیاه تأثیر می گذارد. دانشمندان چهارصد و سی مشاهده از مطالعات غنی سازی دی اکسید کربن را که قبل از سال هزار و نهصد و هشتاد و دو انجام شده بود بررسی کرد و گزارش داد که افزایش متوسط عملکرد سی و سه درصد بالاترین سطح دی اکسید کربن گزارش شده است. این مقدار از آن زمان به طور کلی توسط بسیاری از مطالعات دیگر تأیید شده است. افزایش عملکرد به نظر می رسد برای تجمع زیست توده و عملکرد دانه اعمال می شود. بنابراین، گیاهان ممکن است بزرگتر شوند و با افزایش غلظت جهانی دی اکسید کربن، آب بیشتری استفاده کنند

بالاترین سطح دی اکسید کربن در تاریخ بشر

دی اکسید کربن و نقش آن در عمل فتوسنتز و بازده گیاهان

 افزایش سطح دی اکسید کربن در جو باعث افزایش میزان فتوسنتز، رشد زیست توده و عملکرد دانه برای تمام محصولات غذایی و خوراکی در سطح جهانی شده است و اثرات نامطلوبی بر محیط زیست گذاشته است. بعضی از گیاهان مانند خیار، کلم و شاید گوجه فرنگی تمایل داشته اند که در پاسخ به غلظت های دی اکسید کربن بالا، سرعت فتوسنتز برگ را افزایش دهند و پس از چند روز میزان فتوسنتز را کاهش دهند. این رفتار “مهار محصول نهایی فتوسنتز” نامیده می شود و به دلیل عدم جا به جایی فتوسیمیلات ها برای همگام شدن با سرعت فتوسنتز ایجاد می شود.

افزایش دی اکسید کربن بر همه آبزیان اثر خواهد گذاشت

 حدود سی درصد از دی اکسید کربن که در جو قرار دارد از طریق تبادل شیمیایی مستقیم در اقیانوس پخش شده است که بالاترین سطح دی اکسید کربن است. با حل شدن دی اکسید کربن در اقیانوس، اسید کربنیک ایجاد می شود که اسیدیته آب را افزایش می دهد. یا بهتر بگوییم، اقیانوس کمی اسیدی می شود میزان پی اچ اقیانوس طی صد سال گذشته حدود سی درصد کاهش یافته است که رقم قابل توجهی است.

قدرت جذب دی اکسیدکربن گیاهان افزایش یافته

گیاهان در خشکی تقریباً بیست و پنج درصد دی اکسید کربن را که انسان در جو قرار داده است، گرفته اند. میزان کربنی که گیاهان از آن استفاده می کنند سال به سال بسیار متفاوت است. فقط برخی از این افزایش به عنوان نتیجه مستقیم انتشار سوخت های فسیلی رخ داده است. با در دسترس بودن دی اکسید کربن اتمسفر بیشتر برای تبدیل به مواد گیاهی در فتوسنتز، گیاهان قادر به رشد بیشتر بودند. از این رشد بیشتر به عنوان لقاح کربن یاد می شود مدل ها پیش بینی می کنند که در صورت دو برابر شدن دی اکسیدکربن اتمسفر، گیاهان ممکن است از دوازده تا هفتاد و شش درصد بیشتر رشد کنند، به شرطی که هیچ چیز دیگری، مانند کمبود آب، رشد آنها را محدود نکند. با این حال، دانشمندان نمی دانند که میزان دی اکسید کربن در گیاهان چه میزان رشد گیاه را افزایش می دهد، زیرا گیاهان برای رشد به بیش از دی اکسید کربن نیاز دارند.

چرا جنگل زدایی میکنیم؟

با این حال، در مناطق گرمسیری، جنگلها از بین می روند، که اغلب از طریق آتش سوزی انجام می شوند و این باعث آزاد شدن دی اکسید کربن می شود. از سال دوهزار و هشت، جنگل زدایی حدود دوازده درصد از کل دی اکسید کربن انسان را تشکیل می داد. بزرگترین تغییرات در چرخه کربن زمین احتمالاً به دلیل تغییرات آب و هوایی رخ خواهد داد. دی اکسید کربن باعث افزایش دما، افزایش فصل رشد و افزایش رطوبت می شود. هر دو عامل منجر به رشد اضافی گیاه شده است. با این حال، دمای گرمتر باعث تنش گیاهان نیز می شود. با رشد و افزایش فصل رشد، گیاهان برای زنده ماندن به آب بیشتری احتیاج دارند. دانشمندان در حال حاضر شاهد شواهدی هستند که نشان می دهد گیاهان در نیمکره شمالی به دلیل گرمای هوا و کمبود آب رشد خود را در تابستان کاهش می دهند.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst