مفهوم کود ارگانیک

تعریف کود ارگانیک به معنی طبیعی بودن و آنچه که در طبیعت وجود دارد، می باشد. موادی که در طبیعت وجود دارند، در تولید کود ارگانیک نقش مهمی دارند. در این قسمت به معرفی این مواد پرداخته و کارایی هر کدام را توضیح خواهیم داد. گیاهان برای رشد و نمو خود به این مواد نیاز دارند تا در واقع یک رژیم غذایی متعادل و مناسب داشته باشند.
• نیتروژن: موجب رشد برگ
• فسفر: باعث تحریک رشد ریشه
• پتاسیم: باعث رشد میوه و جلوگیری از ایدز گل
• همچنین به مقادیر کمی از جمله کلسیم، گوگرد، منیزیم، روی و آهن.

کارایی کود ارگانیک

باغداران و کشاورزان در وحله اول به دنبال داشتن یک خاک حاصلخیز می باشند و می دانند که برای حصول بهترین نتیجه در باغ سبزی، باغ گل و چمن زار نیاز به داشتن یک خاک بارور و پرثمر دارند که این در نتیجه استفاده از کود ارگانیک حاصل می شود. اگرچه خاک برخی مناطق بصورت طبیعی حاصلخیز است، اما بهترین مزیت و نتیجه خوب در داشتن یک کود خوب می باشد. از گزینه های کلیدی که یک کشاورز با آن روبرو است، انتخاب میان کود آلی و کود ترکیبی و یا کود سولفات آهن می باشد. کود های آلی بطور مستقیم از گیاهان، حیوانات و مواد معدنی طبیعی مشتق شده اند. در حالی که نوع شیمیایی از عناصر مختلف و مصنوعی تولید می شوند. باید به یاد داشته باشیم که محصولاتی که از فناوری بیوتکنولوژی رشد پیدا می کنند در رده ارگانیک ها نیستند.
کارایی کود ارگانیک این است که در برآورده ساختن نیاز های گیاهان بسیار خوب عمل می کنند. به این دلیل که مواد مغذی از منابع طبیعی حاصل می شود. بخشی از آن ها ممکن است به طور موقت در دسترس گیاه قرار نگیرد تا زمانی که توسط دمای گرم، رطوبت، و فعالیت های میکروبی آزاد شوند.

تعریف کود ارگانیک

انواع کود ارگانیک

در باغ ها و کاتالوگ های مربوط به کود، می توانید با بسیاری از انواع کود ارگانیک آشنا شوید. برخی از منابع حاصلخیز، و برخی از ترکیب 3 یا 4 که ایجاد یک کود کامل می کنند، تشکیل می شوند.
• مواد گیاهی
این کود ارگانیک بعنوان مثال وعده غذایی یونجه، پنبه دانه، و ذرت که اغلب از مواد مغذی خاص غنی هستند، همانند نیتروژن. که می توان آن ها را به عنوان منابع تجدید پذیر در نظر گرفت. اما باید از منابعی استفاده شود که برای رشد و همچنین روند حمل و نقل آن ها کمک کند.
• فرآورده های حیوانی
صنایعی همانند کشاورزی لبنی و گوشت یا ماهی که موجب تولید مواد زائد خشک شده و می توان از آن ها به عنوان کود ارگانیک استفاده نمود که برخی عبارتند از: محصولات پودر استخوان، پودر خون و امولسیون ماهی.
• کود های پایه معدنی
کود های معدنی که به طور طبیعی بوجود می آیند، شامل: نیترات شیلی، سنگ فسفات و سولفات منیزیم، سولفات آهن می باشند.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst