جبران فقر آهن از طریق کلات آهن

روش اصلاحی خاک با انواع کود صورت میگیرد، عناصر کم مصرف در گیاهان با توجه به نام گذاری آن جز عناصری می باشد که مقدار کمتری جهت گیاهان نیاز است ولی همین مقدار کم دارای اثرگذاری زیادی بر کیفیت و کمیت گیاهان می گذارد از جمله علائمی که کمبود عناصر غذایی کم مصرف را در گیاه ایجاد می کند می توان به دو نوع کمبود، 1- کمبود واقعی 2- کمبود دروغین نام برد. کمبود واقعی به کمبود عناصر غذایی در خاک و یا ترکیبات شیمیای غیر قابل جذب در گیاه می باشد. کمبود دروغین نیز به سبب کمبود عناصر غذایی به علت ایجاد شرایط خاص در محیط کشت سبب می شود.

یکی از موارد که باعث کمبود های کیفی و کمی در گیاه می گردد مقدار کمبود آهن است که با مصرف کلات آهن این مشکل را می توان پیشگیری و یا درمان نمود. البته درمان کمی به زمان بیشتری نیاز دارد. اصلاح خاک کشاورزی با مصرف کود آهن باید جز اولویت های کشاورزان و باغداران باشد زیرا چناچه اساس خاک نیز دارای کمبود آهن نباشد ولی با کاشت و برداشت سالیانه محصول خاک مقدار زیادی از عنصر آهن خود را ازدست می دهد. در ادامه به برخی علت کمبود آهن و روش های اصلاحی آن می پردازیم.

روش اصلاحی خاک با کود آهن

بالابردن کیفیت خاک برای رشد محصول

خاک مناسب برای رشد محصول بسیار مهم ، پس رسیدگی برای بالابردن کیفیت خاک به رشد محصولات کمک بزرگی خواهد کرد.

دانستن سطح پی اچ خاک بسیار مهم است، بیشتر گیاهان به خاک خنثی برای رشد و نمو نیازمند هستند. پیشنهاد می شود پیش از کاشت محصول پی اچ خاک به وسیله کیت های تست موجود در بازار اندازه گیری شود. افزودن آهک سبب قلیایی شدن و آلومینیوم سولفور و سولفات سبب اسیدی شدن خاک می شود .

خاک مانند یک موجود زنده به تغذیه و آبرسانی احتیاج دارد ، سه ماده ضروری برای رشد سالم گیاهان ازت ، فسفات و پتاسیم است . البته کمبود فسفات از طریق سوپر فسفات ساده قابل تامین است. استفاده از کود اسب ابه عنوان یک ماده ارگانیک حاصل خیز برای خاک است ولی باید از مواد مغذی کمیاب خاک مانند آهن ، بور، مس، منگنز، مولیبدن و روی برای بالابردن کیفیت خاک استفاده کرد.

وجود موجودات زنده برای داشتن یک خاک سالم و با کیفیت بسیار ضروری است. میکوریز یک نوع قارچ است که سبب جذب آب و مواد مغذی در خاک می شود و می توان ان را تهیه و به خاک اضافه کرد . کرم های خاکی از مواد آلی تغذیه و سپس در خاک پراکنده می شوند و به سرعت بخشیدن فرآیند کمپوست کمک بسیار زیادی می کنند. حفظ کردن برخی از حشرات و خزنده ها کمک بالایی به بهبود وضعیت خاک می کند چون سبب حذف آفات خاک می شود.

علل کمبود آهن در خاک های قلیایی و نیاز به ترمیم با کود آهن

برای رفع کمبود آهن در زمین باید از روش اصلاحی خاک استفاده کرد و همچنین باید دانست که آهن دارای دو نوع فراکسیون متحرک به شکل های 1- آهن قابل تبادل 2- آهن محلول است. وجود مقدار نسبی این عنصر در خاک های تهویه پذیر اهمیت چندانی ندارد. مقدار آن در خاک های اسیدی زیاد است و تحت شرایط محیط احیایی و پی اچ بالا دیده می شود. مقدار آهن متحرک در محیط و خاک های اسیدی با تهویه پذیری خوب به مقدار زیاد دیده می شود.

تثبیت آهن به صورت فسفات آهن (یک رسوب دیر حل) در خاک های اسیدی که دارای مقدار آهن زیاد است صورت می گیرد ولی این تثبیت از نظر مقدار آهن جهت گیاهان تقریبا بی اهمیت است. در فعالیت قلیایی تثبیت آهن به شکل ترکیبات اکسیدی تا به شکل نقصان دیده می شود. علاوه بر این وجود انواع باکتری های آهن در تغییرات، تبدیلات و ترکیبات آهن خاک موثر است.

بیلان کلی این عنصر بستگی به مقدار تحرک پذیری این عنصر در خاک دارد، ورود این عنصر به خاک عملا با کودهای معمولی بی اهمیت است و نیازمند ترمیم با کود است. شستشوی آهن به جز در خاک های اسیدی به ندرت و کم صورت می گیرد و با برداشت محصول سالیانه چندین کیلوگرم از مقدار آهن در خاک خارج می شود بنابراین جهت ترمیم و بازسازی خاک نسبت به این عنصر، مصرف کود آهن آن هم به شکل های کلاته شده می تواند بسیار موثر باشد.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst