خواص هیومیک اسید

هیومیک اسید در بخش های مختلف خاک به شکل های متنوعی تاثیرگذار است . یکی از فواید استفاده از هیومیک اسید، شکل گیری ساختار فیزیکی خاک است. این شکل گیری به واسطه خواص فیزیکی هیومیک اسید و نحوه افزودن آن به خاک صورت میگیرد. هیومیک امروزه به عنوان تنها ورودی سازنده خاک در کشاورزی به حساب می آید و به همراه فولیک اسید، هوموس و …خاک را تشکیل می دهند. در مواقع فرسودگی خاک از این کود و به واسطه خواص طبیعی و فیزیکی هیومیک اسید استفاده میشود.

استفاده مکرر از اسید هیومیک در خاک در طول فصل رشد و به ویژه در ابتدای فصل رشد بسیار مفید است. مصرف اسید هیومیک در پایان فصل رشد ممکن است بر رشد گیاه تأثیر نگذارد اما می تواند به بهبود کیفیت محصول کمک کند ، مانند افزایش مقدار پروتئین. حلالیت این کودها بسیار زیاد است و به راحتی می توان از آنها در سیستم های آبیاری تحت فشار استفاده کرد. قابل ذکر است که به دلیل وجود مولکول بزرگ اسید هیومیک ، جذب آن از طریق برگها بسیار دشوار است و بنابراین استفاده از آن به عنوان محلول پاشی توصیه نمی شود. از طرف دیگر ، این کودها علاوه بر اینکه محرک رشد هستند ، تأثیرات مثبتی نیز روی خاک دارند که در صورت پاشیدن بر روی گیاه خاک ، از اثرات مثبت آن محروم می شوند.

خواص طبیعی و فیزیکی هیومیک اسید

خواص طبیعی و فیزیکی هیومیک اسید

تعریف خواص طبیعی و فیزیکی هیومیک اسید

هیومیک اسید با ساختار خاص خود از هدر رفت آب و تلفات مواد مغذی خاک جلوگیری می کنید. هیومیک اسید در خاک های شنی نتایج بهتری را به جای می گذارد و تقریبا خاک های سنگین را در دوره کوتاهی برای کشت های مداوم آماده می کند.
فواید فیزیکی کود های هیومیک اسید را در لیست ز یر به صورت اجمالی مطالعه خواهید کرد:
• هیومیک اسید به فروپاشی خاک ها و به ویژه خاک های سخت کمک می کند. نرم شدن خاک هواگیری را در خاک ساده تر می کند.
• هیومیک اسید ظرفیت نگهداری خاک را افزایش می دهد. این خصلت فیزیکی سبب مقاومت در برابر تنش های خشکی و به ویژه در خشکسالی ها میشود.
• هیومیک اسید رنگ خاک را تیره رنگ می کند.این تیرگی رنگ سبب جذب بیشتر نور خورشید در برگ ها می شود.
• با استفاده از هیومیک اسید درجه حرارت خاک به صورت طبیعی تعدیل میشود ؛ طوری که درجه حرارت ثابتی را در روزهای گرم سال مشاهده خواهید کرد.
• فرسایش خاک با استفاده از کود  هیومیک اسید کاهش پیدا می کند.
• تثبیت نیتروژن فرآیند مهمی در گیاهان است؛ با استفاده از هیومیک اسید تثبیت نیتروژن به سادگی صورت میپذیرد و مقادیر و مواد لازم برای این چرخه فراهم میشود.
• هیومیک اسید کمپلکس ایده آلی از فسفات است که به همراه اوره ترکیب مغذی خوبی برای خاک میشود.

برای خرید هیومیک اسید از طریق این لینک اقدام کنید.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst