پتانسیل بالای کشاورزی در کشور

شرایط جهش تولید محصولات کشاورزی در ایران محیاست زیرا از کل سیزده اقلیم موجود در کل دنیا یازده اقلیم را دارد و کشوری چهار فصل است و در هر‌ ماه و فصل از سال محصولات کشاورزی مختلف را تولید می کند. این کشور با وسعت بیش از یک میلیون و پانصد هزار متر مربع در جنوب منطقه معتدل شمالی از خط استوا و در مدار های شرقی نصف النهار گرینویچ است که حدود نود درصد از آن در منطقه فلات ایران قرار دارد. این کشور منطقه کوهستانی و نیمه خشک است و میانگین ارتفاع آن هزار و دویست متر از سطح دریاست. با اینکه بخش زیادی از ایران را مناطق کویری و نیمه خشک تشکیل میدهد و مقدار بارندگی در کل کشور کم است ولی تنوع اقلیم در ایران بسیار فراوان است.

جهش تولید محصولات کشاورزی

رتبه جهانی ایران در بخش کشاورزی و جهش تولید

ایران با چهارده میلیون هکتار زمین کشاورزی در هر سال تقریبا سه و بیست میلیون تن از انواع مختلف محصولات کشاورزی را تولید می کند که رتبه ایران در تولید آن بسیار دارای اهمیت است . سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد هم در گزارشهای ارائه شده اعلام کرده است که ایران کشوری بسیار بزرگ و توانمند در بخش کشاورزی است. رتبه ایران جزو ده کشور اول و بزرگ دنیا در تولید محصولات کشاورزی است و در بخش تولید پسته رتبه دوم جهان ، در تولید خرما و زردآلو رتبه دوم، در تولید گیلاس، هندوانه و گردو رتبه سوم را دارد. و در بخش های دیگر نیز رتبه دار است و با کشورهای بزرگ دنیا رقابت می کند و محصولات با کیفیتی را به نقاط مختلف دنیا صادر می نماید.

کارشناسان فائو در رابطه به پتانسیل ها جهش تولید و توانمندی های ایران در بخش کشاورزی اعلام کرده اند که این کشور قدرت تولید و تامین نیاز داخل کشور و کشورهای همسایه برای محصولات کشاورزی را دارد و نه تنها در تأمین و خودکفایی در داخل کشور ، می تواند نیاز محصولات غذایی و کشاورزی کشورهای اطراف خلیج فارس را هم تامین کند.

برای تقویت بخش های مختلف کشاورزی و باغبان داری نیاز به استفاده کود های شیمایی مناسب است و برای حفاظت از سرمایه ها و تشویق سرمایه گذاران برای ورود به این بخش و اشتغال زایی و استفاده از نیروی جوان کشور دولت به جای پرداخت یارانه به بخش کشاورزی، محصولات کشاورزی را به قیمت واقعی و ارزش اصلی خود خریداری کنند. پس زمانی که محصولات کشاورزی را از کشاورز مقداری گرانتر و با قیمت اصلی خریداری شود ، سبب می شود که به طور طبیعی از بخش کشاورزی و کشاورزان حمایت شود و مقدار تولید بالا رفته و افزایش تولیدات و محصولات و صادرات سبب بهبود وضعیت زندگی کشاورزان می شود.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst