حفظ محیط زیست در تنوع زیستی

حفاظت از محیط زیست، یا تنوع زیستی، اصطلاح علمی برای تنوع حیات روی زمین است. این نه تنها به گونه ها بلکه به اکوسیستم ها و تفاوتهای ژن ها در یک گونه نیز اشاره دارد. در همه جای کره زمین، گونه ها با هم زندگی می کنند و به یکدیگر وابسته هستند. هر موجود زنده ای از جمله انسان درگیر این شبکه های پیچیده روابط متقابل است که اکوسیستم نامیده می شود و اهمیت حفاظت از محیط زیست از اینجا آشکار می شود.

حفاظت از محیط زیست

اکوسیستم های سالم آب ما را تمیز می کنند، هوای ما را تصفیه می کنند، خاک ما را حفظ می کنند، آب و هوا را تنظیم می کنند، مواد مغذی را بازیافت می کنند و برای ما غذا فراهم می کنند. آنها مواد خام و منابع را برای داروها و سایر اهداف فراهم می کنند. آنها پایه و اساس همه تمدن ها هستند و اقتصاد ما را حفظ می کنند. به همین سادگی است: ما نمی توانستیم بدون این «خدمات اکوسیستم» زندگی کنیم. آنها همان چیزی هستند که ما آن را سرمایه طبیعی خود می نامیم.

انقراض گونه ها چه تاثیری بر زندگی انسان دارد؟

تنوع زیستی شاخص کلیدی سلامت یک اکوسیستم است. طیف گسترده ای از گونه ها بهتر از تعداد محدودی از آنها در جمعیت های بزرگ با تهدیدها کنار می آیند. حتی اگر گونه های خاصی تحت تأثیر آلودگی، تغییرات آب و هوا یا فعالیت های انسانی قرار گیرند، اکوسیستم به عنوان یک کل ممکن است سازگار شود و زنده بماند. اما انقراض یک گونه ممکن است اثرات غیرقابل پیش بینی داشته باشد، گاهی اوقات گلوله برف را به نابودی کل اکوسیستم ها تبدیل می کند. تنوع اروپا منحصر به فرد است، اما از دست دادن تنوع زیستی به سطح بی سابقه ای در اروپا و در سراسر جهان سرعت گرفته است. تخمین زده شده است که نرخ فعلی انقراض جهانی 100 تا 1000 برابر بیشتر از نرخ طبیعی است. در اروپا حدود 42 درصد از پستانداران اروپایی و 15 درصد از پرندگان و 45 درصد از پروانه ها و خزندگان در معرض خطر انقراض هستند. برای ذکر چند نمونه، روباه قطبی، سیاهگوش سیبری و سنجاب قرمز همگی در معرض تهدید جدی قرار دارند.

1.مردم برای امرار معاش خود به حفاظت از محیط زیست وابسته هستند

 اگر در یک محیط اداری کار می کنید، ممکن است به این فکر نکنید که چگونه محیط بر زندگی و شغل افراد تأثیر می گذارد. با این حال، میلیاردها نفر به اهمیت محیط زیست وابسته هستند. به عنوان مثال جنگل ها را در نظر بگیرید. بیش از 1.5 میلیارد نفر برای غذا، سرپناه، دارو و غیره به جنگل ها متکی هستند. اگر محصولات زراعی شکست بخورند، بسیاری به جنگل روی می آورند. 2 میلیارد نفر (یا تقریباً 27 درصد از جمعیت جهان) از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند سه میلیارد نفر دیگر به اقیانوس وابسته هستند

2.مراقبت و حفاظت از محیط زیست باعث ایجاد شغل بیشتر می شود

مراقبت از محیط زیست می تواند میلیون ها شغل جدید ایجاد کند و به کاهش فقر کمک کند. در گزارشی از سازمان بین المللی کار، تغییر اقتصاد به سمت اقتصادهای سبزتر می تواند تا سال ۲۰۳۰ ۲۴ میلیون شغل جدید ایجاد کند. کارهای قدیمی، برعکس عمل می کند.

3.محیط های متنوع امنیت غذایی را تقویت می کند

 از دست دادن تنوع زیستی پیامدهای منفی بسیاری دارد، اما تضعیف امنیت غذایی یک پیامد بزرگ است. با از دست دادن گونه های جانوری و گیاهی جهان، گونه هایی که باقی می مانند در برابر بیماری ها و آفات آسیب پذیرتر می شوند. رژیم غذایی ما نیز کمتر سالم می شود، که خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با رژیم غذایی مانند بیماری قلبی و دیابت را افزایش می دهد. حفاظت از محیط هایی مانند جنگل ها و اقیانوس ها تضمین می کند که برای هر موجود زنده ای غذا وجود دارد.

4.بسیاری از بیماری ها از محیط بیرون می آیند

 هنگامی که انسان به قلمرو گونه های حیوانی دیگر فشار می آورد، بیماری ها گسترش می یابد و اهمیت محیط زیست بر همگام معلوم می شود. حدود 60 درصد عفونت های انسانی از حیوانات منشأ می گیرد. کووید-19 به احتمال زیاد یک بیماری مشترک بین انسان و دام است (اگرچه ما مطمئن نیستیم که از چه حیوانی آمده است) در حالی که بیماری هایی مانند آنفولانزای پرندگان و خوکی نیز از حیوانات سرچشمه می گیرند. طاعون، که نیمی جمعیت از اروپا را از بین برد، از یک باکتری که توسط کک حمل می شود و توسط موش ها پخش می شود، به وجود آمد. اطمینان از جدایی کافی انسان از حیوانات از سلامت ما محافظت می کند.

منبع:

The Environment is Important

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst